ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عملیات کم‌سابقه دولت تونس علیه اسلامگرایان

تونس عملیات پلیسی سختگیرانه‌ای را علیه مساجد و پایگاه‌های رادیویی وابسته به اسلام‌گرایان بنیادگرا آغاز کرد. شبه‌نظامیان اسلام‌گرا ۱۴ سرباز ارتش را شنبه ۱۹ ژوئیه به قتل رساندند.

 تونس عملیات پلیسی سختگیرانه‌ای را علیه مساجد و پایگاه‌های رادیویی وابسته به اسلام‌گرایان بنیادگرا آغاز کرده است.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در نزدیکی مرز این کشور با الجزایر ۱۴ سرباز تونس را به قتل رساندند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این عملیات روز شنبه  ۱۹ ژوئیه پس از آن آغاز شد که جنگجویان اسلام‌گرا در نزدیکی مرز این کشور با الجزایر ۱۴ سرباز را به قتل رساندند.

این تصمیمات نشان از وضعیت سخت سیاسی در یکی از سکولا‌ترین کشورهای عربی دارد. تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ علیه دیکتاتوری زین‌العابدین بن‌علی، در برخورد با اسلامگرایان محافظه‌کار دچار مشکل شده است.

نیروهای مسلح تونس عملیاتی به راه انداخته بودند تا شبه‌‌نظامیان را از دور‌ترین مخفی‌گاه‌های خود در کوه‌های مرزی نزدیک به الجزایر بیرون بکشند. برخی از این شبه‌نظامیان وابسته به القاعده هستند. ۱۴ سرباز تونس وقتی کشته شدند که چند تن از جنگجویان مسلح با نارنجک به دو ایستگاه بازرسی ارتش در این منطقه حمله کردند.

تونس یکی از اصلی‌ترین کشورهای «صادرکننده» جنگجویان اسلام‌گرایی است که از شمال آفریقا به سوریه و عراق سفر می‌کنند

دفتر نخست وزیر تونس، مهدی جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد «نخست وزیر دستور بسته شدن همه مساجدی را داده که خارج از کنترل مقامات مسئول در حال فعالیت هستند. همچنین مساجدی که مرگ سربازان دولتی را جشن گرفته‌اند، از فعالیت بازخواهند ماند.»

بر اساس این بیانیه، دولت تونس دستور بستن برخی ایستگاه‌های رادیویی، وب‌سایت‌ها، و پایگاه‌های تلویزیونی را نیز صادر کرده است که پیام‌هایی را از گروه‌های ستیزه‌جو مخابره و منتشر کرده‌اند. همچنین گزارش شده است که از زمان حمله به ایست‌های بازرسی ارتش تا کنون، بیش از ۶۰ اسلام‌گرای مرتبط با شبه‌نظامیان بازداشت شده‌اند.

تونس، صادرکننده شبه‌نظامیان اسلام‌گرا

تونس یکی از اصلی‌ترین کشورهای «صادرکننده» شبه‌نظامیان اسلام‌گرایی است که از شمال آفریقا به سوریه و عراق سفر می‌کنند تا همراه با گروه‌های تندروی دیگر  در منازعات جاری شرکت کنند. مقامات تونس تصور می‌کنند که شاید اسلام‌گرایان افراطی از طریق مساجد خارج از کنترل دولت دست به تبلیغ دیدگاه‌های خود و جذب نیرو کرده باشند. اخیراً دولت تلاش کرده است که به تدریج کنترل مساجدی را که بعد از شورش ۲۰۱۱ به دست سلفی‌های محافظه‌کار افتاده بود، در دست بگیرد.

تونس تنها کشوری است که در پی بهار عربی به سوی دموکراسی گذار کرد. این کشور، قانون اساسی جدیدی را وضع کرده، و دولت انتقالی مسئولیت کنترل امور را تا انتخابات امسال برعهده گرفته است. هدف اول تشکیل دولت انتقالی، مقابله با بحران موجود میان یک حزب اسلامی پیشرو و سایر رقیبان سکولار آن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.