ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش شبکه تلویزیونی راه‌اندازی می‌کند

شبه‌نظامیان داعش بعد از برپایی دادگاه‌های شرع در شهرهای تحت تصرف خود، قصد دارند یک شبکه تلویزیونی به نام «دابق» راه‌اندازی کنند که مقر آن در موصل است.

با اعلام خلافت ابوبکر بغدادی بر مسلمین جهان، هزاران نفر از جهادی‌ها در سرتاسر دنیای اسلام به وی پیوستند. در این میان سهم «مغربی‌ها» از همه بیشتر بود؛ موضوعی که رهبر داعش را مجبور کرد تا نام حکومت ادعایی خود را از «دولت اسلامی عراق و شام» به «دولت اسلامی» تغییر دهد.

رشد سریع داعش و فتح مناطق گسترده‌ای از عراق و سوریه موجب بحث و مناقشه در میان بنیادگرایان اسلامی بر سر تاکتیک‌ها و استراتژی‌های آنها شده است. این بحث در میان فرماندهان عملیاتی و آنانی که به جهاد عملی تمایل دارند، نمود بیشتری دارد.

«ابومالک شامی» یکی از رهبران جبهه النصره در کوه‌های «القلمون» در حومه دمشق که در ماه‌های اخیر مجبور شد از این مناطق عقب‌نشینی کند، از جمله این افراد است. او استراتژی جبهه النصره و به دنبال آن سازمان القاعده را زیر سؤال برده است.

«شامی» معتقد است استراتژی القاعده مبنی بر عدم تشکیل خلافت اسلامی و پیروی جبهه النصره از این اصل، شکست ماه‌های اخیر نیروهای وی را به ارمغان آورده است. او با ستایش از ابوبکر بغدادی، خود و نیروهایش را تحت امر وی قرار داد.

در مقابل و برای جلوگیری از پیوستن دیگر نیروهای النصره به خلافت ابوبکر بغدادی، ابومحمد جولانی رهبر این جبهه اعلام کرد که به زودی «امارت» حلب را تأسیس خواهد کرد.

انشعاب ابومحمد جولانی

جولانی که در گذشته از یاران نزدیک ابومصعب زرقاوی بود، در ماه‌های اخیر با پیروی از ابوبکر بغدادی شدیدا مخالفت کرد و بر وفاداری به ایمن ظواهری رهبر القاعده تأکید داشت. اکنون به نظر می‌رسد موضوع امارت و خلافت جذابیت زیادی در میان هواداران دو طرف ایجاد کرده باشد و به این دلیل جولانی مجبور شده وعده امارت را به پیروان خود بدهد.

موضوع خلافت ابوبکر بغدادی نه فقط موجب شد نیروهای زیادی از جبهه النصره جدا شده و به وی ملحق شوند، بلکه منطقه آلبوکمال در مرز عراق و سوریه که در گذشته بخشی از دائره قدرت جولانی بوده، به ابوبکر بغدادی اعلام وفاداری کرد.

اکنون نگرانی ابومحمد جولانی بر دو محور اساسی متمرکز شده است: نخست آن که مهاجران ملحق شده به النصره در سوریه، بعد از اعلام خلافت ابوبکر بغدادی آن را ترک کنند و دوم این که منابع مالی سازمان او که بخش عظیمی از آن با کمک هوادارانش در جهان اسلام جمع می‌شود، این بار به سوی «خلیفه جدید» در موصل روانه گردد.

در گام بعدی اگر رهبر داعش به بغداد نزدیک شود یا بخش‌هائی از آن را تصرف کند، می تواند فرمانروائی خود را بر جبهه النصره در سوریه تحکیم کند. ابومحمد جولان به خلاف ابوبکر بغدادی، از ظهور در برابر رسانه‌های جمعی پرهیز می‌کند. او تنها یک بار با تلویزیون الجزیره مصاحبه کرد بی آنکه دوربین او را از جلو نشان دهد.

 شبکه «دابق»

شهر موصل در حال حاضر تحت حاکمیت داعش از دو بحران آب و کمبود مواد غذائی رنج می‌برد و مردم آن سامان از آب رودخانه‌ها استفاده می‌کنند. اما کمبود آب و نایاب شدن مواد غذائی برای داعش چندان اهمیتی ندارد. مهم برای این تشکل بنیادگرا، دو موضوع محاکم شرع و تبلیغات است.

