ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاریکاتور جنگ غزه برای روزنامه «آرمان» دردسرساز شد

انتشار کاریکاتوری درباره جنگ غزه با عنوان «بازی ناجوانمردانه» برای روزنامه «آرمان» دردسرساز شده است. بسیج دانشجویی شش دانشگاه کشور خواستار توقیف این روزنامه شده‌اند.

پس از آنکه شنبه ۴ مرداد ماه در روزنامه «آرمان» کاریکاتوری با عنوان «بازی ناجوانمردانه» اثر محمد طحانی منتشر شد، بسیج دانشجویی شش دانشگاه کشور در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه خواستار توقیف روزنامه «آرمان» شدند. موضوع این کاریکاتور قربانی شدن فلسطینیان در جنگ بین ارتش اسرائیل با حماس است.

کاریکاتور جنگ غزه برای روزنامه «آرمان» دردسرساز شد

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس کاریکاتور منتشر شده در روزنامه آرمان را به معنای «جدا دانستن حماس از مردم غزه و فلسطین» تعبیر کرده، تفکیک حماس از غزه را «اشتباه محض» خوانده و در گفت‌وگو با وب‌سایت جبهه مقاومت گفته است: «هیچ تفاوتی بین حماس و مردم فلسطین نیست و امروز این زنان و فرزندان‌ حماس هستند که در داخل شهرها به شهادت می‌رسند.»

این نماینده مجلس در انتقاد از کاریکاتور منتشر شده در روزنامه «آرمان» گفته است: «این کاریکاتور نشان می‌دهد که این افراد نه مقاومت را می‌شناسند و نه شناخت درستی از رژیم صهیونیستی و اهداف آن دارند.»

کاریکاتور «بازی ناجوانمردانه»

خبرگزاری «تسنیم» از زیرمجموعه‌های رسانه‌ای سپاه پاسداران کاریکاتور «بازی ناجوانمردانه» را موهن و علیه جبهه مقاومت فلسطین خوانده‌ است. این خبرگزاری از اینکه در کاریکاتور «بازی ناجوانمردانه» فلسطینیان به شکل قربانیان دو سوی جنگ غزه و بی‌طرف نشان داده شده‌اند، انتقاد کرده و حتی در یک تفسیر گسترده‌تر این احتمال را در میان آورده که کارتونیست قصد داشته طرف مقابل «فرد صهیونیستی» در این بازی را «ایران» جلوه دهد. زیرا به نوشته «تسنیم»: «پیراهنی که در این کاریکاتور فرد مقابل دشمن صهیونیستی  به تن دارد، ممکن است پیراهن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را هم به ذهن متبادر کند.»

روزنامه آرمان تفسیر خبرگزاری «تسنیم» را «جوسازی بچگانه» خوانده و موضوع محوری این کاریکاتور را «مظلومیت مردم غزه در برابر استكبار جهانی و صهیونیست‌ها» عنوان کرده است.

روزنامه آرمان می‌گوید در این کاریکاتور دو طرف بازی، «رژیم صهیونیستی» با رنگ آبی و «استکبار جهانی» با رنگ قرمز است و فلسطینیان هم در این میان قربانی می‌شوند. آرمان می‌نویسد: «در وسط میز پرچم فلسطین كه نماد تمام مردم مظلوم این كشور و تمام گروه‌های جهادی از جمله حماس است به تصویر كشیده شده و توپ آنها هم بمبی است كه مردم فلسطین یعنی همان زنان و بچه‌های فلسطین را تهدید می‌كند، چگونه می‌توان نابخردانه آن را به بازی حماس و رژیم صهیونیستی تعبیر کرد؟»

خبرگزاری تسنیم هم پاسخ داده است: «سؤال این است که کدام عقل سلیمی این توجیه را می‌پذیرد که مردم فلسطین قربانی جنگ رژیم صهیونیستی با حامیان اصلی این رژیم یعنی استکبار جهانی می‌شوند؟ آیا آنگونه که مسئولان محترم روزنامه آرمان در توجیه خود عنوان کرده‌اند رژیم صهیونیستی در حال بمب‌اندازی به سمت استکبار جهانی است؟ همکاران روزنامه آرمان اگر چنین نظری دارند، نمونه‌ای از فقط یک موشک‌اندازی و بمب‌اندازی صهیونیست‌ها به سوی "استکبار جهانی" بیاورند تا ما و همه منتقدان این کاریکاتور گفته‌هایمان را در جا پس بگیریم.»

این خبرگزاری از مسئولان روزنامه آرمان خواسته است از مردم ایران و فلسطینیان به خاطر انتشار این کاریکاتور پوزش بخواهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samrad

    این کارتون میتونه عمومیت داشته باشه و اصلا ربطی به زمان حال و مردم غزه نداشته باشه. فرض کنید اون خونواده مردم ایرانن در دوران جنگ، یا مردم سوریه یا مردم عراق. کلا میشه اینجوری گفت که مردم عادی قربانی بازی های نظامی سران کشورهاشون میشن که این نه امر تازه ایه و نه هرگز متوفق خواهد شد. ایرادات کارتون: آرامش بچه ها با اضطراب مادرشون نمی خونه این وسط بازیکن ها هم در معرض خطر هستن در حالیکه در واقعیت چنین نیست

  • من

    یک نکته جالب به نظر من اینست که رنگ راکت تنیس مخالف رنگ پیراهن شان است. شاید همان مفهوم " بازی" بودن را بیشتر تایید می کند. هر دو تیم از یک قماش اند: اسراییل و استکبار...

  • بهنام

    به نظر من کاریکاتور خود به اندازه کافی گویاست و حرف حق را زده است .

  • Ykmin

    من از این کاریکاتور حمایت میکنم مفهوم جالبی دارد {برای این بازی اگه یک طرف کسی نباشه بازی معنا ندارد} اما اعتقادم اینه که تو جنگ برای پیروزی باید هر کاری کرد از زن و بچه و مال و جان و غیره گذشت

  • nima

    در حالی که غزه از سال 2008 تا 2012 میلادی، تنها طی چهار سال، در شُعله های آتش سه جنگ سوخته است و هر بار شهروندان عادی بیشترین قُربانیان بُمباران و موشک پرانی بوده اند، با این وجود جنگ سالاران حماس و جهاد اسلامی که شعار جنگ جنگ تا پیروزی میدهندواتش بس را رد میکنند و دستور پرتاب هزاران موشک اهدایی سوریه و ایران را داده اند٬ حتی یک پناهگاه زیرزمینی برای حراست از "کودکان معصوم" و "زنان مظلوم" نساخته اند. به همین گونه، آنها راه حل کم هزینه تر تخلیه شهروندان از مناطق و محله های پُرخطر را در طرحهای جنگی خود منظور نکرده اند و حتی یک پول سیاه به این ضرورت اختصاص نداده اند!!

  • azad

    مردم فلستین زیربمب موشکن یامردم اسرایل زیرراکتهای حماسن ایناسریه کاریکاتوردعوادارن مایه شرمندگیه