ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو زن ایرانی، داور و کمک داور بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴

شیوا یاری به عنوان داور و سمانه محسنی به عنوان کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران برای قضاوت در هفدهمین بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی انتخاب شده‌اند.

شیوا یاری به عنوان داور و سمانه محسنی به عنوان کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران برای قضاوت درباره مسابقات فوتبال هفدهمین بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی انتخاب شده‌اند.

سمانه محسنی و شیوا یازی

برای داوری فوتبال زنان هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی، ۱۰ داور وسط و ۱۴ کمک داور فوتبال زن از کشورهای ایران، ژاپن، چین، کره جنوبی، ازبکستان، تایلند و هند دعوت شده اند که شیوا یاری و سمانه محسنی جزو آنان قرار دارند.

این مسابقات از ۲۳ شهریورماه آغاز می شود و تا نهم آبان ماه ادامه خواهد داشت و طی آن ورزشکاران کشورهای آسیایی در ۳۶ رشته ورزشی با هم رقابت خواهند کرد.

شیوا یاری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، ابراز امیدواری کرده است که تا پایان رقابت‌ها همراه با زنان ورزشکار ایرانی در این مسابقات حضور داشته باشد.

یاری همچنین در گفت‌وگو با روزنامه شرق، مشکلات مالی را ازجمله مشکلات زنان داور فوتبال در ایران دانسته و گفته است: «ما الان از دوفصل پیش طلب داریم و فصل جدید هم شروع شده است. در کلاس آموزشی‌ای که برای آغاز فصل جدید برگزار شد، این موضوع را به اطلاع آقای کفاشیان رساندیم.»

این ورزشکار دیگر مشکل زنان داور عرصه فوتبال ایران را کمبود کلاس‌های آموزشی دانسته و گفته است: «از آنجایی که هفت‌سال است که فوتبال بانوان راه‌اندازی شده و هرسال هم داوران جدید و جوانی برای قضاوت انتخاب می‌شود، باید کلاس‌های بیشتری برای آموزش آنها برگزار شود، ضمن اینکه باید در کنار کارهای تئوری، کلاس‌های عملی نیز بیشتر شود تا داوران جوان بتوانند کسب تجربه کنند.»

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی

مشکلات ورزش زنان ایران به جز کمبود بودجه و امکانات، نداشتن امکان حضور در عرصه‌های بین‌المللی و انواع و اقسام محدودیت‌های عرفی و شرعی است.

با این حال یاری درباره چگونگی برخورد کنفدراسیون فوتبال آسیا پیرامون داوری داوران زن ایرانی با پوشش حجاب گفته است که ایرادی گرفته نشده و با این موضوع، «بسیار محترمانه برخورد شده است».

این داور جوان فوتبال زنان ایران درباره اینکه چرا یک گروه داوری از ایران در مسابقات آسیا وجود ندارد گفته است: «متاسفانه چون بازی‌های بانوان در سطح قاره، کم است، به همین دلیل خیلی کم پیش می‌آید که در یک‌ دوره مسابقه از کشور یک‌ کوبل کامل حضور داشته باشند. تنها در مسابقات زیر ۱۹سال آسیا بود که من به‌همراه نوروزی و مافی‌نژاد یک‌ کوپل [زوج داور] بودیم و بازی‌ها را قضاوت کردیم.»

یاری در سال‌های ۷۹ تا ۸۴ خورشیدی که فوتسال زنان تازه آغاز شده بود در رقابت‌های زنان در این عرصه شرکت می‌کرد و  همزمان در کلاس‌های داوری درجه سه و بالاتر نیز شرکت داشت.

وی سال ۸۰ مدرک داوری درجه سه فوتبال را دریافت می‌کند و  سال ۸۷ موفق به کسب مدرک داوری درجه یک فوتبال می‌شود.

این داور فوتبال زنان سال ۸۸ در نخستین دوره آموزشی داوری سطح ملی شرکت می‌کند و پس از اخذ مدرک آن به عنوان یکی از سه داور بین‌المللی زن توسط فدراسیون فوتبال ایران به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) معرفی و موفق به اخذ این مدرک می‌شود.

به گفته یاری، پس از پذیرفته شدن به عنوان داور بین‌المللی از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، کنفدراسیون آسیا نیز آنها را پس از گذراندن دوره آموزشی و حضور ناظران کنفدراسیون در ایران به عنوان «داوران نمونه بین‌المللی» معرفی کرده است.

بسیاری از زنان و دختران ایرانی به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای علاقه‌مند هستند، اما برای اینکه بتوانند استعداد خود را بروز دهند، با موانعی متعدد روبه‌رو هستند؛ از کمبود سالن‌های مناسب ورزشی، کمبود مربی، نبود فرصت‌های مناسب برای رقابت با حریفان قدرتمند جهانی تا محدودیت‌های متعدد عرفی و مذهبی؛ قوانینی که حق شرکت زنان در رقابت‌های ورزشی را با ممنوعیت و محدودیت مواجه می‌کنند. در برخی از موارد نیز که زنان ایرانی توانسته‌اند این محدودیت‌ها را در داخل کشور پشت سر بگذارند، در عرصه‌ جهانی با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

با همه این مشکلات اما نام ۹زن در میان نام ۳۳داور ایرانی در فهرست داوران و کمک‌داوران بین‌المللی در سال ۲۰۱۴به چشم می‌خورد که چندی پیش توسط فیفا اعلام شد.

جمیله کشاورز، سلطنت نوروزی، شیوا یاری داور بین‌المللی و انسیه خباز مافی‌نژاد، سمانه محسنی کیاسری و معصومه شکوری از کمک داوران بین الملی فوتبال؛ و فاطمه کمندی، گلاره ناظمی دیلمی و مریم پورجعفریان از داوران بین‌المللی فوتسال زنان ایران در سال ۲۰۱۴ هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی دو زن ایرانی، داور و کمک داور بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: شیوا یاری به عنوان داور و سمانه محسنی به عنوان کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران برای قضاوت درباره مسابقات فوتبال هفدهمین بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی انتخاب شده‌اند. […]