آنها اکنون بعد از برپایی دادگاه‌های شرع در شهرهای تحت تصرف خود، قصد دارند یک شبکه تلویزیونی راه‌اندازی کنند. روز جمعه ۱۲ ژوئیه، داعش اعلام کرد که به زودی یک شبکه تلویزیونی بنام «دابق» دایر می‌کند که مقر آن در شهر موصل است.

نام تلویزیون داعش از اسم منطقه‌ای در نزدیکی حلب سوریه گرفته شده است. پیشینه موضوع به ۸ اوت ۱۵۱۶ باز می‌گردد که نبرد مهمی میان نظامیان سلیم اول سلطان عثمانی و قوای ممالیک مصر در این منطقه گرفت و سلطان عثمانی با شکست نیروهای ممالیک در جبهه «مرج دابق»، به آسانی وارد دمشق شد و بعد از آن مصر را تصرف کرد و به خلافت ممالیک بر سرزمین نیل آبی پایان داد.

این جنگ همچنین درآمد پیروزی‌های مهم و پی‌درپی عثمانی و گسترش امپراتوری آن شد. ابوبکر بغدادی اکنون در آرزوی حاکمیت بر قلمرو سلیم اول در قرن شانزدهم میلادی است.

دابق همچنین نام نشریه الکترونیکی به زبان انگلیسی است که داعش در حال حاضر اخبار و گزارش‌های خود را در منتشر می‌کند. تاکنون یک شماره از این نشریه منتشر شده که عنوان «بازگشت خلافت» را تبلیغ می‌کند.

اما تلویزیون دابق قرار است گزارش‌هایی از جبهه‌های جنگ سوریه و عراق پخش کند که در هیچ تلویزیون دیگری پخش نشده‌اند. در ۱۰ ژوئن گذشته نیروهای داعش ساختمان دو تلویزیون محلی در شهر موصل به نام «سما» و «نینوی فردا» را تصرف کردند و کارکنان آنها را به گروگان گرفتند. احتمال می‌رود که شبکه تلویزیونی جدید داعش از این ساختمان‌ها برای پخش برنامه‌های خود استفاده کند.

یکی از دلایل این نام‌گذاری را می‌توان به روایتی مذهبی نسبت داد. از یکی از مهم‌ترین صحابه پیامبر اسلام به نام ابی هریره که مسلمانان اهل سنت معتقدند بیشتر از همه احادیث پیامبر را حفظ کرده، نقل شده که روز قیامت از منطقه دابق شروع می‌شود و جنگاورانی با عزم راسخ این مسیر انقلابی را طی خواهند کرد.

«مناره بیضا» رقیب «دابق»

مناره بیضا نام مجله‌ای الکترونیکی است که به زبان عربی توسط جبهه النصره منتشر می‌شود. این ارگان تبلیغاتی لحظه به لحظه اخبار جبهه‌های جنگ با نیروهای بشار اسد را با تاکید بر رد شایعات وابستگی خود به رژیم اسد منتشر می‌کند.

نام مناره بیضا نیز همانند دابق از احادیث و روایت‌های اسلامی گرفته شده است. طبق این روایات و حدیث فردی به نام نواس بن سمعان؛ عیسی در آخر زمان در منطقه مناره بیضا در نزدیکی دمشق فرود می‌آید در حالی که دست‌های خود را بر بال دو فرشته گذاشته است.

طبیعتا عیسی در این داستان یک ناجی و رهایی‌یخش خواهد بود. بر این مبناست که جبهه النصره خود را همان نیروی نجات‌دهنده می‌خواند و پیوستن به خود را بر معتقدان این احادیث و روایات‌ واجب می‌داند.

