ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالگرد نیست، گلستان باز هم می‌سوزد

برای ششمین بار در دوماه اخیر جنگل گلستان آتش گرفته و تاکنون ۲۰۰ هکتار سوخته است. تنها راه مقابله با آتش اعزام بالگرد است، اما هنوز تجهیزات به گلستان نرسیده.

پارک ملی گلستان برای ششمین بار طی دوماه گذشته دچار آتش سوزی شد.

گزارش‌ شده از عصر روز یکشنبه ۱۹ مرداد تا صبح روز دوشنبه بیش از ۲۰۰ هکتار از این جنگل‌های ملی در آتش سوخته‌اند و آتش هنوز مهار نشده است.

در ششمین آتش سوزی سال‌جاری در جنگل گلستان ۲۰۰ هکتار سوخته است

سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرده است گلستان به دلیل کمبود شدید امکانات اطفای حریق ثانیه به ثانیه بیشتر می‌سوزد.

آتش در قلب جنگل‌های گلستان و جایی است که دسترسی به آن به سادگی و بدون استفاده از بالگرد آتش‌نشانی ممکن نیست.

به گفته الهه موسوی مشاور رسانه ای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت دفاع خواسته است تا بالگردی برای آبپاشی به منطقه اعزام شود، اما هنوز این کار انجام نشده است، در حالی که زمان در این گونه مواقع بسیار اهمیت دارد.

او به خبرگزاری ایرنا گفت آتش ثانیه ای پیش می رود بنابراین هر لحظه در مبارزه با آتش، ارزش زیادی دارد و اگر امکانات کافی نباشد، قطعاً خسارات زیاد و در برخی موارد جبران ناپذیری متوجه منطقه خواهد شد.

گرم بودن هوا و خشکی درختان آتش را با شدت و سرعت زیادی پیش می برد و مشخص نیست ظرف ساعات آینده چه میزان از این ذخایر منحصر به فرد زیست محیطی نابود خواهد شد.

الهه موسوی تاکید کرده است آتش سوزی اخیر در پارک گلستان عمدی است و توسط شکارچیان غیر مجاز صورت گرفته است، زیرا منطقه ای که دچار حریق شده محل عبور افراد عادی یا گردشگران نیست.

اسماعیل مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز عمدی بودن آتش سوزی را تائید کرده است.

تاکنون خبری از ارسال کمک‌های فوری و تجهیزات برای خاموش کردن آتش گزارش نشده است.

سازمان محیط زیست استان گلستان می‌گوید مقابله با آتش تنها با کمک نیروهای مردمی و افراد حاضر در منطقه صورت می‌گیرد که در انتظار کمک بالگرد هستند.

محدوده آتش سوزی از ورودی پارک حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و در محلی است به نام «دیوار کجی». تنها راه دسترسی به این منطقه یک جاده خاکی است که برای تردد محیط بانان استفاده می شود. پوشش گیاهی انبوه این منطقه نیز جا به جایی نیرو و عملیات اطفاء حریق را با مشکل مواجه کرده است.

آتش در جنگل‌های ایران

آمارهای منتشر شده نشان دهنده آتش گرفتن بیش از ۸۰۰ هکتار از جنگل‌ها در استان‌های مختلف در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ است.

آتش سوزی در جنگل‌های ایران امسال ۴۰ درصد افزایش یافته است

سازمان محیط زیست می‌گوید بیشترین آتش‌سوزی‌ها به ترتیب در استان‌های فارس، گلستان، چهار محال و بختیاری، مازندران،  کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی بوده است.

در فارس بیش از ۳۱۳ هکتار جنگل، در گلستان ۲۵۴ هکتار و در چهار محال و بختیاری ۹۸ هکتار از فروردین ماه تا پایان خرداد در آتش سوخته‌اند.

اکنون باید این ۲۰۰ هکتار را نیز به آمار جنگل‌های سوخته در سال‌ جاری اضافه کرد.

برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌‌دهد ۷۵ درصد آتش‌سوزی‌ها منشاء انسانی داشته و تنها ۲۵ درصد آن‌ها بر اثر شرایط و عوامل طبیعی مانند افزایش دمای هوا بوده است.

آتش‌سوزی جنگل‌های ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.  مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان جنگل‌های ایران می‌گویند به دلیل کمبود بودجه امکان مجهز شدن به وسایل مورد نیاز برای اطفا سریع و کامل آتش‌سوزی‌ها وجود ندارد.

در حالی که متوسط جهانی فضای جنگلی برای هر فرد حدود هشت دهم هکتار است، در ایران این میزان تنها حدود ۱۸ صدم هکتار یا یک چهارم میزان متوسط جهانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجله علمی سرگرمی » :: بالگرد نیست، گلستان باز هم می‌سوزد

    […] […]

  • Samrad

    دریغ بود ایران که ویران شود ...

  • بی آرزو

    تاسف بار است! از نبود هلی کوپتر میگویید در حالی که نیروهای نظامی ایران بیش از صد فروند از آنها را دارد که در پایگاهها خاک میخورد، مگر نمیشود دست کم ده فروند از اینها را مجهز کند تا به کمک سازمان محیط زیست بیاید؟ چطور نیروهای نظامی برخلاف عرف دموکراسی در همه امور مملکتی (سیاست، اقتصاد، فرهنگ...) دخالت میکند مگر همان جاهایی لازمست مثل کمک رسانی کند مثل حفظ محیط زیست!