ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوعیت تبلیغات پیشگیری از بارداری در رسانه‌ها

با اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری در کلیه رسانه‌های داخل ایران ممنوع شد.

با اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری در کلیه رسانه‌های داخل ایران ممنوع شد.

مقامات جمهوری اسلامی خواستار آن هستند که جمعیت ایران به مرز ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه (۱۹ مردادماه سال جاری)، در جریان رسیدگی به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور، ماده دو این طرح با ۱۳۸ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر تصویب شد.

براساس ماده یادشده، هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری در کلیه رسانه‌ها ممنوع اعلام شد. به این ترتیب، هرگونه تبلیغات برای جراحی‌های جلوگیری دائمی از بارداری چون وازکتومی یا توبکتومی ممنوع و محکومیت قضائی برای آن در نظر گرفته شده است.

در ماده دو  طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور تاکید شده است که «رسانه متخلف متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در ماده ۳۵ قانون مطبوعات مصوب ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۶۴ محکوم می‌‌شود».

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین هرگونه «جراحی به منظور پیشگیری دائمی از بارداری»، به استثنای «موارد مرتبط با تهدید سلامت» ممنوع شد.

بر اساس این قانون، عدم رعایت این حکم توسط شاغلان حرفه‌های پزشکی، تخلف محسوب می‌شود: «متخلفین متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در تبصره یک ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳.۸.۱۶ محکوم می شوند.»

برای پزشک یا تیم پزشکی که اعمال جراحی وازکتومی یا توبکتومی را انجام دهند، مجازات چند مرحله‌ای در نظر گرفته شده است

به گفته عبدالرحمن رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، «برای پزشک یا تیم پزشکی که اعمال جراحی وازکتومی یا توبکتومی را انجام دهند، مجازات چند مرحله‌ای شامل تذکر شفاهی، کتبی و تعطیلی واحد تجاری در نظر گرفته شده است».

در تبصره این ماده واحده آمده است: «موارد تهدید سلامت را وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام می کند.»

این ماده قانونی از طرح محدودسازی روش‌های دائمی جلوگیری از بارداری نیز با ۱۴۳ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

هدف، جمعیت ۱۵۰ میلیونی

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، تیر ماه سال جاری در صحن علنی مجلس ایران مورد بحث قرار گرفت و با رای ۱۰۶ نماینده تصویب شد. از میان ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس ۷۲ نفر به این طرح رای مخالف و ۸ نفر دیگر رای ممتنع دادند. این طرح سپس برای بررسی بیشتر به کمیسیون بهداشت فرستاده شد.

بر اساس این طرح، کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغ راجع به تحدید موالید و کاهش فرزند آوری ممنوع اعلام شده و مرتکب به مجازات مندرج در ماده ۶۲۴  قانون مجازات اسلامی (دو تا پنج سال حبس) محکوم می‌شود.

علاوه بر این، اشخاص حقوقی که هرگونه تبلیغی در خصوص تحدید موالید کنند باید توسط وزارت ارشاد شناسایی شوند و به مراجع صالح قضائی معرفی شوند.

بررسی گزارش کمیسیون بهداشت از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور هفته جاری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد.

موج تشویق به فرزندآوری، در پی سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مهر ماه ۱۳۹۲ در بجنورد به راه افتاد. در نخستین گام، وزارت بهداشت عمل‌های رایگان عقیم سازی در بیمارستان‌های دولتی را برچید. آموزش رایج  روش‌های پیشگیری در روستاها و شهرستان‌ها نیز متوقف شدند.

مقامات جمهوری اسلامی خواستار آن هستند که جمعیت ایران به مرز ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.