ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار بریتانیا بر ترکیه برای مقابله با «دولت اسلامی»

کشورهای اروپایی به ویژه بریتانیا از ترکیه خواسته‌اند مانع از عبور نفرات «دولت اسلامی» از مرز ترکیه به درون سوریه و عراق شود و جلو پیوستن افراد بیشتر به این گروه را بگیرد.

با ادامه پیشروی‌های گروه «دولت اسلامی» (داعش)، کشورهای غربی به ویژه بریتانیا فشار خود بر ترکیه را نیز افزایش داده‌اند. این کشورها از دولت آنکارا می‌خواهند تا مانع از ورود پیکارجویان گروه «دولت اسلامی» از خاک ترکیه به سوریه شود.

بریتانیا می‌گوید ترکیه باید مانع از عبور و مرور نفرات و تجهیزات «دولت اسلامی» از مرزهای آن کشور به درون سوریه شود

به گفته دولت بریتانیا، گروهی از اتباع این کشور و همچنین تعداد زیادی از اتباع دیگر کشورهای اروپایی با سفر به ترکیه خود را به گروه «دولت اسلامی» در سوریه و عراق می‌رسانند.

ترکیه از آن‌جا که با شدت از سقوط حکومت بشار اسد حمایت می‌کند از هیچ تلاشی برای تقویت مخالفان او، از جمله گروه «دولت اسلامی» فروگذار نکرده است. از این رو دولت ترکیه کنترل چندانی بر عبور و مرور افراد وابسته به داعش یا «دولت اسلامی» انجام نمی‌دهد.

«دولت اسلامی» نیز در هفته‌های اخیر با گسترش مناطق تحت تسلط خود در شمال سوریه در حال ایجاد یک منطقه امن در مجاورت مرز ترکیه است تا از آن برای نقل و انتقال نفرات و تجهیزات خود استفاده کند.

گرچه دولت ترکیه اعلام کرده است که اعضای گروه «دولت اسلامی» دیگر جایی در این کشور نخواهند داشت، اما در عمل ارتش ترکیه برای مقابله با آنان و بستن راه تردد آن‌ها اقدام موثری انجام نداده است.

در همین حال فشارهای داخلی در بریتانیا برای وادار کردن ترکیه به بستن مرز خود به روی «دولت اسلامی» افزایش یافته است و جناح‌های مختلف از دولت کامرون می‌خواهند با ترکیه «جدی‌تر صحبت کند».

منزیس کمپبل، رهبر سابق حزب «لیبرال دمکرات» بریتانیا، می‌گوید ترکیه می‌توانست نقشی کلیدی در جلوگیری از عبور آزادانه نیروهای  جهادی و پیوستن آن‌ها به«دولت اسلامی» بازی کند.

این عضو کمیته اطلاعات و امنیت در مجلس عوام بریتانیا خواسته است تلاش‌های همه‌ جانبه‌ای برای نزدیک‌‌تر کردن ترکیه به مواضع اتحادیه اروپا و ناتو در قبال تهدیدات «دولت اسلامی» صورت بگیرد.

به گفته کمپبل باید به ترکیه گفت در ازای مبارزه با «دولت اسلامی» روند پذیرفته شدن دولت آنکارا در اتحادیه اروپا تسریع می‌شود.

داگلاس الکساندر، عضو ارشد حزب کارگر بریتانیا و «وزیر امورخارجه در سایه» نیز می‌گوید سلاح و نفرات «دولت اسلامی» به راحتی از مرز ترکیه وارد سوریه می‌شود. این درحالی است که ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» است و باید نقش مهمی در جنگ علیه «دولت اسلامی» برعهده بگیرد.

الکساندر نیز از دولت بریتانیا خواسته تا ترکیه را برای دادن تعهداتی مبنی بر بستن مرزهایش به روی «دولت اسلامی» تحت فشار بگذارد.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، گرچه گزینه همراهی ارتش این کشور با آمریکا در بمباران مواضع داعش را منتفی ندانسته، اما منابع نزدیک به وزارت امورخارجه می‌گویند احتمال مشارکت بریتانیا در حملات هوایی اندک است. به گفته منزیس کمپبل، چنین مشارکتی نیاز به رای مثبت مجلس این کشور دارد. سال گذشته مجلس عوام بریتانیا با حمله به سوریه مخالفت کرده بود.

