ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ غزه از سر گرفته شد

مذاکرات صلح قاهره به شکست انجامید. همسر و دختر محمد ضیف، رهبر نظامی حماس در بمباران اسرائیل کشته شدند. حماس نیز تهدید کرد که به فرودگاه بن‌گوریون حمله موشکی می‌کند.

مذاکرات صلح قاهره به شکست انجامید. همسر و دختر محمد ضیف، رهبر نظامی حماس در بمباران اسرائیل کشته شدند. حماس نیز تهدید کرد که به فرودگاه بن‌گوریون حمله موشکی می‌کند.

مذاکرات قاهره و تلاش برای برقراری آتش‌بس پایدار در غزه، با حملات متقابل طرفین به مواضع دیگر شکست خورد. منابع اسرائیلی می‌گویند از نیمروز سه‌شنبه ۱۹ اوت، دست کم ۵۰ موشک به این کشور پرتاب شده‌اند.

حملات موشکی به مواضع اسرائیل و بمباران مناطق در نوار غزه، چند ساعت پیش از پایان مهلت آتش‌بس موقت و ۲۴ ساعته آغاز شد.

نیروی هوایی اسرائیل از عصر سه‌شنبه ۱۹ اوت بیش از ۳۵ مورد حمله به نوار غزه انجام داد. در این بمباران‌، دو نفر کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند. قربانیان، همسر و دختر محمد ضیف، یکی از فرماندهان ارشد حماس هستند.

محمد ضیف در زمان حمله هدفمند اسرائیل به منزلش، خارج از خانه به سر می‌برد. ضیف رهبر گردان عزالدین قسام، بازوی مسلح حماس است و از نظر اسرائیل، مهره اصلی بسیاری از عملیات انتحاری در اسرائیل به شمار می‌رود.

ارتش اسرائیل بارها کوشیده که سیف را به قتل برساند، اما او تاکنون از همه عملیات ترور خود جان سالم به در برده است. اسرائیل تایید کرده که حمله هوایی به غزه، حمله‌ای هدفمند و برای کشتن رهبر نظامی حماس بوده است.

حماس تهدید کرده که بر شدت حملات موشکی خود خواهد افزود و فرودگاه بن‌گوریون در حوالی تل‌آویو را زیر شلیک موشک خواهد گرفت. یک فرمانده حماس بر همین اساس، خطوط هواپیمایی بین‌المللی را از پرواز به مقصد تل‌آویو برحذر داشت.

در هفته‌های گذشته نیز چند راکت به نزدیکی این فرودگاه اصابت کردند و موجب توقف موقت پروازهای اروپایی و آمریکایی به این مقصد شدند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل عنوان کرده که حملات هوایی سه‌شنبه، پاسخ به شلیک موشک و  هدف گرفتن مواضع تروریست‌ها بوده است. منابع فلسطینی اما از بمباران مناطق مسکونی و هدف گرفتن مردم عادی سخن می‌گویند.

سازمان ملل نقض آتش‌بس را محکوم کرد

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل شکسته شدن آتش‌بس و از سرگیری حملات طرفین را به شدت محکوم کرد. او با ابراز ناامیدی از شروع مجدد خصومت، مسئولیت حماس و اسرائیل در پرهیز از گسترش نزاع در منطقه را یادآوری کرد. نخست وزیر اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه ۱۹ اوت و پس از شلیک سه موشک حماس به شهر ساحلی «بیرشه‌وا»، هیت مذاکره‌کننده اسرائیلی را از قاهره فراخواند.

در حال حاضر، حماس و اسرائیل هر یک دیگری را متهم به نقض آتش‌بس و به بن‌بست رسیدن مذاکرات قاهره می‌کنند. حماس می‌گوید اسرائیل بهانه‌جویی می‌کند تا مذاکراتی را که به پایان خود نزدیک بود، بدون نتیجه بگذارد.

دولت اسرائیل نیز فلسطینی‌ها را متهم می‌سازد به این که علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارند. سخنگوی دولت اسرائیل تاکید کرد که اساس مذاکره، با شلیک موشک به جنوب این کشور از میان رفته و گفت‌وگو دیگر منتفی است.

از آغاز عملیات موسوم به «صخره » در هشتم ژوئیه در نوار غزه، بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی کشته و متجاوز از ۱۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. شمار افراد بی‌خانمان نیز به ده‌ها هزار نفر می‌رسد. ۶۴ سرباز و سه غیرنظامی اسرائیلی نیز جان خود را در جنگ اخیر از دست داده‌اند. منابع فلسطینی تاکید می‌کنند که بیش از دو سوم کشتگان این جنگ از میان غیرنظامیان بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samrad

    بروند به اون جای گرم که دیگه اعصاب برای ما نذاشتن این آدمای لجوج. هیچ راهی نیست جز اینکه بگذارند به اندازه ی مکفی همدیگر رو مشت و مال بدهند تا خسته شده به میز مذاکره بر گردند. ما که نفهمیدیم حماسی که به دلیل محاصره نمی تونه نون برا مردم وارد کنه چجور هزار هزار موشک و اسلحه بار زده آورده تو