ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دردسرهای معاونت هنری ارشاد در برگزاری جشنواره پوستر

این روزها معاونت هنری ارشاد هر کاری می‌کند با تهاجم رسانه‌های وابسته به بیت مواجه می‌شود. دامنه این تهاجم‌ها به جشنواره پوستر ایران نیز کشیده شده است.

این روزها معاونت هنری ارشاد هر کاری می‌کند با تهاجم رسانه‌های وابسته به بیت و رسانه‌های زنجیره‌ای زیرمجموعه سپاه و بسیج مواجه می‌شود. این تهاجم‌ها ابتدا به بهانه چند اجرای محمد یعقوبی آغاز شد و اکنون دامنه‌اش به یازدهمین جشنواره پوستر ایران کشیده است.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعد مشکی، طراح گرافیک نام‌آشنای ایرانی را به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره دوسالانه پوستر ایران منصوب کرده است. پریسا تشکری، طراح گرافیک به عنوان یکی از اعضای سیاست‌گذاری این جشنواره منصوب شده و محید عباسی، یکی دیگر از هنرمندان گرافیست هم از اعضای هیأت داوران این جشنواره است.

سه طراح گرافیک نام‌آشنای ایرانی: ساعد مشکی، پریسا تشکری و مجید عباسی

ابتدا ۲۰ مرداد ماه خبرگزاری فارس با پرونده‌سازی برای ساعد مشکی، پریسا تشکری و مجید عباسی و سپس روزنامه کیهان در ۲۱ مرداد ماه در تکرار‌‌ همان پرونده‌سازی‌ها و در‌هم‌آوایی با خبرگزاری فارس، معاونت فرهنگی ارشاد را به چالش طلبیدند.

این رسانه‌ها با رویکردی اطلاعاتی و امنیتی به جشنواره «پوستر برای فردا» که در سال ۸۸ در پاریس با موضوع آزادی بیان برگزار شد اشاره می‌کنند. ساعد مشکی و مرجان ساتراپی، دو هنرمند نام‌آشنای ایرانی از داوران این جشنواره بودند.

در فراخوان جشنواره «پوستر برای فردا» آمده بود: «طرح و خلق یک پوستر، یک شروع است، صد پوستر، هزار پوستر، شروع حرکتی است برای فردایی بهتر. آزادی بیان، آزادی گفتن هر آنچه را که می‌خواهید بگویید، درباره‌ هر چیزی که مایل‌اید، یکی از حقوقی است که بهره بردن از آن میسر است.»

این جشنواره در آن زمان با پشتیبانی گزارشگران بدون مرز و عفو بین‌الملل برگزار شد و بازتاب خوبی هم داشت. اکنون رسانه‌های وابسته، ساعد مشکی، مجید عباسی و پریسا تشکری را به هم‌نشینی با مرجان ساتراپی در یک جشنواره «ضد ایرانی»، و رفت و آمد به پاریس متهم می‌کنند و معاونت فرهنگی ارشاد را به چالش می‌کشند که چرا هنرمندانی را که خواهان لغو مجازات اعدام بوده‌اند، در جشنواره پوستر ایران به کار گرفته است.

معاونت هنری وزارت ارشاد به این حاشیه‌آفرینی‌ها پاسخ داده و گفته پس از آنکه ساعد مشکی از موضوع جشنواره «پوستر برای فردا» در پاریس اطلاع پیدا کرده از حضور در این جشنواره انصراف داده است. معاونت هنری ارشاد در بیانیه‌اش می‌نویسد: «جشنواره "پوستر برای فردا" درباره موضوعات جهانی و معاصر که مورد توجه سازمان ملل و سازمان یونسکوست برگزار می‌شود و مجید عباسی در دوره‌ای که این جشنواره با موضوع آموزش برای همه برگزار شده حضور داشته و پریسا تشکری نیز با رعایت اصول، داوری این جشنواره را به عهده داشته است.»

کیهان هم پاسخگویی وزارت ارشاد را «عذر بدتر از گناه» خوانده و همچنان در هم‌آوایی با خبرگزاری فارس وزارت ارشاد را به بی‌تفاوتی نسبت به «فرهنگ انقلاب اسلامی» متهم کرده است.

این رسانه‌ها با چنین ترفندهایی قصد دارند در تعیین موضوع جشنواره پوستر که تاریخ برگزاری آن هنوز مشخص نیست و احتمالاً در بهمن یا اسفند سال جاری برگزار می‌شود دخالت کنند. آن‌ها از معاونت هنری ارشاد خواسته‌اند که این جشنواره را به غزه اختصاص دهد. اما دفتر هنرهای تجسمی می‌گوید بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و سومین دوسالانه خوشنویسی ایران که به زودی برگزار می‌شود به موضوع غزه اختصاص دارد. تا بهمن‌ماه موضوع غزه تازگی‌اش را از دست داده و برای همین هم لزومی ندارد جشنواره پوستر به این موضوع اختصاص پیدا کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.