ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرماندار کرد کرکوک نامزد رياست‌جمهوری عراق

نجم الدين کريم، فرماندار کرکوک و از اعضای قدرتمند حزب «اتحاديه ميهنی کردستان»، بدون هماهنگی با رهبران این حزب نامزد رياست‌جمهوری عراق شد.

نجم الدين کريم، فرماندار کرکوک و از اعضای قدرتمند حزب «اتحاديه ميهنی کردستان»، نامزد رياست‌جمهوری عراق شد. نامزدی او، بدون هماهنگی حزب اتحاديه ميهنی بوده و رهبران اين حزب را غافلگير کرده است.

نجم الدين کريم، فرماندار کرکوک

به گزارش خبرگزاری کردی «روداو»، خبر نامزدی کريم روز چهارشنبه ۱۶ ژوئيه از سوی يک مقام رسمی حزب اتحاديه ميهنی تائيد شده است. روداو در گزارش خود تاکيد کرده است که دفتر رياست‌جمهوری و نيز خود کريم کماکان از پاسخ به خبرنگاران طفره می‌روند.

نجم الدين کريم، فرماندار کنونی کرکوک و از دوستان نزديک جلال طالبانی، رهبر حزب اتحاديه ميهنی و رئيس‌جمهور کنونی عراق است که از دسامبر سال ۲۰۱۲ و پس از سکته قلبی به آلمان رفته و بازنگشته است.

خبر نامزدی کريم در حالی روز چهارشنبه منتشر شد که هيرو ابراهيم احمد، از رهبران اتحاديه ميهنی و همسر جلال طالبانی پس از افشای خبر تاکيد کرد هنوز حزب متبوع وی برای اعلام نامزد به توافق نهايی نرسيده است. همچنين کوسرت رسول علی و ملا بختيار، دو تن از رهبران اتحاديه ميهنی در بيانيه‌ای اظهار کردند که «تنها دفتر سياسی حزب حق اعلام نامزد از سوی حزب اتحاديه ميهنی کردستان را دارد و لاغير. ما گام‌های نامشروعی را که در تقابل با دفتر سياسی برداشته شوند، نخواهيم پذيرفت».

اين بيانيه همچنين می‌افزايد که اتحاديه ميهنی نامزد مورد نظر خود را برای رياست‌جمهوری سه سال آينده به صورت رسمی اعلام خواهد کرد و به آقای مسعود بارزانی، رييس اقليم کردستان نيز انتخاب خود را اطلاع خواهد داد.

همزمان نوری المالکی در نطقی تلويزيونی اعلام کرد رياست‌جمهوری عراق قطعاً به يک کرد خواهد رسيد

همزمان نوری مالکی، نخست‌وزير عراق، روز چهارشنبه در نطقی تلويزيونی اعلام کرد رياست‌جمهوری عراق قطعاً به يک کرد خواهد رسيد. او افزود: «رييس‌جمهور عراق بايد انسانی شايسته باشد، به قانون اساسی و يکپارچگی عراق احترام بگذارد، و عليه تجزيه عراق باشد.»

او در اين نطق تلويزيونی خطاب به ملت‌های عرب از آنان خواست تا اجازه ندهند عراق تجزيه شود. او هشدار داد: «تجزيه صرفاً جغرافيايی نخواهد بود، بلکه مردم و منابع را نيز از يکديگر جدا می‌کند.»

اين در حالی است که از ماه گذشته و همزمان با شورش گروه‌های جهادی مسلح موسوم به داعش، مخالفت سرسختانه سنی‌ها با نخست‌وزيری مالکی و تاکيد بارزانی بر برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان، عراق در بحران سياسی عميقی به سر می‌برد. داعش يک‌سوم عراق را در کنترل گرفته است و ديگر گروه‌های مخالف تاکيد دارند که مالکی نبايد برای دور بعدی نامزد نخست‌وزيری شود، اما وی از  پذیرش پیشنهاد عقب نشینی امتناع ورزيده است.

روز چهارشنبه اوباما در سخنرانی خود به چالش‌های پيش روی سياست خارجی ايالات متحده پرداخت اما از عراق نام نبرد

در جديدترين تحولات سياسی، روز سه‌شنبه ۱۵ ژوئيه سليم الجبوری، يک سنی ميانه‌رو، به عنوان سخنگوی پارلمان انتخاب شد تا کار تشکيل دولت جديد وارد مرحله‌ای جديد شود. با اينکه بسياری از خبرگزاری‌ها اين اتفاق را شکست بن‌بست پارلمان عراق برای تشکيل دولت جديد دانسته اند، اما امتناع مالکی از وانهادن قدرت، کارها را دشوار کرده است.

در همين حال، «وال استريت ژورنال» در گزارش اخير خود درباره بحران عراق و نقش آمريکا، روز پنج‌شنبه ۱۷ ژوئيه نوشت که تغيير لحن دولت اوباما در مورد عراق و عدم حمله هوايی يا مداخله نظامی عليه داعش، به دليل اعمال فشار بر رهبران مختلف عراق صورت می‌گيرد تا به حمايت خود از نوری مالکی ادامه ندهند و راه را برای دولتی جديد بگشايند.

گفتنی است که روز چهارشنبه، ۱۶ ژوئيه، باراک اوباما در سخنرانی خود به چالش‌های پيش روی سياست خارجی ايالات متحده پرداخت و آنها را انتخابات افغانستان، مذاکرات هسته‌ای با ايران، جنگ بين اسرائيل و حماس، و مداخله روسيه در اوکراين دانست. به گزارش وال استريت ژورنال، باراک اوباما حتی از عراق و بحران پيش‌آمده پس از حملات داعش نام هم نبرد، در حاليکه ماه گذشته دستور انتقال ناوهای هواپيمابر به خليج فارس و آمادگی برای حمله هوايی به داعش را صادر کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.