ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر کل دفتر موسیقی از یک شورای فراقانونی پرده برداشت

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد از یک شورای فراقانونی پرده برداشت. این شورا زیر نظر نیروی انتظامی فعالیت می‌کند و خواهان تفکیک جنسیتی کنسرت‌های موسیقی است.

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وجود یک شورای فراقانونی به نام «شورای برگزاری کنسرت‌ها» که زیر نظر نیروی انتظامی (ناجا) فعالیت می‌کند پرده برداشت. این شورا پیشنهادهایی در زمینه تفکیک جنسیتی کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها ارائه داده است.

شورای فراقانونی برگزاری کنسرت‌ها و ناجا برای تفکیک جنسیتی کنسرت‌ها تلاش می‌کنند

پس از آنکه نیروی انتظامی مجوز کنسرت محسن یگانه در استان آذربایجان شرقی را به دلیل رعایت نکردن جدایی زنان از مردان لغو کرد، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی اعلام کرده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان تفکیک جنسیتی کنسرت‌های موسیقی نیست و اگر بنا باشد زنان را از مردان جدا کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح می‌دهد کنسرت موسیقی برگزار نکند.

نخستین بار بحث تفکیک جنسیتی هنگام برگزاری کنسرت‌ها در خراسان شمالی و استان‌های مازندران و گیلان در میان آمد و به زودی دامنه آن به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گسترش یافت. اکنون معلوم شده که شورای فراقانونی برگزاری کنسرت‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرد و سپس نیروی انتظامی وارد عمل می‌شود و مجوزی را که وزارت ارشاد برای برگزاری یک کنسرت صادر کرده، لغو می‌کند.

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ا

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی در نشست خبری برنامه موسیقی مناطق آزاد می‌گوید این موضوع مورد تأیید وزارت ارشاد نبوده و ارشاد با هرگونه برخورد انتظامی در سالن کنسرت‌ها مخالف است.

پس از لغو کنسرت محسن یگانه در استان آذربایجان شرقی، یکی از مقامات استان به روزنامه شرق، چاپ تهران خبر داده بود که طرح تفکیک جنسیتی کنسرت‌های موسیقی را نیروی انتظامی در میان آورده و شورای برگزاری کنسرت‌ها که یک نهاد فراقانونی است آن را تصویب کرده است. ظاهراً مخالفت‌های کارشناسان هم مورد توجه قرار نگرفته بود.

مخالفان تفکیک جنسیتی کنسرت‌ها به اهمیت نهاد خانواده ارجاع می‌دهند و می‌گویند کنسرت‌های موسیقی که اغلب از ساعت هفت بعد از ظهر به بعد برگزار می‌شود، فرصت خوبی را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند که شبی را به خوشی در کنار هم بگذرانند. موافقان طرح تفکیک جنسیتی به «هنجارشکنی‌های اخلاقی» اشاره می‌کنند.

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: «اگر مدیرکل ارشاد استان آذربایجان غربی مجوز تفکیک جنسیتی کنسرت‌های شهرستان ارومیه را امضاء کند ما از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از چنین امری اقدام خواهیم کرد چون تمامی ادارات کل ارشاد استان‌ها تابع برنامه‌های وزارت ارشاد هستند.»

از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران وزارت علی جنتی تلاش می‌کند با تمرکززدایی به استان‌ها اختیارات ویژه بدهد. با توجه به سلایق و سیاست‌های مختلف در استان‌های کشور، ممکن است فروبستگی‌های فرهنگی ادامه یابد، بدون آنکه مسئولیت مستقیم متوجه دولت باشد.

ممنوعیت صحنه برای نوازندگان زن در اصفهان را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از تمرکززدایی در امر سانسور در نظر گرفت. همچنین در برخی شهرستان‌های بزرگ و پرجمعیت مانند مشهد نهادهای دیگری غیر از وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت‌های موسیقی را صادر می‌کنند.

فصل برگزاری کنسرت‌های موسیقی فرارسیده است: حسین علیزاده در چندین شهر ایران کنسرت برگزار می‌کند، شهرام ناظری در شیراز روی صحنه می‌رود و مرتضی پاشایی، گروه سون، گروه چارتار، بابک جهانبخش، سیروان خسروی، احسان خواجه‌امیری، شهرام شکوهی، رضا صادقی، مازیار فلاحی، زانیار خسروی، سعید مدرس، مهدی یراحی، فرزاد فرزین، بهنام صفوی و محمد علیزاده در کیش برنامه اجرا می‌کنند.

برنامه چند کنسرت‌ موسیقی در شهرستان‌ها
خواننده/گروهزمانمکان
بابک جهانبخش۱۴ مرداد ۱۳۹۳آمل، سالن اریکه آریایی
احسان خواجه امیری۱۹ و ۲۰ مرداد ۱۳۹۳اهواز، سالن سینما هلال
احسان خواجه امیری۱۶ و ۱۷ مرداد ۱۳۹۳زنجان، سالن هلال احمر
بابک جهانبخش۱۶ و ۱۷ مرداد ۱۳۹۳رشت، تالار گلستان
مرتضی پاشایی۲۱ مرداد ۱۳۹۳تالار شهید آوینی بندرعباس

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.