ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییر موضع اسرائیل نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران

به گزارش منابع اسرائیلی بنيامين نتانياهو مخالف تمديد زمان مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ نيست و این کشور تمديد مذاکرات را به معامله بد با ايران ترجيح می‌دهد.

اسرائيل تمديد مذاکرات اتمی را به معامله بد با ايران ترجيح می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائيلی، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل مخالف تمديد زمان مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ نيست. يک مقام رسمی اسرائيل به روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست» گفته است که «تمديد مذاکرات برای ما بهتر است از معامله بد با ايران. بدترين نتيجه يک توافق‌نامه بد خواهد بود.»

دولت اسرائيل همواره ترديدهای جدی خود را نسبت به توافق اوليه هسته‌ای با ایران در ژنو اعلام کرده بود.

اين موضع‌گيری در حالی است که دولت اسرائيل همواره ترديدهای جدی خود را نسبت به توافق اوليه ژنو در نوامبر سال گذشته ابراز کرده بود.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائیل، توافق ژنو را «پيروزی بزرگ» برای ايران خوانده وادامه‌يافتن مذاکرات هسته‌ای را تنها «وقت‌کشی» ايران برای توسعه پنهانی طرح‌های اتمی دانسته بود. وی همچنين در اظهارنظری جنجالی، حسن روحانی، رئيس‌جمهور «ميانه‌رو» را «گرگی در لباس ميش» توصیف کرده و مذاکرات اتمی بين ايران و گروه ۱+۵ را تلاش ايران برای فريب جامعه جهانی دانسته بود.

اما اکنون موضع‌گيری رسمی دولت اسرائيل نسبت به ادامه مذاکرات تغيير کرده و آن را ديگر آشکارا وقت‌کشی ايران و فريب‌ قدرت‌های جهان نمی‌خواند. به گزارش رويترز، يووال اشتاینیتز وزير امور راهبردی و اطلاعات اسرائيل گفته است که «ما نسبت به تمديد زمان شور و شوقی نداريم، اما آن را بهتر از يک معامله بد می‌دانيم».

وی همچنين از خوشبينی مفرط برخی ديپلمات‌های غربی نسبت به ادامه مذاکرات «ابراز تعجب» کرده و مخالفت خود را با آزادسازی ۲.۸ ميليارد دلار از دارايی‌های مسدودشده ايران نيز اعلام کرده است: «ما فکر می‌کنيم نبايد اين پول را به ايران می‌دادند، اگرچه اين امتياز، چيز چندان قابل توجهی هم نيست.»

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهان روز شنبه ۱۹ ژوئيه و پس از پايان ضرب‌الاجل توافق‌ شش ماهه ژنو در ۲۰ ژوئيه، بدون دستیابی به توافق جامع به پايان رسيد، اما طرفين بر سر تمديد زمان مذاکرات تا ۴ماه ديگر، يعنی نوامبر سال جاری به توافق رسيدند. طی اين زمان، ايران گام‌های بيشتری در راستای اثبات صلح‌آميزبودن برنامه خود برخواهد داشت و در مقابل، به ۲.۸ ميليارد ديگر از دارايی‌های مسدودشده خود دسترسی خواهد يافت.

بنيامين نتانياهو، توافق ژنو را «پيروزی بزرگ» برای ايران ‌می‌خواند و بارها ادامه‌يافتن مذاکرات هسته‌ای را تنها «وقت‌کشی» دانسته بود

مقام‌های رسمی اسرائيل به روزنامه «جروزالم پست» گفته‌اند که علی‌رغم جنگ کنونی در غزه، هنوز دغدغه اصلی سياست خارجی بنيامين نتانياهو برنامه هسته‌ای ايران است. اين بار روزنامه اسرائيلی موضع نتانياهو را نه مردود دانستن کارايی ديپلماسی برای رفع مشکل، که اطمينان حاصل‌کردن از «موفقيت» آن با در نظرگرفتن «شرايط امنيتی اسرائيل» بيان کرده است.

در همين زمینه، روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» در گزارشی به تغيير موضع بنيامين نتانياهو و دولت او پرداخت. اين روزنامه نوشته است که نخست‌وزير اسرائيل «سه سال پيش بلوف نمی‌زد و می‌خواست واقعاً به ايران حمله کند»، اما اکنون بر خلاف تمام پيش‌بينی‌ها در جنگ غزه زمين‌گير شده است.

هاآرتص اين موضوع را دليل اصلی تغيير لحن نتانياهو در قبال مذاکرات اتمی ايران می‌داند، زيرا به باور نويسنده اين گزارش، بنيامين نتانياهو به کمک کشورهای غربی درگير در اين مذاکرات و حمايت آنها برای عبور از بحران جنگ غزه نياز دارد.

بر اساس اعلام رسمی معاونان نتانياهو، ايران و برنامه هسته‌ای آن در صدر چالش‌های سياست خارجی اسرائیل قرار داشتند، در حالي‌که حماس در غزه، تنها پس از تهديد حزب‌الله لبنان و سپس افزايش جنبش‌های جهادی در منطقه خاورميانه، «چهارمين» دغدغه سياست خارجی نخست‌وزير اسرائيل بود.

به نظر می‌رسد واقعيت‌های کنونی جنگ غزه و به درازاکشيدن آن بر خلاف پيش‌بينی‌های قبلی دولت اسرائيل، اين اولويت‌ها را تغيير داده باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داوری

    آقای تروریست لطفا مشکل غزه را حل کن مسئله هسته ای ایران پیش کش. رژیمی که از پس چند گردان شبه نظامی بر نمی آید چگونه می خواهد به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند و آنوقت جان سالم به در ببرد.