ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگبارترین تسلیحات شیمیایی سوریه نابود شده‌اند

باراک اوباما می‌گوید گام بزرگی در نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه برداشته شده است و ۶۰۰ تن مواد اولیه تولید گاز سارین و خردل زودتر از برنامه قبلی از بین رفته‌اند.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که گام بزرگی در نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه برداشته شده است و ۶۰۰ تن گاز سارین و خردل زودتر از برنامه قبلی از بین رفته‌اند.

فرآیند هیدرولیز کردن گازهای سمی در کشتی آمریکایی «کیپ ری» در آب‌های مدیترانه صورت می‌گرفت

خطرناک‌ترین مواد مربوط به تولید سلاح شیمیایی در سوریه نابود شده‌اند. باراک اوباما با اعلام این خبر در شامگاه دوشنبه ۱۸ اوت تاکید کرد که موفقیت در نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه «پیامی روشن در این زمینه است که جامعه جهانی، استفاده از تسلیحات شیمیایی و پیامدهای ضد بشری آن را تحمل نمی‌کند».

او اضافه کرد که آمریکا هم‌چنان قاطعانه مراقب تولید احتمالی هرگونه سلاح شیمیایی دیگر در سوریه خواهد بود. اوباما از دانمارک، نروژ، ایتالیا، بریتانیا، روسیه و چین برای حمایت از روند نابودی این تسلیحات قدردانی کرد و نقش آلمان و فنلاند در انتقال پسماند مواد شیمیایی به مراکز امن را نیز ستود.

این مواد در فرآیندی ویژه در کشتی «کیپ ری» و با پشتیبانی بسیاری کشورهای دیگر و با نظارت «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» نابود شده‌اند.

روند هیدرولیزه شدن تسلیحات شیمیایی سوریه به کمک دو ناو ویژه انجام گرفته است که این مواد را در ترکیب با آب، خنثی می‌کردند. پسماند این مواد نیز در یک تانک پر شده و به مراکز تخصصی در آلمان و فنلاند فرستاده شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا و مقامات کشتی «کیپ ری» اطمینان خاطر داده‌اند که هیچ‌گونه مواد سمی و شیمیایی وارد آب دریا نشده است.

سوریه در اکتبر سال ۲۰۱۳ و پس از فشار جامعه جهانی، امحای زرادخانه تسلیحاتی خود را پذیرفت. پیش از این تصمیم، حمله‌ با گاز کلر به مناطقی در حوالی دمشق، جان بیش از ۱۰۰۰ نفر را گرفته بود. طرفین جنگ داخلی سوریه، هر یک دیگری را به دست داشتن در این حمله متهم کردند. اوباما تهدید کرده بود که در صورت اثبات دخالت رژیم سوریه در این موضوع، به سوریه حمله نظامی می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل در ماه مه ۲۰۱۴ هشدار داده بود که اسد در تحویل سلاح‌های شیمیایی تعلل می‌کند و ممکن است نابودی آنها طبق برنامه پیش نرود.

آن زمان اعلام شد که ۹۲ درصد سلا‌ح‌های شیمیایی سوریه از خاک این کشور خارج شده‌اند. کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خاطرنشان کرده‌ بودند كه هشت درصد با‌قی‌مانده از سلاح‌های شیمیایی سوریه نیز بسته‌بندی شده، اما شرایط امنیتی برای خروج آنها فراهم نشده است.

ماموریت نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه با مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی انجام گرفت. این سازمان به دلیل فعالیت‌های ارزنده خود در راستای نظارت بر امحای سلاح‌های مرگبار شیمیایی، برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۳ شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.