ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گشت‌های انصار حزب‌الله در خيابان‌ها و مراکز خريد

انصار حزب‌الله اعلام کرده است که گروه‌های سيار امر به معروف و نهی از منکر را به زودی روانه خيابان‌ها خواهد کرد.

انصار حزب‌الله اعلام کرده است که گروه‌های سيار امر به معروف و نهی از منکر را روانه خيابان‌ها خواهد کرد تا در پارک‌ها، مراکز خريد و معابر از پیش مشخص‌شده، با عنوان «محل ماموريت و نقاط توقف» فعاليت کنند.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه اعتماد، حسين‌علی اميری، سخنگوی وزارت کشور ايران در خصوص گشت‌های انصار حزب‌الله گفته است: «من از اين مساله خبری ندارم.»

این روزنامه نوشته است:‌ «چند نفر با موتور در مقابل يك پاساژ بايستند و به زنان و دختران مردم بنگرند و به هر كدام شان كه تشخيص دادند تذكر بدهند. سوال اين است كه به فرض قانونی و شرعی بودن اقدامات انصار حزب الله، افرادی كه در اين قالب امر به معروف و نهی از منكر می كنند چه آموزش هايی ديده اند و چه نظارتی بر آنها وجود دارد؟ چنين وضعيتی مي تواند تالی فاسد داشته باشد.»

 عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب‌الله گفته است که «این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارند». وی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه‌های ذی‌ربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این زمینه مجوزی گرفته شده است، گفته است: «خیر؛ این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته این‌گونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد.»

در هشت سال گذشته، تنها ماموران پليس ايران بوده‌اند که اقدام به برخورد با «زنان بدپوشش» می‌کردند اما پس از روی کارآمدن دولت روحانی، گشت‌های انصار حزب‌الله که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين ايران فعاليتی نداشتند، می‌گويند می‌خواهند دوباره به خيابان بازگردند و با آنچه که «بد حجابی» می‌نامند، برخورد کنند.

مشارکت مردم در امر به معروف

فعال شدن دوباره گشت‌های انصار حزب‌الله در حالی صورت می گیرد که در سال جاری بیش از پیش به «مشارکت مردم در کنترل پوشش» تاکید شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز ۱۱ اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۳) از تشکیل کارگروه ویژه با همکاری دستگاه‌های مختلف برای حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر خبر داد. وی گفته بود برای این کار از مشارکت مردم استفاده خواهد شد: «اگر نتوانیم در این حوزه از حضور مردم و مشارکت آن‌ها استفاده کنیم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، ضمن آنکه در تبیین برنامه‌های فرهنگی نقش رسانه‌ها و مطبوعات از جمله رادیو و تلویزیون و سایر رسانه‌های جمعی بسیار حائز اهمیت است.»

این در حالی است که در آبان‌ماه سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اجرای طرح «عفاف و حجاب» به وزارت کشور سپرده شده است. حال با گذشت  چند ماه از انتشار خبر یادشده، وزیر کشور در حالی از تشکیل کارگروه ویژه حجاب و عفاف داد که نه تنها نیروی انتظامی همچنان فعالیتی گسترده در این حوزه دارد، بلکه با سخنرانی های مختلف برخی مسئولان حکومت مبنی بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، مسئله برخورد با نوع پوشش زنان و مردان بیش از پیش جنبه سلیقه ای پیدا کرده است.

از این میان می توان به سخنان علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس اشاره کرد که چندی پیش ضمن اینکه خواستار شدت عمل دولت در زمینه رعایت «حجاب و عفاف» شده بود گفت برای مقابله با بد‌حجابی «اساساً نیازی به قانون نیست، چرا که آیات قرآن و سنت برای این موضوع کافی است».

علاوه بر دعوت از مردم برای کنترل پوشش زنان و مردان، طرح «عفاف و حجاب» که عنوان عامیانه‌اش «گشت ارشاد» است، طرحی است که قانون اجرای آن را به ۲۶ وزارتخانه و سازمان سپرده، اما «گشت ارشاد» با ون‌های مخصوص و پرسنل زن نیروی انتظامی، بیش از هر سازمان دیگری اجرای مفاد ۲۳ بند از طرح یادشده را برعهده گرفته و مسئله حجاب را تبدیل به بحثی امنیتی کرده است.

دخالت سپاه و بسیج و انصار حزب الله در کنترل پوشش زنان و جوانان، استقرار گشت‌های  بازرسی و برخوردهای خشن با گروه‌های مختلف اجتماعی و هجوم به میهمانی‌ها و جشن‌های عروسی، روش‌هایی است که در چند دهه اخیر، توسط بعضی نهادهای نظامی و شبه نظامی حتی پیش از ایجاد گشت ارشاد یا طرح عفاف و حجاب یا حتی هم‌زمان با آن، برای کنترل و دخالت در نوع پوشش در ایران وجود داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن آقا

    عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب‌الله گفته است که «این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارند». وی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه‌های ذی‌ربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این زمینه مجوزی گرفته شده است، گفته است: «خیر؛ این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته این‌گونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد.» اگر انصار حزب ا... راست میگویند ، بروند منبع بدحجابی را درمان کنند. اگر راست میگوید برود اختلاس کنندگان را سر جایشان بنشاند. اگر راست میگویند بروند بانکها و جلوی ربا خواری بانکها را بگیرند. زور خود را به چند نفر جوان ، اعم از دختر و پسر نشان دادن که نشاندهنده مردانگی نیست. اگر میخواهید امر به معروف کنید باید در تمامی ابعاد آن امر به معروف کنید نه فقط در بحث بدحجابی. آقایان انصار حزب ا... اگر راست میگوئید بروید در شهرکهای شمال کشور ، امر به معروف کنید. دوستان انصار حزب ا... اینقدر جوانان را اذیت نکنید، به خدا قسم که این برخوردها شما فقط و فقط باعث دوری جوانان از اسلام میشود. خدا را خوش نمیآید.

  • hasani

    معنی اعتدال بنفش و تایید رهبر این است ؟

  • MEHR

    دوستان آیا کسی می داند قرص برنج را ازکجا میشود تهیه کرد.بعدازتحمل پنج سال بیکاری با مدرک لیسانس دیگر هیچ امیدی برایم باقی نمانده،با سی وپنج سال سن نه زن دارم.نه خانه ونه حتی چندهزار تومان پول.به خدا دیگر نه روی ماندن درخانه پدر راذارم ونه توان ادامه دادن به این زندگی نکبت بار را.........روز وشب من شده طلب مرگ از خدا.هرچی که فکرمیکنم مردن را بهترین گزینه می یابم.

  • Delavar

    خوب لابد حوزه ی عمل چماقدارها تهران است. تهرانی با حد اقل 12 میلیون نفر جمعیت، جایی که تمام سازمان عریض و طویل مبارزه با منکرات نتوانسته کنترلی بر پوشش مردم اعمال کند. آقایان زور بیخود می زنید. می دانیم که قصد دارید به عصر طلایی امام برگردید و با زنجیر و تیغ و پونز و ... شرع مقدس را جاری کنید و در عین حال پولی و پستی به جیب بزنید ولی آن تغار بشکست و آن پیمانه ریخت. هشدار که حریف این همه جوان عاصی و عصبانی نخواهید شد و سزای فضولی و نان به نرخ روز خوری خود را خواهید دید.

  • بهنام

    به خیابانها بیائید تا مردم حقتان را کف دستتان بگذارند ای قوم اراذل و اوباش علی خامنه ای .