ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علیرضا کرامتی‌راد فعال حقوق کودکان به زندان رفت

علیرضا کرامتی‌راد، فعال اجتماعی، برای اجرای حکم زندان، راهی زندان رجایی‌‌شهر شد. این فعال حقوق کودک، به دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

علیرضا کرامتی‌راد، فعال اجتماعی، برای اجرای حکم زندان، راهی زندان رجایی‌‌شهر شد. این فعال حقوق کودک، به دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

زندان گوهردشت (رجایی شهر). عکس: آرشیو

کرامتی‌راد، معروف به جی‌جی، خردادماه ۹۱، در آستانه روز محیط زیست در تهران توسط پلیس فتا بازداشت شد و پس از بازجویی و زندان انفرادی، به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد. او بعد از ۱۴ روز با وثیقه سنگین ۳۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

دلیل بازداشت او، فراخوان تجمع در روز محیط زیست بود. کرامتی‌راد فراخوانی در فیس‌بوک خود منتشر کرده بود که طبق آن، قرار بود شهروندان تهرانی در روز محیط زیست در خردادماه سال ۹۱، با دوچرخه و با ماسک ضد آلوگی هوا، در مسیر چهارراه ولی‌عصر تا میدان ونک راهپیمایی کنند.

هدف از این راهپیمایی، جلب توجه مردم و حکومت به آلودگی شدید هوای تهران اعلام شده بود. در آن روز، نیروهای امنیتی در این مسیر حضور گسترده داشتند و مانع شکل‌گیری تجمع شدند.

علیرضا کرامتی‌راد

علیرضا کرامتی‌راد که در میان فعالان حقوق کودک به جِی‌جِی معروف است، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به رئیس شورای نگهبان، توهین به علی خامنه‌ای و توهین به رئیس جمهور محاکمه شد.

دادگاه او را از اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام تبرئه کرد، اما به استناد صفحه فیس‌بوکش، به دلیل توهین به رهبر جمهوری اسلامی، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه ماه حبس تعزیری و دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس تبدیل شد. او بابت توهین به احمد جنتی، به ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

کرامتی‌راد در ۱۷ مردادماه جهت اجرای حکم به دادسرای رسانه احضار شد و روز شنبه، ۲۵ مرداد، خود را معرفی کرد و به بند ۱۰ عمومی زندان رجایی‌شهر منتقل شد. گفتنی است بر خلاف اتهام‌های سیاسی، در بند زندانیان سیاسی نگهداری نمی‌شود.

یکی از فعالیت‌های موفق کرامتی‌راد معروف به جی‌جی، فراخوان کمک و همراهی با کودکان کار در مرداد ۹۰ بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

طبق فراخوان او، در ۲۰ مرداد ۹۰، تعدادی از فعالان حقوق کودک و مردم عادی، زیر پل پارک‌وی در تهران، به کمک کودکان کار رفتند و به همراه آن‌ها به تمیز کردن شیشه خودروها، فروش گل و آدامس و ... پرداختند.

هدف از این کار، جلب توجه مردم و حکومت به وضعیت کودکان کار و خیابان بود. این کنش با واکنش منفی رسانه‌های وابسته به حکومت، مانند روزنامه رسالت، رو به رو شد و تعدادی از این فعالان احضار شدند یا مورد بازجویی تلفنی قرار گرفتند. علیرضا کرامتی‌راد، اولین فردی بود که این ایده را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.

سعید شیرزاد، همچنان در بازداشت

سعید شیرزاد، دیگر فعال حقوق کودک، از ۱۲ خرداد ماه در بازداشت به سر می‌برد.

سعید شیرزاد

شیرزاد از جانب رسانه‌های نزدیک به حکومت، به همکاری با سازمان مجاهدین خلق متهم شد. او در بازجویی‌هایش هم به صدور حکم محاربه و اعدام تهدید شده است.

شیرزاد پس از مدت طولانی بی‌خبری و بازداشت انفرادی، در تاریخ ۱۵ مرداد به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و قرار بازداشتش به مدت ۲ ماه تمدید شد.

