ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استیضاح می‌شود

هیئت رئیسه مجلس ایران با اعلام وصول در‌خواست استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، از دولت خواست تا در ده روز آینده، زمان برگزاری جلسه استیضاح را به مجلس اعلام کند.

هیئت رئیسه مجلس ایران با اعلام وصول در‌خواست استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، از دولت خواست تا ظرف ده روز آینده، زمان مناسب برای برگزاری جلسه استیضاح را به مجلس اعلام کند.

درخواست استیضاح وزیر علوم را ۵۱نماینده امضا کرده‌اند.

به گزارش خبر‌گزاری‌های داخلی، در‌خواست استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز، سه‌شنبه، ۲۱مرداد سال جاری خورشیدی ( ۹۳) در صحن علنی مجلس و با اصرار نمایندگان خواستار استیضاح، اعلام وصول شد.

درخواست استیضاح وزیر علوم را ۵۱ نماینده امضا کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران پس از اعلام وصول این درخواست استیضاح گفت: «به دنبال برگزاری جلسات میان نمایندگان مجلس و وزیر علوم، نمایندگان اصرار دارند كه این استیضاح اعلام وصول شود.»

او پس از خوانده شدن نامه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم هم گفت: «طرح استیضاح وزیر قبلاً توسط جمعی از نمایندگان ارائه شده بود و دوستان در جلسه‌های مختلفی صحبت کردند و علی‌رغم بحث بین استیضاح کنندگان و وزیر علوم، استیضاح‌کنندگان بر استیضاح وزیر پافشاری دارند.»

لاریجانی در ادامه گفت که دولت «باید» حداکثر ظرف ده روز اعلام كند كه چه زمانی می‌تواند در مجلس حاضر شود تا استیضاح در دستور كار مجلس قرار گیرد.

در طرح استیضاح وزیر علوم آمده است که «شیوه‌ مدیریت دکتر فرجی دانا خلاف مصالح کشور است که مانع رشد تولید علم شده است».

در این طرح از «عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی، ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی‌رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی کشور و بازگرداندن برخی استادان اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها»، به عنوان برخی از دلایل و محور‌های استیضاح نام برده شده است.

«اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تند‌روی در قالب کارشناسان»، «تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها خلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست جمهوری»، «منصوب کردن عناصر دارای سابقه‌ مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی و وزارتخانه»، «عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها»، «عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی، ضد انقلاب و ضد نظام و برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه طلبانه یا الحادی در محیط‌های دانشگاهی» و «احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب» از دیگر موارد مورد نظر استیضاح‌‌کنندگان در طرح استیضاح است.

اخراج دانشجویان «ستاره‌دار»

امضاکنندگان درخواست استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، پیشتر از او خواسته بودند که دانشجویان «ستاره‌دار» را اخراج کند و مقامات فعلی وزارت علوم را که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸نقش داشته‌اند، تغییر دهد تا از استیضاح او بگذرند.

موضوع استیضاح وزیر علوم چندی پیش و پس از آن پیش کشیده ‌شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته بود که دانشگاه «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» نیست. او با اشاره به «پدیده‌های زیانبار» گذشته، خواسته بود که دانشگاه «باشگاه سیاسی» نشود.

شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند طرح استیضاح وزیر علوم توام با «اهداف سیاسی» است و انتصاب مدیران اصلاح‌طلب در برخی وزارتخانه‌ها باعث نگرانی اصولگرایان و نمایندگان وابسته به این جناح در مجلس شده است.

عده دیگری از نمایندگان اما طرح استیضاح فرجی ‌دانا را از این نظر دارای «اهداف سیاسی» می‌دانند که تعدادی از نمایندگان مرتبط با ماجرای «بورسیه‌های غیرقانونی» دولت پیشین در آن دست دارند و برای «تحت فشار گذاشتن وزارت علوم با هدف توقف پیگیری این بورسیه‌ها» به‌دنبال استیضاح وزیر علوم هستند.

در روزهای گذشته، نشست‌هایی هم میان وزیر علوم و نمایندگانی که خواهان استیضاح او هستند برگزار شد، اما در نهایت درخواست استیضاح وزیر علوم در صحن علنی مجلس خوانده و اعلام وصول شد.

آخرین جلسه از این نشست‌ها، روز شنبه، ۱۸مرداد برگزار شد که روزنامه اعتماد آن را یک جلسه «نمایشی» خواند.

به گزارش این روزنامه «جلسه وزیر علوم و نمایندگان استیضاح‌کننده شاید یکی از بی‌تأثیرترین جلسات یک سال اخیر بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها» بوده باشد. «تقریباً تکلیف همه‌چیز از قبل مشخص است؛ استیضاح رضا فرجی‌دانا به جریان خواهد افتاد. دیگر کسی شکی ندارد که فرجی‌دانا باید خودش را برای پاسخگویی در جلسه استیضاح آماده کند.»

حالا پیش‌بینی گزارش روزنامه اعتماد درست از آب درآمده و رضا فرجی دانا به عنوان اولین وزیر دولت یازدهم، در روزهای آینده استیضاح می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    http://www.dw.de/%D8%AF%D9%88%DB%8C%DA%86%D9%87-%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/s-9993 عکس‌هایی که خشم مجلسی‌های ایران را برانگیخت!!