ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چشم‌انداز جنگ غزه و مواضع جمهوری اسلامی

شورای امنیت سازمان ملل در

شورای امنیت سازمان ملل در نشست بامداد دوشنبه ۲۸ ژوییه، به اتفاق آرا خواستار« آتش‌بس انساندوستانه فوری و بدون شرط » در نوار غزه شد. ۱۵ عضو شورای امنیت در بیانیه مشترکی از اسراییل و حماس خواستند به خاطرعیدفطر و فراتر از آن « احترام به قوانین بشردوستانه به ویژه در مورد حفاظت از غیر نظامیان» آتش‌بس برقرار کنند.

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده نیز در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار« آتش بس فوری و بدون قید و شرط » شد و از نگرانی عمیق و فزاینده در ایالات متحده در مورد تعداد پرشمار کشته ها در بین دو طرف جنگ سخن گفت؛ با این حال او حق اسراییل را برای دفاع از خود تکرار کرد.

در جمهوری اسلامی اما  شعارهای تهدیدآمیز «نابودی اسرائیل» و «مسلح کردن فلسطینیان کرانه باختری رود اردن » ادامه دارند. پس از آن که آیت‌الله خامنه‌ای خواستار مسلح شدن فلسطینیان کرانه باختری رود اردن شد؛ برخی مقام های کشوری و نظامی آمادگی خود را برای مسلح کردن مردم آن منطقه اعلام کردند. فرمانده سپاه پاسداران حسین سلامی مقام‌های اسرائیلی را به «تعقیب خانه‌به‌خانه برای گرفتن انتقام از فلسطینیان» تهدید کرد. محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج خواستار تصویب لایحه‌ای برای اختصاص بودجه جهت مسلح کردن فلسطینیان کرانه باختری شد. علی لاریجانی رییس مجلس هم گفت : «ما تکنولوژی تولید سلاح را به مبارزان غزه دادیم .»

بیلان سنگین در جنگی که از هشتم ژوییه آغاز شده - ۱۰۳۵ کشته در میان فلسطینی‌ها و ۴۳ سرباز اسرائیلی - موج نگرانی و اعتراض در جهان به راه انداخته است. آتش‌بس اعلام شده چند باربا موشک‌پرانی حماس به سوی اسرائیل و حملات زمینی و هوایی اسرائیل به غزه شکسته شد.

پایان این پنجمین جنگ میان حماس و اسرائیل چه چشم‌اندازی دارد؟

آیا در خواست‌های شورای امنیت، فشارهای آمریکا به اسرائیل و اعتراض‌های گسترده جهانی می‌توانند به پایان بخشیدن به این جنگ کمک کنند؟

آیا گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای برای مسلح کردن فلسطینیان کرانه باختری رود اردن و شعارهای مقام‌های کشوری و نظامی جمهوری اسلامی تاثیری در وضع جنگ و واکنشی در منطقه خواهند داشت؟

علی لاریجانی رییس مجلس گفته است: ما تکنولوژی تولید سلاح را به فلسطینیان داده‌ایم. آیا موشک‌های پرشمار پرتاب شده به خاک اسرائیل این ادعا را ثابت می‌کنند؟

این گفته‌ها چه پیامدی برای جمهوری اسلامی دارند؟

رادیو زمانه این پرسش‌ها را با دو کارشناس سیاسی منطقه آقایان حسن هاشمیان در استانبول و امیر طاهری در لندن در میان گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داوری

    چشم انداز امریکا و غرب ا جنگ غزه خلع سلاح گروههای جهادی و باز گذاشتن دست مقامات رژیم صهیونیستی در تهدید کشورهای منطقه و فروش سلاح به دولتهای مسلمان و عربی منطقه است. چشم انداز جمهوری اسلامی ایران حذف رژیم صهیونیستی از منطقه بعنوان تنها تهدید این منطقه است تا دیگر نیازی به فروش سلاح به بهانه تهدیدات رژیم کودک کش صهیونیستی نباشد.

  • faryad

    به گزارش تسنیم غلامعلی حدادعادل٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در راهپیمایی امروز در تهران اظهار داشت که حامیان شعار «نه غزه٬ نه لبنان٬ جانم فدای ایران» انسان نیستند!!

  • Samrad

    مسلمونها،یهودی ها،مسیحی ها،بودایی ها،روسها، سیکها، هندوها ،چینی ها ، صربها و ... همه و همه مسلمونها رو به طرز فجیعی کشته یا می کشند . شاید مسلمونها مشکل ویژه ای دارن، شاید مزاحم سایر اقوام و ملل و حتی خودشون هستند. و البته بزرگترین و بی رحمانه ترین کشتار در درون خود مسلمونها رخ می ده و تا بحال بیشترین شمار کشته ها و خسارات دیگر جانی و مالی از این نوع درگیری حاصل شده. تا دلیل این رو نفهمیم این حوادث ادامه خواهد داشت و اگر اسراییل و فلسطین هم دست از سر هم بردارن از یه جای دیگه خون می زنه بیرون.

  • بهنام

    واقعآ برای مردم بیگناه و مظلوم غزه متاسفم که بازیچه دست مشتی ابله از خدا بی خبر قرار گرفته و تاوان متامع کثیف خامنه ای و سران قاچاقچیان پاسدار را پس میدهند .

  • مومن

    دولتمردان و سردمداران بی خرد ایران با این سخنان واهی، کشور را به سمت بحران و جنگ و نا آرامی پیش میبرند در حالی که مسئله اعراب و اسرائیل هیچ ربطی به ایران ندارد.

  • Faryad

    حکومت اسلامی می‌گوید حماس در نبرد با اسرائیل تنها سه درصد از توان موشکی خود را مصرف کرده است !! حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در جریان سفر به بیروت، اعلام کرد حماس در نبرد با اسرائیل تا کنون تنها سه درصد ازتوان موشکی و تسلیحاتی خود را استفاده کرده است.!! ولی چهار روز پیش، ارتش اسرائیل با انتشار گزارشی اعلام کرد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از موشک‌های نظامی حماس استفاده شده یا نابود شده است. در این بیانیه آمده بود که در نبردهای روزهای اخیر، حماس بیش از ۲۱۰۰ موشک نیز به سوی اسرائیل شلیک کرده است!