ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین سالمرگ شیرکو بیکس

مراسم در تالار روشنفکری و مزار شیرکو در سلیمانیه

مراسم اولین سالمرگ شیرکو بیکس، شاعر کرد، روز دوشنبه ۴ اوت در تالار روشنفکری سلیمانیه و روز پنجشنبه ۷اوت در مزار او برگزار شد.

شیرکو بیکس، از بزرگ‌ترین شاعران کرد، در سال ۱۹۴۰در سلیمانیه در کردستان عراق به دنیا آمد. اولین مجموعه شعرش را در ۲۸سالگی منتشر کرد. شیرکو به زبان های فرانسه، آلمانی و سوئدی مسلط بود و آثاری از لورکا و همینگوی را به کردی برگرداند. مجموعه شعر «دره پروانه» و «آزادی» او با ترجمه محمد رئوف مرادی، به فارسی نیز منتشر شده است.

یکی از ویژگی‌های شیرکو بیکس، انتقادهای صریح او از اسلام سیاسی و اسلام اجتماعی بود. در شعری به مناسبت هشت مارس، حجاب را به «کفن» تشبیه کرده بود. همچنین در یکی از اشعارش که برای بمباران شیمیایی حلبچه سرود، یک پسربچه کرد به خدا نامه می‌نویسد که خدا به او پاسخ می‌دهد: «ای احمق، عربی بنویس. اینجا کسی کردی بلد نیست».

این دست اظهار نظر‌ها باعث شد اسلام‌گرایان بار‌ها او را تکفیر و تهدید کنند و حتی کار به صدور فتوای قتلش رسید، به طوری که در سال‌های زندگی‌اش قادر نبود بدون محافظ در خیابان‌های سلیمانیه تردد کند.

[tribulant_slideshow gallery_id="151"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.