ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه فشارها بر نوکيشان اهل سنت

با گذشت پنج روز از احضار و بازداشت عده‌ای از پيروان اهل سنت در شهرهای اهواز و ماهشهر، همچنان اطلاعی از از محل نگهداری آنان منتشر نشده است.

با گذشت پنج روز از احضار و بازداشت عده‌ای از پيروان اهل سنت در شهرهای اهواز و ماهشهر، همچنان اطلاعی از محل نگهداری آنان منتشر نشده است. فعالان حقوق بشر اسامی ۱۰ تن از بازداشت‌شدگان را منتشر کرده اند.

نيروهای اداره اطلاعات اهواز ابتدا روز جمعه (۲۷ تيرماه سال جاری) در نماز گروهی موسوم به «تراويح»، دست کم هفت نفر و سپس در روز يکشنبه (۲۹ تيرماه) سه نفر ديگر را در شهر ماهشهر بازداشت کردند.

به گفته کريم دحيمی، فعال حقوق بشر، فشار بر اهل سنت ساکن اهواز همچنان ادامه دارد و چندين نفر ديگر از سوی اداره اطلاعات این شهر احضار شده‌اند.

اسامی بازداشت شدگان اهل سنت در دو شهر اهواز و ماهشهر، ﺧﻀﻴﺮ شرهانی، ﻣﻮﺳﻰ زرگانی، ﺣﺴﻴﻦ زرگانی، ﻣﺤﺴﻦ زرگانی، ﻣﺤﻤﺪ زرگانی، ﺣﻤﻴﺪ زرگانی، ﺳﺎﻟﻢ زرگانی، حسن صعبوری و حسين صعبوری عنوان اعلام شده است.

فعالان حقوق بشر می‌گويند، آمار دستگيرشدگان بيش از اسامی‌ ذکر شده است.

«نماز تراويح» به نمازهايی اطلاق می‌شود که مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. در بين اهل سنت رسم است که هر شب يک جزء قرآن را در اين نمازها تلاوت کنند تا در پايان ماه رمضان، قرآن ختم شود.

دلايل بازداشت‌ها

کريم دحيمی می‌گويد، تا اين لحظه پيگيری خانواده‌ها در پيوند با وضعيت فرزندانشان بی‌نتيجه‌ مانده است.

اين فعال حقوق بشر «برپايی نماز تراويح» و «گرايش به مذهب اهل سنت» را دو دليل بازداشت‌های اخير عنوان می‌کند.

وی تاکيد می‌کند که هنوز به طور قطع نمی‌توان در مورد اتهامات اين دسته از شهروندان اظهار نظر کرد؛ به ويژه اينکه تاکنون خانواده‌ها موفق به ملاقات با فرزندانشان نشده‌اند تا مشخص شود آيا بازداشت آنان دليل ديگری نیز داشته است يا نه.

در سال‌های گذشته در برخی مناطق ايران و حتی در تهران هم، اهل سنت با محدوديت‌هايی در برگزاری مراسم‌ مذهبی روبه‌رو بوده‌اند.

به گفته دحيمی، بازداشت شدگان شهر ماهشهر فعاليت‌های فرهنگی و سياسی نيز داشته‌اند، از جمله اين فعاليت‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های قرآن و تدريس زبان عربی اشاره کرد.

در سال‌های گذشته و دقیقاً در همین روزها، شماری از شهروندان اهل سنت در شهرهای حميديه و اهواز توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

نوکيشان و افزايش جمعيت اهل سنت

گفته می‌شود بيشتر عرب‌های استان خوزستان شيعه مذهب هستند.

کریم دحیمی

در تارنمای استانداری خوزستان آمده است: «خوزستان با وجود تنوع فرهنگی و قوميت‌های مختلف - که خود يکی از ويژگی‌های اين استان است- به‌تمامی مذهب شيعه دارند. غيراز شيعيان، تنها در شهر اهواز عده قليلی از پيروان حضرت يحيای ذکريا (صابئين) در حاشيه رود کارون سکنی دارند و اغلب به کار زرگری مشغولند.»

