ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفتر محمود احمدی‌نژاد: «آمار و اسناد وام‌های کلان را منتشر کنید»

دفتر محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی از او خواسته است تا نام بانک یا بانک‌هایی را که به نزدیکان رئیس دولت سابق، وام و خدمات ویژه ارائه کرده‌اند، منتشر کند.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، اتهام‌های مالی و اداری گسترده‌ای متوجه نزدیکان دولت نهم و دهم شده است. حالا دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، در واکنش به این اتهام‌ها، در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی از او خواسته تا نام بانک یا بانک‌هایی را که احیاناً به اطرافیان و نزدیکان رئیس دولت سابق، وام و خدمات ویژه ارائه کرده‌اند، منتشر کند.

در فهرست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی به نام اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر و مشاور محمود احمدی‌نژاد اشاره شده است

در این نامه از بانک مرکزی خواسته شده است تا تاریخ و مبلغ وام‌های کلان، به تفکیک اسامی اطرافیان رئیس‌جمهور دوره نهم و دهم اعلام شود، زیرا احمدی‌نژاد بر لزوم انتشار اسامی نزدیکانش که گفته می شود تسهیلاتی از بانک‌ها گرفته اند، تأکید دارد.

خبرگزاری تسنیم این نامه را که برای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده، منتشر کرده است.

در این نامه از این که تاکنون نسبت به انتشار فهرستی با عنوان «لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی» و ارقام هزاران میلیاردی مندرج در آن، واکنشی نشان داده‌ نشده است انتقاد شده و آمده است: «مدتی است توسط شماری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای و معدودی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی، ادعا و اتهامی مبنی بر قرار داشتن نام اطرافیان دکتر احمدی‌نژاد در فهرستی با استناد به لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی مطرح و ارقامی در حد هزاران میلیارد تومان در این زمینه اعلام شده است؛ لکن تاکنون از سوی هیچ مرجع رسمی و ذیربط در این زمینه موضع‌گیری و اطلاع‌رسانی خاصی انجام نگرفته و همین عدم شفافیت بر شبهات و هم‌چنین سوء استفاده‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور افزوده است.»

در ادامه این نامه آمده است: «این در حالی است که در مواردی، حتی از یکی از نمایندگان مطرح کننده این اتهام درخواست شده که چنانچه در بیان اظهار‌نظر کذب خود مُصِر هستند، نسبت به انتشار عمومی نام بانک یا بانک‌های پرداخت کننده و نیز تاریخ و مبلغ این وام‌های کلان به تفکیک اسامی اطرافیان آقای احمدی نژاد اقدام نمایند که متأسفانه این درخواست تاکنون بدون پاسخ مانده است.»

پیش از این، یک نماینده مجلس ایران، وجود فهرستی را که گفته شده فهرست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی نام دارد تائید کرده بود. احمد بخشایش اردستانی گفته بود که حجم بدهی مندرج در این فهرست که در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی منتشر شده، حدود ۷۰ میلیارد دلار است.

مسئولان رده بالای دولت حسن روحانی، رقم کل مطالبات معوقه بانکی در ایران را حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد بر لزوم انتشار اسامی نزدیکانش که گفته می شود تسهیلاتی از بانک‌ها گرفته اند، تأکید دارد

دفتر محمود احمدی‌نژاد به رئیس بانک مرکزی نوشته است: «با عنایت به آنچه ذکر شده و همچنین سیستم مکانیزه و تخصصی نظارت‌های مالی در بانک مرکزی و با خواست و تأکید آقای دکتر احمدی‌نژاد و البته برای تنویر افکار عمومی، تقاضا دارد نسبت به اعلام انتشار رسمی و عمومی تمامی اطلاعات در خصوص هر نوع درخواست، مبلغ، تاریخ و بانک‌های مرتبط در پرداخت هر گونه تسهیلات به آقای دکتر احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان، دستور را صادر و اقدام مناسب معمول فرمایید.»

بخش‌هايی از فهرست «محرمانه» کميته وصول مطالبات بانک مرکزی در اينترنت منتشر شده است.  احمد بخشايش اردستانی٬ عضو کميسيون امنيت ملی مجلس فهرست «محرمانه» کميته وصول مطالبات بانک مرکزی که در اينترنت منتشر شده را تائيد کرده است. در این اطلاعات منتشر شده، به نام افرادی مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر و مشاور محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون رئیس جمهور سابق اشاره شده است. بر اساس این فهرست این سه نفر به ترتیب هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و سه هزار و یکصد میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

صادق محصولی و سعید مرتضوی هم از دیگر نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هستند که نامشان در این فهرست آمده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    ظنز روزگار رو ببین احمدی نژاد خودش 8 سال با این حرفها که برای افشا کرد مفسدین اقتصادی اومدم و دائما میگفت بزودی درش میارم و میکنم مردم سر کار گذاشت یا به اصلاح عامه خر کرد حالا تقاضای افشای نام آنها رو میکنه. مردیکه همونی که اجازه اومدن تو رو داد افسار اینها رو هم تو دستش همونقدر که تو جراتشو داشتی اینها هم دارند. حداقل مردم به این حد از درک سیاسی رسیدند که تمام این به اصلاح افشاگری ها ففط برای تصفیه حساب یک باند با باند دیگه اس یا برا امتیاز گرفتن از همدیگهس. تا وقتی ما دادگاه و قوه قضائیه مستقل نداریم و روسا از طرف تبهکار بزرگ انتخاب میشه این بازی ها آبرویی برای شما و رژیم احیا نمی کنه.