ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمای ساختمان‌های تهران «ضابطه‌مند» می‌شود

شورای شهر تهران قصد دارد با تدوین قوانین و مقرراتی جدید نمای ساختمان‌ها در تهران را ضابطه‌مند کند.

شورای شهر تهران قصد دارد با تدوین قوانین و مقرراتی جدید نمای ساختمان‌ها در تهران را ضابطه‌مند کند. این ضوابط و مقررات قرار است تا یک ماه دیگر به شهرداری‌های مناطق مختلف تهران ابلاغ شود.

به گفته رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در حالی که شهرداری در ابعاد و چگونگی طراحی فضاهای درونی ساختمان‌ها که فضای خصوصی مردم است مداخله‌ می‌کند، کاملا نسبت به نمای ساختمان‌ها که منظر عمومی شهر و «حق عمومی مردم» به شمار می رود  بی‌تفاوت است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، محمد سالاری روند بررسی نقشه‌های ساختمانی در تهران را کامل نمی‌داند و می‌گوید: «در فرایند صدور پروانه ساختمانی که در حال حاضر در شهرداری تهران اجرا می‌شود هیچ‌جایی برای بررسی نمای ساختمان وجود ندارد.»

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از آشفتگی و هرج و مرج در نمای ساختمان‌های تهران گفت که از ابتدای سال ۱۳۹۳ این کمیسیون توانسته است شهرداری تهران را ملزم کند تا در فرآیند صدور پروانه ساختمانی جایگاهی نیز برای نمای ساختمان‌ها در نظر بگیرد.

سالاری با اذعان به این که یکسان سازی در نمای ساختمان‌ها امکان پذیر نیست گفت شورای شهر «یک سری ضوابط ایجابی و سلبی و توصیه‌ای» را تدوین کرده است.

در فروردین ماه سال‌ جاری نیز علیرضا نادری، معاون شهردار تهران، خبر از تهیه و تدوین ضوابطی برای نمای ساختمان‌های تهران «منطبق با اصول و معیارهای اسلامی و ایرانی» داده بود.

این نخستین بار نیست که مدیریت شهری تهران سعی می‌کند ضوابط و مقرراتی برای نمای ساختمان‌های این کلانشهر تدوین کند.

در سال ۱۳۸۹، هیربد معصومی، معاون پیشین شهردار تهران با انتقاد از رواج معماری غربی در تهران، به کارگیری معماری غربی در شکل و شمایل ساختمان‌های جدید را ممنوع دانسته و گفته بود به دلیل آنکه ساختمان‌های هرمی شکل نماد تفکر «فراماسونی» است و هیچ تناسبی با معماری ایرانی و اسلامی‌ ندارد، شهرداری و شورای شهر پایتخت به شدت به دنبال حذف این دسته از ساختمان‌ها از سطح شهر هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رویا

    کسی نیست که نداند شهرداری تهران با مدیریتِ قالیباف تمام ضوابط معماری، فروش تراکم، وضع قراردادهای کلان و... را زیرپا گذاشته و در شورای شهر هرچندوقت یکبار از فساد مالی و بی‌حساب و کتابی درآمد و محلِ خرج صحبت می‌شود و بعد گویا اعظای شورای شهر به صورتی راضی می‌شوند و همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود. حالا چه تصوری می‌توان کرد جز اینکه انگیزه اصلی این طرح بجای پرداختن به بسیاری از معضلات شهر تهران، درآمدزایی بیشتر برای شهرداری و به تبع آن اعظای بسیار محترم شورای شهر از جمله آقایان چمران و سردار طلایی و بقیه است.