ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی منتقدان مذاکرات هسته‌ای را «بزدل» خواند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، مخالفان سیاست‌های خود و مذاکرات هسته‌ای را عده‌ای دانست که «به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، مخالفان سیاست‌های خود و مذاکرات هسته‌ای را عده‌ای دانست که «به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند».

او روز دوشنبه، بیستم مردادماه ۹۳، در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با انتقاد از مخالفان مذاکره‌های هسته‌ای گفت: «هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند ما داریم می‌لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟»

خبرگزاری‌های داخلی ایران انتقاد حسن روحانی از مخالفانش را به شکل‌های مختلفی بازتاب داده‌اند. خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، سخنان روحانی را با تیتر «مذاکره هراسی و نرمش قهرمانانه هراسی، غلط است/ دیپلمات‌های ما نباید غافلگیر شوند» منتشر کرده است. خبرگزاری فارس، نزدیک به نهاد‌های امنیتی دو بخش از سخنان روحانی را تیتر کرده است: «تورم را به زیر ۲۵درصد می‌رسانیم/ تا مذاکره شروع می‌شود برخی می‌گویند داریم می‌لرزیم.»

روحانی با اشاره به اینکه به اعتقاد او سیاست خارجی دکترین مستقل ندارد و جزیی از استراتژی ملی است، گفت: «مردم در خرداد سال گذشته به ما گفتند که با بیگانگان با منطق و استدلال و از موضعی شجاعانه اما مدبرانه و با در نظر گرفتن منافع بلندمدت برخورد کنیم.»

از هنگام آغاز مذاکرات ايران و گروه پنج به‌علاوه یک، همواره انتقادهای شديدی به عملکرد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شده است و برخی نمايندگان اصولگرای مجلس و نزدیکان رهبر ایران، در صدر فهرست انتقادکنندگان قرار دارند که از آنها با عنوان «دلواپسان» یاد می‌شود.

رئیس‌جمهور ایران اما در پاسخ به این انتقاد‌ها گفته است: «در سیاست خارجی اگر محاسبات ما درست نباشد یا هزینه زیادی خواهیم داد یا شکست می‌خوریم.»

او اضافه کرده است که «می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ الکتریسته خطرناکی دارد، نزدیک نشوید. یک آقایی می‌آید و می‌گوید هر وقت ما با خارجی‌ها مذاکره کردیم شکست نصیب ما شد. عجب! ... این است اعتماد به نفس ما؟»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «ما می‌ترسیم؟ از چه کسی می‌ترسیم؟ ما در منطق کم نمی‌آوریم. ما دیپلمات‌های مجربی داریم. امروز در رأس وزارت خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهانی هستند نه منطقه. بروید صورت مذاکرات سالیان دراز گذشته را بخوانید.»

آقای روحانی اما اشاره نکرده که این مذاکره‌ها در چه زمینه‌هایی بوده و در کجا و با چه کسانی انجام شده است.

رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم دولت برای برقرار کردن ارتباط با همه دنیا و حتی کشورهایی که در سال‌های گذشته روابط پر‌تنشی با این کشور داشته‌اند، گفت: «اگر اطمینان پیدا کنیم منافع ملی ما در خطر نیست در آینده می‌توانیم به یک رابطه عادی با این کشورها برسیم اما بعضی از تاریخ عقب هستند و حرف‌هایشان برای صد سال پیش است.»

روحانی با تأکید بر اینکه به دنبال رابطه برد- باخت نیست، گفت: «دنیا بداند که ما هیچ عجله‌ای در مذاکرات نداریم و مسأله هسته‌ای یک بحران تصنعی است. ما در بحث هسته‌ای هیچ عجله‌ای نداریم ولی تأخیر را به صلاح نمی‌دانیم. پایه‌های تحریم شکسته است. من در این هیچ تردیدی ندارم و باید بدانیم که شرایط گذشته باز نخواهد گشت.»

او ضمن غلط خواندن تحریم‌های هسته‌ای گفته است که دولت در عین اینکه تحریم‌ها را غلط می‌داند، اما برنامه اقتصادی‌اش را به طور جدی دنبال می‌کند تا مشکلات کشور را حل کند.

تحریم‌های غرب علیه ایران در کنار بی‌برنامگی اقتصادی، مشکلات معیشتی فراوانی را برای ایرانیان به دنبال داشته است. حسن روحانی ضمن اشاره به این مشکلات گفته است که دولت یازدهم تورم نقطه به نقطه را از ۴۵درصد به ۱۴درصد رسانده و تورم تا پایان سال به زیر ۲۵درصد خواهد رسید.

کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم هنوز بررسی و تائید نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    بابا رهبر را باید کم کم زهرکش کرد.......

  • ابوذر

    والله امیدوارم پشت این دریبل و شوت یکنفره رییس عقبه و پشتیبانی هم باشه ...!