براین اساس جبهه النصره و داعش نه فقط بر روی زمین با هم به مبارزه برخاسته‌اند، بلکه در تاریخ و اعتقادات دینی و آسمانی نیز صف‌آرایی خود را گسترده‌ترکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    برادران و خواهران....یک نکته را خدمت سروران عرض کنم...متاسفانه کسانی که با اتحاد مسلمانان سفره های رنگینشان رنگ می بازد سعی در حیله و نیرنگی دارند که عده ای را هم خام خودشان کرده اند.آن ها می گویند گروه داعش یک گروه اسلامی و از مذهب تسنن هستند...اینجا من به عنوان یک مسلمان سنی مذهب عرض می کنم که ما نه تنها داعش را اهل سنت نمی دانیم بلکه این جنایتکاران را مسلمان هم نمی دانیم...نظر شخصی بنده این است که صرف نظر از موسسان این گروه نوظهور جانی اینان احتمالا فرقه ای از فراماسونها (شیطان پرستان) هستند که درست است به ظاهر دارای علائم و نشانه های شیطان پرستی نیستند...اما سعی در بنیان نهادن یک فرقه با هویت جدید اما آرمان و اندیشه های برخواسته از یک مبدا هستند...امید است روشنفکری شما عزیزان داغی باشد بر دل کسانی که منافعشان در گرو تفرقه و کینه توزی در بین ملل مختلف اسلام است...و اما بعد...در جواب دوستمان که بدون آگاهی و اطلاعات اولیه به خودشان اجازه می دهند که به اسلام و پیامبرش مهر خرافات و کهنه پرستی بزنند عرض کنم...ضعف اعتقادی خود را برای خودتان نگه دارید....لا اکراه فی الدین...اگه فکر می کنید اسلام دین خونریزی است بروید و آمار تمام کشته شدگان جنگ های مسلمین صدر اسلام را بگیرید...تعدادش را مقایسه کنید با جنایات امروز مردمان روشنفکر به قول شما...آن وقت در خواهید یافت حقیقت مطلب را.اسلام آنقدر دین آزادیست که شما به خود اجازه می دهید با سواستفاده از این آزادی این چنین مطالبی عنوان کنید...بهر حال با هر عقیده و مسلکی که انس گرفته اید از دید شخصی بنده از یک بی اساسی و نهیلیسم اعتقادی خود را اینگونه تخلیه می کنید....به امید هدایت شما و استقامت رهروان واقعی محمد رسول الله...

  • شما

    بهتر است به نامه آیت الله خامنه ای رجوع کنید که ایشون می فرمایند که برای شناخت اسلام به قرآن و سبک زندگی پیغمبر و ائمه اطهار رجوع کنید اونوقت میبینید اون محتو و سبک زندگی ژرف معنا و عمیق رو . اندکی جستجو کنید می فهمید که دانشمندان جهان بعد از گذشت سالها فراوان به حکمت کلمات ق آن و اهل بیت پی می برند یه با. نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد رو بخونید بخونید اونوقت میفهمی. اسلام حرفی برای گفتن داره یا نه...

  • «دابق»، راوی ترس‌های داعش

    […] بیشتر بخوانید: داعش شبکه تلویزیونی راه‌اندازی می‌کند […]

  • neda

    ارتجاع از خود مرتجعتر را تولید میکند. بیش از ٢٠ سال است کە سپاه قدس وابستە سپاە پاسدارن ایران در کشورهای مختلف دنیا مشغول خرابکاری، تحمیل شیوەی افراطی دینی بە دیگران و اشاعە مقنعە، روسری، توسری و کار مشابە است. از آن طرف هم در مقابل این حرکات جاعش (جمهوری اسلامی ایران، عراق و شام) داعش درست شدە است. من فرقی بین این دو تا نمیبینم. فقط میدانم اگر اولی وجود نداشت دیگری درست نمیشد. . آخر داعش چە کاری کردە است، کە جاعش نکردە باشد؟ تجاوز بە زنان، کشتن و دربدر کردن مسیحیها، بهائیها، زرتشتیها شیعە سنی زن و مرد؟

  • hasani

    رقیب تلویزیون  سانسور و تکذیب و تحجر ضرغامی میشود!

  • بهنام

    دین اسلام فقط روی خرافات و سوء استفاده از جهل مردم میچرخد ، و الی هیچ جذابیت و حرفی برای گفتن ندارد . رهبر دزدان جهان در ایران که فعلآ عنوان من درآوردی ولایت فقیه و نماینده خدا در زمین را به یدک میکشد و در عراق و سوریه هم مشتی گنده لات اراذل و اوباش به اسم دین و خدا جنایت میکنند و وعده سر خرمن بهشت و تمتع از حوریان بهشتی را سر داده اند . در واقع این جهل و نفهمی ملتهاست که عرصه را برای بوجود آمدن و ظهور چنین ادعاها و بدعتهای مذهبی ایجاد میکند ، از زیرکی و ادعای کذب محمد در صدر اسلام گرفته تا امروز و در قرن بیست و یکم .