ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جايزه ادبی گلشيری دیگر برگزار نمی‌شود

بنیاد فرهنگی - مطالعاتی گلشیری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر مراسم اهدای جايزه ادبی گلشيری را برگزار نخواهد کرد و اهداف دیگر این بنیاد را پیش خواهد برد.

بنياد فرهنگی - مطالعاتی گلشيری پس از برگزاری ۱۳دوره جايزه ادبی گلشيری، در بيانيه‌ای اعلام کرد که ديگر مراسم اهدای اين جايزه برگزار نخواهد شد.

فرزانه طاهری، مترجم، مدیر بنیاد گلشیری و همسر هوشنگ گلشيری

بنياد گلشيری در بیانیه خود با اشاره به ۱۴ سال تلاش این بنیاد برای برگزاری جايزه ادبی گلشيری، آورده است: «به اين نتيجه رسيده‌ايم که بهتر است در وضع کنونی آن نيرو و منابع اندکی را که برای بنياد گلشيری باقی مانده وقف بخشی ديگر از هدف‌های مندرج در اساسنامه بنياد کنيم که به دليل مشغله نفس‌گير جايزه تا حدی مغفول مانده است.»

بنیاد گلشیری گفته است که تلاش‌هايش را معطوف به غنی‌تر کردن وب‌سايت بنياد می‌کند تا منابع مربوط به هوشنگ گلشيری را هرچه کامل‌تر در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد.

در دسترس قرار دادن نوشته‌ها و مصاحبه‌ها و مقاله‌هایی که در جهان مجازی در دسترس نيستند و جمع‌آوری و عرضه تصاوير و فيلم‌ها و صدای این نویسنده فقید و نيز آنچه در نقد و بررسی آثارش نوشته‌اند از جمله کارهایی است که بنیاد گلشیری در پیش خواهد گرفت.

بنیاد گلشیری همچنین قصد دارد آرشيو مربوط به گلشيری را کامل کند و در اين راه از همه کسانی که يادگاری از هوشنگ گلشيری در اختيار دارند یاری خواسته است.

این بنیاد همچنین قصد دارد بخشی از وب‌سايت خود را به نقد و نظر اختصاص دهد و تلاش خواهد کرد که اين بخش «چيزی به فضای مجازی در حوزه داستان‌نويسی اضافه کند» و چنان گسترش یابد که به یک نشریه ادبی تبدیل گردد.

انتشار تک داستان‌های برگزيده نيز در دستور کار این بنیاد قرار خواهد گرفت.

پس از مرگ هوشنگ گلشیری در ۱۶خردادماه ۱۳۷۹، بنياد گلشيری به یاری جمعی از ياران او تأسیس شد. اين بنياد فرهنگی غيرانتفاعی و مستقل برای تداوم حضور هوشنگ گلشیری در عرصه ادبيات داستانی و تأثيرش در اين عرصه از طريق ‌‌آموزش و ياری دادن به داستان‌نويسان جوان تشکيل شد. هيئت مؤسس این بنیاد کسانی چون علی‌اشرف درويشيان، داستان‌نويس‌؛ محمود دولت‌آبادی، داستان‌نويس؛ فرزانه طاهری، مترجم وهمسر هوشنگ گلشيری و بهمن فرمان‌آرا، فيلمساز، بودند.

فکر اوليه تشکيل اين بنياد اهدای جايزه سالانه به آثار برتر ادبيات داستانی بود‌؛ فکری که گلشيری در آ‌خرين ماه‌های عمر خود در سر می‌پروراند. گلشيری قصد داشت جايزه بهترين رمان و مجموعه داستان سال را با عنوان «شهرزاد» یا «هدایت» بنيان نهد که با ‌‌‌آغاز بيماری‌اش در اواخر زمستان ۱۳۷۸، طرح او نيمه‌کاره ماند. این طرح پس از مرگ نویسنده توسط بنياد فرهنگی - مطالعاتی گلشيری دنبال شد و اين بنياد هر سال جايزه ادبی گلشيری را به برترين‌های ادبيات داستانی به زبان فارسی و چاپ شده در ايران اهدا کرد.

بنياد گلشیری در پاييز هر سال جايزه خود را در دو‌ بخش «بهترين رمان اول» و «بهترين مجموعه داستان اول» به آثار منتشر شده در سال قبل اهدا می‌کرد. این جايزه که شامل تنديس، لوح تقدير و جايزه نقدی بود در مراسمی به برندگان اهدا می‌شد و داوران هر دوره نیز با مشورت هيئت‌ امنا از سوی هيئت مديره بنياد انتخاب می‌شد.

نخستين دوره جايزه گلشیری در سال ۱۳۸۰و آخرين دوره آن در سال ۱۳۹۲برگزار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | جایزه ادبی گلشیری دیگر برگزار نمی‌شود

    […] منبع: رادیو زمانه […]