خانواده این فعال حقوق کودک، تا کنون یک بار موفق به ملاقات کابینی با او شده‌اند. شیرزاد دو بار قرار بود برای تفهیم اتهام از زندان به دادسرا برود، اما امتناع او از پوشیدن لباس زندان، تفهیم اتهام را به تعویق انداخت تا این که امروز، ۲۷ مرداد ماه، با حکم بازپرس بدون لباس زندان، به دادسرا رفت تا  اتهام تجمع و تبانی بر ضد نظام از طريق ديدار با خانواده زندانیان سياسی و تبليغ علیه نظام به او تفهيم شود.

در چند سال اخیر دامنه فعالیت در عرصه حقوق کودکان نیز امنیتی شده است و تا به امروز چند تن از فعالان این عرصه به دلیل فعالیت‌های اجتماعی خود بازداشت شده‌اند و هرکدام ماه‌های متوالی به دلایل و اتهام‌های مختلف در زندان و تحت فشارهای گوناگون جسمی و روانی به سر برده‌اند.

نسرین ستوده، شیوا نظرآهاری، دلارام علی، سعید مدنی، محمد مصطفایی، ثمین احسانی، افشین حیرتیان و بسیاری دیگر از فعالان حقوق بشر و حقوق کودک در این سال‌ها بازداشت، محاکمه و زندان را تجربه کرده اند.

بسیاری از فعالان حقوق کودک نیز تحت فشارهای نهادهای امنیتی از کشور خارج شده‌اند. تعداد دیگری از آنان نیز در تهران و شهرستان‌ها هستند که نامی از آن‌ها در رسانه‌ها نیست، در حالی که بارها احضار، بازجویی، تهدید، بازداشت و محاکمه شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 59

    […]  علیرضا کرامتی ‌راد فعال حقوق کودکان به زندان رفت رادیو زمانه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ علیرضا کرامتی ‌راد، فعال اجتماعی، برای اجرای حکم زندان، راهی زندان رجایی‌‌ شهر شد. این فعال حقوق کودک، به دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است. […]

  • حقوق بشر ایران در هفته ای که گذشت | وبلاگ بنیاد برومند

    […] علیرضا کرامتی‌راد فعال حقوق کودکان که به دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده، راهی زندان رجایی شهر کرج شد. آقای کرامتی‌راد، معروف به جی‌جی، خردادماه ۹۱، در آستانه روز محیط زیست در تهران توسط پلیس فتا بازداشت شد و پس از بازجویی و زندان انفرادی، به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد. او بعد از ۱۴ روز با وثیقه سنگین ۳۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد. بیشتر بخوانید […]

  • حقوق بشر ایران در هفته ای که گذشت | وبلاگ بنیاد برومند

    […] به گزارش میترا پوشجری شش تن از اعضای سازمان علم حق و عدالت (وابسته به ابراهیم میرزایی) در ٢٠ فروردین ١٣٩٣ با حمله ماموران وزارت اطلاعات به منازل مسکونیشان واقع در شهریار کرج پس از ضرب و شتم شدید دستگیر شدند. اسامی این افراد از این قرار است: حسن ابراهیمی، مهدی ابراهیمی، محمدرضا ذبیحی، منوچهر یوسفی، سمیه خلیلی و مهین سیار شرابی. این افراد پس از دستگیری به مدت ١٢٠ روز در انفرادی ٨ سپاه رجایی شهر زندانی بودند و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفتند. بیشتر بخوانید […]

  • سادات

    سلام دوست عزیز . در جواب کامنت بالا ، علیرضا برای گذراندن حکم خود ، خود به زندان رفت . درست است که می توانست نرود تا مامورین به زور او را به زندان ببرند . او پای اعتقاداتش مردانه ایستاد و سرش را بالا گرفت و به زندان رفت. و ما می دانیم که او بی گناه بوده است .

  • Saber Kordbo

    با سلام شما در عنوان یا تیتر خبر نوشته اید: علیرضا ... به زندان رفت.خواستم این نکته را یادآور شوم و آن اینکه من فکر نمیکنم کسی خود به زندان برود تازه آنهم اگر به اتهامی واهی و در رژیم هار اسلامی به زندان برده شده باشد. علیرضا را به زندان انداخته اند. او به مسافرت نرفته بلکه به زندان و با زور به زندان برده شده و شما اینرا حتما میدانید.