ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس مطبوعاتی شبکه زنان افغانستان در کابل

نگرانی از جایگاه زنان در دولت آینده افغانستان

به ابتکار شبکه زنان افغان AWN ، روز چهارشنبه اول مرداد یک کنفرانس خبری در کابل برگزار شد

به ابتکار شبکه زنان افغان AWN ، روز چهارشنبه اول مرداد یک کنفرانس خبری در کابل برگزار شد. در این کنفرانس کنشگران حقوق زن از جناح‌های مختلف و نمایندگان رسانه‌های محلی حضور داشتند. موضوع اصلی این کنفرانس نگرانی‌های زنان افغانستان از نقش و جایگاه زنان در دولت آینده و سیاست‌ کنونی کشور بود.

محبوبه سراج: ما  ۵۰ درصد نفوس این مملکت هستیم. ما هیچ حساب نمی شویم ما هیچ وجود نداریم؟»

مسئولان شبکه زنان از نادیده گرفتن نقش زنان در توافقات سیاسی ابراز نگرانی کردند. آنها معتقد‌ند در تصمیم‌های سیاسی باید به زنان سهم فعال داده شود. در این کنفرانس همچنین سخن از این بود که توافق‌های انجام شده میان هر دو نامزد دوره دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، خارج از روند دموکراتیک انتخابات است و این معامله‌های سیاسی پشت پرده، باعث نگرانی‌ زنان فعال کشور  شده است.

محبوبه سراج عضو «شبکه زنان افغان» و از برگزار‌کنندگان این کنفرانس مطبوعاتی گفت، نقش زنان نباید در معامله‌های سیاسی نادیده گرفته شود: «ما عقیده به یک پروسه دموکراتیک داریم و در این پروسه دموکراتیک به هیچ صورت حق زن این مملکت را نادیده گرفته نم‌ توانند همان‌طور که حق اتباع مملکت را نادیده گرفتهنمی‌توانند. ما رای دادیم و ما ۵۰ در صد نفوس این مملکت هستیم. ما هیچ حساب نمی‌شویم ما هیچ وجود نداریم؟»

اعضای شبکه زنان افغان از نامزدهای دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان خواستند که از پیشداوری‌ها و معامله‌های پیش از وقت خوداری کنند و منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات باشند. آنها همین‌طور از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند پروسه انتخابات را مسئولانه، شفاف و عادلانه به پایان برسانند.

زرقا یفتلی: «نگرانی های ما از این جا شروع شد که در روند مذاکرات صورت گرفته زنان حضور نداشتند.»

زرقا یفتلی، رئیس اجرایی نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال کابل و از برنامه‌گذاران این کنفرانس به رادیو زمانه گفت از زمانی که بحث و گفت‌وگوها در مورد دولت ملی و وحدت ملی شروع شده، نقش زنان و جایگاه آینده زنان با تردید روبرو شده. نگرانی‌های ما از این جا شروع شد که در روند مذاکرات صورت گرفته زنان حضور نداشتند. درخواست ما از هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این است که در صورت پیروز شدن برنامه‌های خود را در مورد نقش و جایگاه زن در دولت آینده روشن کنند. خانم یفتلی افزود که هر دو نامزد نباید فراموش کنند که زنان نیمی از جامعه افغانستان را تشکیل می‌دهند و بیش از ۳۶ در صد رای‌دهندگان زنان بوده‌اند. از این جاست که زنان افغانستان حق دارند در تصمیم‌گیری‌های آینده دولت وحدت ملی سهم داشته باشند.

مریم بربری: «حضور و مشارکت زنان افغانستان در عرصه سیاسی با دیکته جامعه جهانی صورت گرفته بود و چیزی نبود که دولتمردان یا جامعه افغانستان به این نتیجه رسیده باشد.»

مریم بربری، روزنامه‌نگار و از نسل امروزی و جوان افغانستان در گفتگو با «رادیو زمانه» یادآور شد که در این مورد اول باید نگاه سیاست‌مردان افغانستان را راجع به زن در نظر گرفت که در دوره های مختلف تاریخی و سیاسی کشور بالاپایین های زیادی داشته است. هرچند اولین حضور ازاد زن در عرصه سیاسی افغانستان در دوره امان‌الله خان بود.

مریم بربری معتقد است که هر بار سخن از دموکراسی می رود باید از حضور آزاد زنان نیز صحبت شود. حضور و مشارکت زنان افغانستان در عرصه سیاسی با فشارها و تحمیل‌های جامعه جهانی صورت گرفته و چیزی نبود که دولتمردان یا جامعه افغانستان به این نتیجه رسیده باشد. حضور همسران دولتمردان افغانستان هم این روزها کمتر مشاهده می‌شود. هرچند حضور همسر اشرف‌غنی احمدزی در کارزار انتخاباتی باعث امیدواری ما جوانان شد.

زنان فعال افغانستان: بدون ما تصمیم گرفتند

کنشگران زن افغانستان زیر چتر سازمان شبکه زنان افغان گرد آمده‌اند. آنها با این که طرفدار جناح‌های مختلف و فعالیت‌های متفاوتی در داخل کشور هستند برای موثر‌تر و بلند شدن صدای زن امروزی افغانستان در چنین کنفرانس‌هایی دور هم می نشینند و دیدگاه زن امروز را از لحاظ حقوقی و اجتماعی بررسی می‌کنند و راه‌حل می جویند. این بار نیز این زنان فعال برای برجسته ساختن نقش زنان در عرصه سیاست بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن خواست‌ها و طلب‌های زنان فعال و پیشگام کشور را مطرح کرده‌اند. این بیانیه قرار است که به هر دو نامزد انتخابات و کمیسیون مستقل انتخاباتی و هم سازمان‌های بین‌المللی تحویل داده شود.


در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 57

    […] نگرانی از جایگاه زنان در دولت آینده افغانستان رادیو زمانه ۲۴ جولای ۲۰۱۴ روز چهارشنبه اول مرداد یک کنفرانس خبری به ابتکار شبکه زنان افغانستان AWN در کابل برگزار شد. در این کنفرانس کنشگران حقوق زن از جناح‌های مختلف و نمایندگان رسانه‌های محلی حضور داشتند. موضوع اصلی این کنفرانس نگرانی‌های زنان افغانستان از نقش و جایگاه زنان در دولت آینده و سیاست‌ کنونی کشور بود. […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان- شماره 58

    […] نگرانی از جایگاه زنان در دولت آینده افغانستان رادیو زمانه/ ۲/۵/۱۳۹۳ مسوولان شبکه زنان از نادیده گرفتن نقش زنان در توافقات سیاسی ابراز نگرانی کردند. آن ها معتقد‌ند در تصمیم‌ های سیاسی باید به زنان سهم فعال داده شود. این فعالان زن، توافق ‌های انجام شده میان هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را به دور از روند دموکراتیک انتخابات می دانند و این معامله‌ های سیاسی پشت پرده را نگران کننده می خوانند. […]