ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان هم‌پیمانانش را برای مقابله با داعش فراخواند

در پی پیشروی داعش در مناطق کردنشین، عربستان از مصر و پاکستان درخواست پشتیبانی نظامی کرد. همزمان منابع خبری از ناپديدشدن صدها کرد ايزدی خبر داده‌اند .

در پی اوج‌ گرفتن فعاليت‌های «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، عربستان سعودی از مصر و پاکستان، متحدان نظامی خود، درخواست پشتيبانی نظامی کرد.

خبرهای تأييد نشده حاکی‌ست که نيروهای پيشمرگه کرد هنگام گريختن برخی از ادوات نظامی را رها کرده‌اند

يکی از مشاوران حکومت عربستان سعودی در گفت‌و‌گو با روزنامه بريتانيايی «تايمز»، با اعلام اين خبر گفت: «هيچ کس از برنامه‌های داعش خبر ندارد. اما مشخص است که اين گروه اگر بتواند مکه را هدف قرار می‌دهد.»

خبرگزاری «پاکستان تودی» نيز خبر داد که عربستان از ارتش پاکستان برای محافظت از مرزهای خود درخواست کمک نظامی کرده است.

داعش توانسته کنترل خود را بر مرزهای غربی عراق در حوالی اردن و سوريه تحکيم کند و همچنين از روز يکشنبه سوم اوت، به پيروزی‌های مهمی بر نيروهای کرد نیز دست يافته است. عربستان سعودی ۵۰۰ کيلومتر مرز مشترک با عراق و سوريه دارد.

عربستان سعودی ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و سوریه دارد

ماه گذشته نيز روزنامه بريتانيايی «تلگراف» از اعزام ۳۰ هزار سرباز سعودی به مرز جهت مقابله با تهديد داعش خبر داده بود.

با اين حال، فعاليت‌های داعش درون عربستان نيز آغاز شده است. پايگاه خبری تحليلی «المانيتور» خبر داده بود که نيروهای امنيتی سعودی ماه مه امسال ۶۲ عضو يک «گروهک» وابسته به داعش را دستگير کرده بودند.

همچنين به گزارش خبرگزاری پاکستان تودی، گرافيتی‌هايی در حمايت از داعش در خيابان‌های عربستان ظاهر شده و در ماه ژوئن نیز شبنامه‌هايی از سوی داعش در رياض، پايتخت عربستان، پخش شده است.

اين خبر در حالی منتشر می‌شود که بسياری عربستان را از حاميان اصلی مالی داعش می‌دانند. ماه گذشته يکی از مقامات رسمی قطر در گفت‌و‌گو با «آتلانتيک» گفته بود: «داعش يک پروژه‌ سعودی بوده است». دولت عربستان تاکنون اين ادعا را تکذيب کرده است.

در همين راستا، وزارت دفاع مصر اعزام نيرو به عربستان را تکذيب کرد، اما از ارتباط مستمر با اين متحد نظامی خود خبر داد.

پیشروی داعش در مناطق تحت کنترل پیشمرگه‌ها

خبرهای تأييد نشده حاکی از آن است که نيروهای پيشمرگه کرد هنگام گريختن از مواضع خود برخی از ادوات نظامی‌شان را نيز جاگذاشته‌اند.

منابع خبری از ناپديدشدن صدها کرد ايزدی خبر داده‌اند که احتمالاً به دست داعش کشته شده‌اند

داعش ظرف يک روز کنترل سه‌ شهر، دو ميدان نفتی و يک سد آبی مهم را از دست نيروهای پيشمرگه درآورد.

زمار، شهری در مسير مرز سوريه و هم‌جوار دو ميدان نفتی، نخستين شهری بود که به تصرف داعش درآمد. سنجار نيز که شهری دورافتاده و منزوی و سکونت‌گاه کردهای ايزدی است، به تصرف داعش درآمده است.

در ادامه، شهر استراتژيک داوا در نزديکی رود دجله و سد موصل  نیز به دست داعش افتاد. سپس اين گروه توانست کنترل بزرگترین سد آبی عراق را نيز به دست گرفت.

سازمان ملل با اشاره به پيروزی‌های اخير داعش در اين منطقه، موقعيت به‌وجودآمده را «تراژدی انسانی» خواند.

داعش کنترل بزرگترن سد عراق را نيز به دست گرفت

ديروز شهر شنگال، ديگر شهر کردهای ايزدی به ميدان نبرد داعش با نيروهای کرد شامل پيشمرگه‌های اقليم کردستان و واحدهای دفاع خلق وابسته به پ.ک.ک بدل شد. اخبار ضدونقيض از کنترل کامل داعش بر شهر يا جنگ سخت داعش با نيروهای کرد داخل شهر سخن می‌گويند.

در هر صورت، خبرگزاری کردی «روداو» از کشتار مردان ايزدی، تجاوز به زنان و اسارت آنها در اين شهر خبر داده است. همچنين اين خبرگزاری از ناپديد شدن صدها کرد ايزدی خبر داده که احتمالاً به دست داعش کشته شده‌اند.

به گزارش «نيويورک‌تايمز» شهروندان شهر سنجار نیز به سرنوشتی مشابه دچار شده بودند و شاهدان عينی از اعدام مردان و اسارت اعضای خانواده آنها به دست داعش خبر داده اند.

همزمان با پيروزی‌های غافلگيرکننده داعش بر نيروهای پيشمرگه و تصرف چندين شهر، کردستان عراق به اعزام نيروهای کمکی و تجهيز نيروهای نظامی پرداخته است. به گزارش «روداو»، روز يکشنبه محموله‌ای از سلاح‌های سنگين به فرودگاه اربيل وارد شده است.

اخبار ضد و نقيض تاييد نشده از حضور نيروهای ايرانی برای کمک به پيشمرگه‌ها خبر می‌دهند. امروز نيز خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به حضور نيروهای ويژه سپاه پاسداران ايران در عراق برای مبارزه با داعش پرداخت. به گزارش اين روزنامه، ده‌ها عضو حزب‌الله لبنان نيز در عراق حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وحید

    عین زامبی ها دارن همه جا رو به گند میکشن