ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تعرض‌ رسانه‌ای به مدیران فرهنگی؛ واکنش محتاطانه ارشاد

پس از آنکه دامنه تهاجم رسانه‌ای به مدیران فرهنگی به تلویزیون دولتی ایران رسید، روابط‌ عمومی مرکز هنرهای نمایشی تلویحاً و با احتیاط از اجرای نمایشی از محمد یعقوبی در سالن‌ ایرانشهر دفاع کرد.

پس از آنکه دامنه تهاجم رسانه‌ای به مدیران فرهنگی کشور به تلویزیون دولتی ایران رسید، روابط‌ عمومی مرکز هنرهای نمایشی در بیانیه‌ای تلویحاً و با احتیاط از اجرای نمایشی از محمد یعقوبی در سالن‌ ایرانشهر دفاع کرد.

دوشنبه، ۲۰ مرداد ماه در برنامه خبری ۳۰: ۲۰ فیلمی پخش شد. در این فیلم، بر اساس آنچه که پیش از این رسانه‌های وابسته به سپاه و حلقه مصباحیون ادعا می‌کردند، مدیران فرهنگی کشور متهم شده‌اند که در برابر نفوذ «جریان شبه‌روشنفکری» به «وادی تئاتر» و «به بازی گرفته شدن ارزش‌ها و هنجارها» سکوت کرده‌اند.

علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد تحت فشار

در برنامه خبری ۳۰: ۲۰، در هم‌آوایی با رسانه‌های سپاه و حلقه مصباحیون، محمد یعقوبی همچنان به مخالفت با حجاب و ضدیت با انقلاب و دفاع از همجنسگرایی متهم شده است. سپس با علی مرادخانی هم که به نظر می‌رسد هدف این حملات رسانه‌ای باشد گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام شده. معاون هنری ارشاد که کاملاً غافلگیر شده، در پاسخ می‌گوید نمی‌خواهد اظهار نظر عجولانه‌ای کند.

اکنون، سه روز پس از پخش این برنامه، روابط‌ عمومی مرکز هنرهای نمایشی بیانیه‌ای صادر کرده است.

در این بیانیه، وزارت ارشاد ابتدا به این اتهام پاسخ می‌دهد که محمد یعقوبی به دلیل نزدیکی‌اش با مدیران فرهنگی از امکاناتی بیش از دیگران برخوردار است. روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ می‌نویسد:

محمد یعقوبی و نمایش دردسرساز «دل سگ»

«شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، بر اساس درخواست تالار محل اجرای نمایش و توافق هنرمند با مدیر تالار، اقدام به بررسی متن و بازبینی اثر می‌نماید و ضمن توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های موجود در حوزه نظارت، نمایش‌های واجد شرایط، مجوز اجرا دریافت می‌کند. از این‌رو، تعداد اجرا‌ها و تعدد آثار، صرفاً به‌دلیل اقبال عمومی مخاطبان اتفاق می‌افتد. ضمن آنکه منع قانونی برای تعدد آثار و توالی اجرا‌ها وجود ندارد.»

محمد یعقوبی نمایش «دل سگ» را در تئاتر ایرانشهر روی صحنه برده. به همین دلیل رسانه‌های وابسته به سپاه و اکنون تلویزیون دولتی ایران تحت مدیریت عزت‌الله ضرغامی معاونت هنری ارشاد را متهم کرده‌اند که مهم‌ترین سالن کشور را در اختیار یک کارگردان ضد انقلاب قرار داده است.

محمد یعقوبی پاسخ می‌دهد که در چند ماه گذشته فقط چهار تئا‌تر روی صحنه برده و امیدوار است سالن‌های تئا‌تر کشور گسترش پیدا کنند. او همچنین می‌گوید برای اجرا‌هایش از بودجه دولتی برخوردار نشده و دولت فقط سالن در اختیار او گذاشته است.

رسانه‌های وابسته به سپاه و حلقه مصباحیون برای تحت فشار قرار دادن مدیران فرهنگی کشور به گفت‌و‌گوی امین بهروزی با محمد یعقوبی اشاره می‌کنند که در سایت این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر منتشر شده و برای نخستین بار، ۲۰ تیر ماه در حلقه این رسانه‌ها زمینه‌ساز تعرض به او شد.

اکنون روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ می‌نویسد: «مطالب بیان‌شده [در برنامه خبری ۳۰: ۲۰ ] و نقل قول‌های منتسب به کارگردان نمایش مذکور [محمد یعقوبی]، هیچ‌گونه ارتباطی با اجراهای اخیر روی صحنه ندارد. به‌عنوان مثال، اثر حاضر ایشان، [«دل سگ»] بازتولید تله‌تئاتری است که در سال ۱۳۸۹ در شبکه چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و چندین نوبت نیز از رسانه ملی پخش شده است.»

علاوه بر معاونت هنری ارشاد، معاونت فرهنگی این وزارتخانه هم به خاطر صدور مجوز برای بازنشر آثاری از یدالله رویایی و رضا براهنی و همچنین انتشار کتابی درباره اسماعیل خویی تحت فشار قرار گرفته است. اغلب این آثار در سال‌های گذشته در ایران منتشر شده بودند. با این‌حال رسانه‌های سپاه و حلقه مصباحیون به پیشینه این نویسندگان و هنرمندان اشاره می‌کنند و از وزارت ازشاد می‌خواهند آن‌ها را از صحنه فرهنگی کشور حذف کند.

محمد یعقوبی در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق درباره برنامه خبری ۳۰: ۲۰ گفته است: «این خیلی تأسف‌بار است که در یک رسانه فراگیر مانند صدا و سیما بدون هیچ اساسی آدم‌ها را متهم می‌کنند. رفتار برنامه ۳۰: ۲۰ بسیار خودسرانه بوده و بدون هیچ پشتوانه و وجاهت حقوقی این اتهامات را عنوان کرده است. امیدوارم‌‌ همان طور که مسئولان بار‌ها در سخنان خود، رفتارهای خودسرانه را تقبیح کرده‌اند در عمل به پشتوانه رأی مردم با این اقلیت خودسر و تندرو قاطعانه برخورد کنند و امیدوارم مسئولان محترم وزارت ارشاد، مرعوب تهدید‌ها و اتهامات بی‌اساس آنان نشوند.»

او همچنین می‌گوید: «کاملاً مشخص است که این برنامه‌ای هماهنگ شده از سوی یک جناح افراطی در مقابل دولت کنونی و وزارت فرهنگ و ارشاد است. این جریان به دنبال بهانه‌ای است تا به دولت حمله کنند و متأسفانه درحال حاضر این حمله را از سمت من و کارهای من انجام دادند.»

اجراهای چند نمایش از محمد یعقوبی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.