ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض جهانی به کمک‌رسانی بدون مجوز روسیه به شرق اوکراین

آمریکا تردد بدون مجوز کاروان‌های امدادی روسیه در مسیر لوهانسک را نقض حق حاکمیت اوکراین خواند. شورای امنیت نیز از روسیه خواست این کاروان را از اوکراین خارج کند.

آمریکا تردد بدون مجوز کاروان‌های امدادی روسیه در مسیر لوهانسک را نقض حق حاکمیت اوکراین خواند. شورای امنیت نیز از روسیه خواست این کاروان را از اوکراین خارج کند.

۲۸۰ دستگاه کامیون روسی حامل محمولات امدادی به شرق اوکراین هستند

در حالی که ده‌ها کامیون‌ روسی حامل کمک به مردم لوهانسک و دونتسک هم‌چنان در راه منطقه هستند، باراک اوباما و آنگلا مرکل در گفت‌وگویی تلفنی اقدام روسیه را محکوم کردند.

صدراعظم آلمان گفت که دستکم انتظار می‌رود این کاروان‌ها پس از خالی کردن بار خود به سرعت اوکراین را ترک کنند. آنگلا مرکل در تماس با باراک اوباما تاکید کرد که بستن مرزهای روسیه و اوکراین، ضرورتی تام برای پیشگیری از تشدید منازعه و ارسال موجی از سلاح و پیکارجو از روسیه به اوکراین است. اوباما و مرکل تصریح کرده‌اند که کشمکش کنونی تنها راه حلی سیاسی دارد و باید هر چه زودتر آتش‌بس برقرار شود.

کاخ سفید هم‌چنین استقرار سربازان روسی در مرزهای مشترک و شلیک به اهدافی در خاک اوکراین را، اقدامات خطرناکی در راستای تشدید تنش خواند.

در این میان خبر می‌رسد که نخستین کامیون‌های روسی، در حال ترک اوکراین هستند. خبرگزاری «رویترز» می‌‌نویسد که پنج کامیون از مرز دونتسک-ایسوارینو دوباره به روسیه بازگشته‌اند. تعداد کل کامیون‌ها ۲۸۰ دستگاه است.

این کاروان شامل کمک‌های دارویی، غذایی، کیسه خواب و بالاپوش برای مردم منطقه جنگ زده دونتسک و لوهانسک است. شرایط انسانی در شرق اوکراین وخیم ارزیابی می‌شود و بسیاری از مناطق از آب و برق نیز محروم هستند.

قرار بود محموله این کامیون‌ها از سوی کمیته صلیب سرخ جهانی بازرسی شود. دولت اوکراین بیم داشت که روسیه در پوشش کمک‌ انساندوستانه، اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای شورشیان کرده باشد. این کاروان سرانجام و پس از چند روز انتظار برای ورود به منطقه، خودسرانه و بدون مجوز دولت مرکزی وارد خاک اوکراین شد.

صدراعظم آلمان قرار است شنبه ۲۳ اوت برای دیداری کوتاه به اوکراین سفر کند. آنگلا مرکل با پترو پوروشنکو، رئیس جمهور و آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. موضوع این دیدار، یافتن راه‌حلی سیاسی برای منازعه شرق اوکراین است.

شورای امنیت نیز در این میان، برای بررسی موضوع کامیون‌های امدادی روسیه تشکیل جلسه داد. این نشست پشت درهای بسته تشکیل شد و بسیاری کشورها از مسکو خواستند هرچه سریع‌تر این کامیون‌ها را به دلیل «ورود غیرقانونی» از خاک اوکراین خارج کند. روسیه در واکنش به این فراخوان، بار دیگر تاکید کرده که این اقدام تنها برای تامین نیازهای انسانی مردم دونتسک انجام می‌شود.

برخی اعضای شورای امنیت از شرایط کنونی در شرق اوکراین ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. مارک لیال گرنت، نماینده بریتانیا در شورا خطاب به ویتالی چورکین، همتای روس خود گفت: «بحث‌های جاری در شورای امنیت و تلاش برای تحریف واقعیت، یادآور آینه‌‌های کج‌نما هستند.»

پیش از این، والنتین نالیواشنکو، رئیس سرویس محرمانه اوکراین، روسیه را به «مداخله آشکار» در امور کشورش متهم کرده بود. پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که اقدام روسیه نقض حقوق ملل است. پاول کلیمکین، وزیر خارجه اوکراین هم از «رفتار مهاجمانه» روسیه انتقاد شدید کرده است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نیز عبور کاروان روسی از مرز اوکراین را با شدیدترین لحن محکوم کرد و روسیه را از تشدید تنش برحذر داشت. آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو گفت، تردد بدون اجازه کاروان روسی نقض آشکار تعهدات بین‌المللی روسیه و پایمال کردن حق حاکمیت اوکراین است.

راسموسن حمایت نظامی روسیه از شورشیان شرق اوکراین را نیز محکوم کرد. او افزود که ناتو با دقت هرچه تمام‌تر «تحرکات نگران‌کننده» نیروهای زمینی و هوایی روسیه در مرز اوکراین را نظاره می‌کند.

نگرانی و انتقاد جدی غرب از تحرکات روسیه در حالی بیان می‌شود که پوتین نیز اقدامات ارتش کشورش در مرزها را واکنشی به تحرکات و تهدیدهای ناتو و تلاش غرب برای نظامی کردن همسایگان روسیه می‌خواند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • abbas

    ﺩﺭ ﺗﻴﺘﺮ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﺸﺎﻥ اﺯ اﻋﺘراﺽ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﺷﺪﻩ اﺳت ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﺯ اﻣﺮﻳﻜﺎ و ﻫﻤﭙﻴﻤﺎﻧﺎﻥ ﻏﺮﺑﻲ ﺻﺤﺒﺖ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻧﺸﺮﻳﻪ ﺷﻤﺎ ﺟﻬﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻴﻜﻨﺪ لاﺯﻡ اﺳﺖ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﻴﺪ ﻳﺎ ﺳﺮﻣﻘﺎﻟﻪ ﺭا ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭي ﺷﻤﺎ ﺷﻜﻲ ﺩﺭ ﮔﻮﻝ ﺯﺩﻥ ﺧﻮاﻧﻨﺪﮔﺎﻥ و ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻮﺩﻧﺘﺎﻥ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻧﻴﺎﻳﺪ.