ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزار سال کتاب فارسی؛ نمایشگاه کتابخانه کنگره آمریکا

در نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی» در واشنگتن با تاریخچه کتابگزاری در فلات ایران، از پیدایش خط فارسی تا دوران معاصر آشنا می‌شویم.

نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی» که در ۲۷ مارس ۲۰۱۴ در شهر واشنگتن آمریکا گشایش یافت و تا۲۰ سپتامیر ۲۰۱۴ ادامه دارد، تلاش می‌کند با به نمایش گذاشتن ۷۵ اثر نوشتاری شامل کتاب، کتاب‌های خطی و سنگ‌نوشته، گوشه‌هایی از تاریخ زبان فارسی و کتابگزاری در ایران را نشان دهد. این آثار از میان کتاب‌های بخش آفریقا و خاورمیانه کتابخانه کنگره در ساختمان توماس جفرسون برگزیده شده است.

هزار سال کتاب فارسی؛ نمایشگاه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره ۸۰ هزار کتاب فارسی دارد. آنچه که در نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی» به نمایش گذاشته شده، دستاوردهای ادبی فلات ایران، از جمله کشورهای تاجیکستان و افغانستان را در برمی‌گیرد.

نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی» بخش‌های مختلفی دارد: زبان فارسی، شیوه‌های کتابت فارسی و کتاب‌های خطی، شاهنامه‌نگاری، کتاب‌های مذهبی، کتاب‌های علمی، تاریخ‌نگاری در ادب کهن، اشعار کلاسیک فارسی، ادبیات قرن ۱۸ و ۱۹، زنان نویسنده، ادبیات مدرن و معاصر ایران و بالاخره ادبیات کودکان در ایران.

تیزر نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی»:

انستیتو «روشن» برای مطالعات ایران در دانشگاه مریلند با کتابخانه کنگره در برپایی این نمایشگاه همکاری کرده است. در کنار نمایشگاه نزدیک به ۱۵ برنامه سخنرانی سامان داده شده که در طول برپایی نمایشگاه ادامه دارد. سخنرانان، هم از داخل آمریکا و هم از خارج از این کشور دعوت شده‌اند.

دکتر اولریش مرسولف از دانشگاه گوتینگن آلمان، دکتر فاطمه کشاورز از دانشگاه مریلند و دکتر افسانه نجم‌آبادی از دانشگاه هاروارد از جمله سخنرانان هستند. سخنرانی‌ها در پیوند با موضوعات مختلف مثل چاپ سنگی، کتاب فارسی در هند، زنان در دوران قاجار و همچنین ادبیات مدرن در افغانستان است.

عکس‌هایی از نمایشگاه هزار سال کتاب فارسی:

از کتاب‌ها و اشیای به نمایش گذاشته شده می‌توان به «نسخه بازتولید شده منشور کورش»، «شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی»، «سرودهای گات‌ها»، «کتاب عمل‌الصالحین»، «ترجمه تاریخ طبری»، «یوسف و زلیخا»، «شعر نیما از آغاز تا به امروز»، «نامه‌های جمالزاده در کتابخانه مرکزی تهران»، «دیوان عایشه»، «جزیره سرگردانی»، «بوف کور»، «نوروز فقط در کابل باصفاست»، «رساله دلگشا» و «باله‌ سیمرغ» نام برد.

یکی از این برنامه‌ها در مورد زندگی فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایرانی و نامه‌های منتشر نشده اوست که سخنرانی آن را دکتر فرزانه میلانی از دانشگاه ویرجینا در روز ۲۷ اوت در دانشگاه مریلند به‌عهده خواهد داشت.

درباره این نمایشگاه با هیراد دینوری، کتابدار مرجع بخش آفریقا- خاورمیانه کتابخانه کنگره گفت‌وگو کرده‌ایم.


 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alan kushan

    با سپاس فراوان.

  • اچ

    سپاس