در سال‌های اخير اما جسته و گريخته، خبرهايی شنيده می‌شود که حکايت از گرايش جوانان شيعه‌‌مذهب و عرب، به مذهب اهل تسنن دارد.

کريم دحيمی درباره فعالان اهل تسنن که در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند، می‌گويد: «اين فعالان در سال‌های گذشته به مذهب اهل سنت گرايش پيدا کردند و آنها جزو مبلغان اين مذهب هستند.»

به گفته این فعال حقوق بشر، برخی از بستگان اين افراد، دلیل گرايش آنان به مذهب سنی را بازداشت‌های اخیر عنوان کرده‌اند.

در کنار فشارها بر نوکیشان سنی، چندی پيش موضوع «افزايش جمعيت اهل سنت» بحث‌هايی به دنبال داشت و در بين برخی از وب‌سايت‌های اصولگرا و مراجع شيعه با واکنش‌هايی روبه‌رو شد.

از جمله اين واکنش‌ها می‌توان به اظهارات آيت‌الله مکارم شيرازی مرجع تقليد شيعه و آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد که از افزايش جمعيت اهل تسنن ابراز نگرانی کرده بودند.

آيت‌الله مکارم شيرازی گفته بود: «کانون اصلی تشيع در حال حاضر ايران است و آن‌ها به همين دليل به دنبال مبارزه با جمهوری اسلامی هستند و در اين مسير يکی از اصلی‌ترين برنامه‌هايشان تغيير بافت جمعيتی و افزايش اهل سنت است.»

همچنين آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدی «حضور پاکستانی‌ها و افغانی‌ها» در مشهد را عامل افزايش جمعيت اهل تسنن خوانده بود.

در واکنش به اين اظهارات، مولوی عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن ابراز تاسف در گفت‌وگويی که در تارنمای شخصی‌اش منتشر شد، گفته بود: «ماه هميشه پشت ابر نمی‌ماند. حال که آقايان می‌خواهند جمعيت اهل‌سنت را بررسی کنند می‌بييند جمعيت اهل‌سنت مقداری از حد تصور آنان بالاتر است. اينگونه نيست که اين جمعيت اخيراً از راه زاد و ولد بالا رفته باشد. اين اشتباه محض است که جمعيت اهل‌سنت افزايش يافته است.»

در یک نامه‌ سرگشاده،«جمعی از نخبگان اهل‌سنت استان سيستان و بلوچستان» به اين موضوع واکنش نشان دادند.

در اين نامه که تارنمای سنی‌نيوز آن را منتشر کرد، آمده بود: «دليل دامن‌زدن به نگرانی مذهبيون شيعه و تحريک آنها درباره افزايش جمعيت اهل‌سنت ايران به عنوان ابزار ديگری برای افزايش فشارها بر اهل‌سنت، دستاويز برخی افرد و جريانات مذهبی شده است.»

اهل سنت در ايران بخش چشمگيری از جمعيت ايران را تشکيل می‌دهند و در ۱۴ استان سکونت دارند.

مولوی عبدالحميد جمعيت سنی‌های ايران را ۲۵ درصد از کل جمعيت ايران عنوان کرده است.

فعالان اهل سنت نيز در نامه خود به نقل از روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۵۸ خورشیدی گفته‌اند، اهل تسنن در ايران حدود يک‌ چهارم جميعت ايران را تشکيل می‌دهد.

در بخش ديگری از نامه اين دسته از فعالان مذهبی اهل سنت آمده است: «در سالهای بعد از انقلاب اسلامی، اهل‌سنت تابع سياست‌های کلی جمهوری اسلامی درباره جمعيت بوده‌اند و چنانچه تغييری در ترکيب جمعيتی آنان بوجود آمده باشد، متناسب با ساير ايرانيان و متأثر از همان سياست‌هایي کلی بوده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    تمام این جنایات و فجایع امروز جهان برخواسته از دین و مذهب است ، چه شیعه و چه سنی فرقی نمیکند همه سر کارند و سرگرم به دور تصلصل باطل خود می پیچند و شاید هرگز از خواب جهالت بیدار نشوند .