روز شنبه ۲۳ ماه اوت، سازمان ملل متحد هشدار داد که بیش از ۱۸ هزار ترکمن عراقی در شهر آمرلی در این کشور در محاصره «دولت اسلامی» قرار دارند و اگر اقدام فوری برای شکست محاصره و نجات آن‌ها صورت نگیرد خطر کشتار آن‌ها توسط «دولت اسلامی» جدی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    ابوبکر شیکاو رهبر گروه اسلامگرای تندروی بوکو حرام، در فیلمی ویدیویی اعلام برپایی «خلافت اسلامی» در شهری در ایالت بورنو در شمال شرق نیجریه کرد. !! این شهر اوایل ماه جاری به تصرف شبه نظامیان بوکوحرام در آمد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیکاوی در این فیلم ویدویی 52 دقیقه ای گفت: «خداوند را سپاس می گوییم که پیروزی را نصیب برادرانمان در شهر غوزا کرد و آن را به بخشی از خلافت اسلامی تبدیل کرد.» او افزود که شهر غوزا واقع در ایالت بورنو، از این پس «ارتباطی با نیجریه ندارد.» ظاهرا ایجاد دولت و خلافت و حکومت اسلامی در حال گسترش است !

  • farid

    بعداز حمله غرب به عراق ٬ انگلیس عهده دار پناه دادن به گروههای تندرو شیعه در جنوب عراق شد! کار اینها پشتیبانی از گروههای اسلامی  متخاصم برای ایجاد تفرقه  و بحران است  تا نفت را ببرند. 

  • hasani

    پیکارجویان گروه «دولت اسلامی»  در انگلیس میتینگ خیابانی برگذار میکنند و کاملا ازادهستند . !  کشورهای دیگررا سرزنش میکند؟!

  • حقوق بشر

    سلفی‌ها با پرچم ترکیه و نشان گرگ خاکستری http://kuroshebozorg2.persianblog.ir/post/189 پان‌ترکیسم ملغمه‌ای از جهل، جنون و بیسوادی است. هنگامی که تصویر اعضای داعش با پرچم ترکیه و علامت گرگ خاکستری ترکیب می‌شود، حماقت و جهالت متراکم معنا پیدا می‌کند. تصویری که در شبکه‌های اجتماعی متعلق به مردم ترکیه به ویژه در توییتر در حال دست به دست شدن است، فیلم‌ها و تصاویر مربوط به اعضای ترکیه‌ای داعش، جبهۀ النصره و سایر گروه‌های سلفی است. باند جاهلیت قومی در آذربایجان نیز نصیب خود را از همبستری پان‌ترکیسم و سلفی‌گری برده است. اتحاد بین عربستان و جریان‌های پان‌ترک در آذربایجان نشان‌دهندۀ همین امر است. فراموش نکنیم جبهۀ النصره و داعش در سوریه با ورود به شهرهای ارمنی‌نشین، پیش از هر چیز اقدام به کشتار و قتل‌عام ارامنه کردند. چندین مورد به صلیب کشیده شدن ارامنه از سوی خبرگزاری‌ها توسط عُمال تروریست ترک داعش گزارش شده است. پان‌ترکیسم و سلفی‌گری، مشترکات مذهبی و سیاسی بسیاری دارند. قبل از هر چیز، هر دوی آن‌ها دچار قومگرایی و عصبیت جاهلی بی‌حدی هستند. در مصداق‌ها نیز می‌توان به دشمنی و خصومت ایشان با ایرانی‌ها، ارمنی‌ها، شیعیان و نیز دشمنی با آزادی، صلح و امنیت اشاره کرد. http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1230 عکس یادگاری بلال اردوغان با تروریست‌ها http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1232 تروریست‌های باکویی در شامات http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=48&item=1231 نیمی از اعضای داعش، تُرک هستند http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1227 وحدت رَویۀ داعش و باند پان‌ترکیسم http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1237 باکو: ما داعش را تروریست نمی‌دانیم http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=48&item=1260

  • mansour

    ترکیه پیشمرگه مخفی صهیونیزم و امپریالیسم در منطقه شده است و دولت ترکیه با تلاش های پان ترکیستی خود و نیز با فحاشی همآنگ شده میان موساد و  اردوغان ،جهت توهین به یهودیان صهیونیست، در ایجاد منطقه ای  ناامن  جهت  سوء استفاده سیاسی - نظامی ،از هر نوع تحریک  و اقدامی کوتاهی نکرده است و در مسلح کردن و پناه دادن به ادم خور های سنی نیز نقش رهبری را ایفا میکند. متاسفانه با اینکه ترک ها بیش از ۳ دهه است که بازیچه دست امریکا و اروپا میباشند و ۳۰ سال وعده عضویت در اروپا را در کارنامه دیپلماسی ناقص خود  دارند،ولی مجددأ در دام وعده دیگری (تشکیل خلافت عثمانی)از طرف دولت آمریکا و انگل چسبیده به ان رژیم صهیونیستی افتاده اند و متوجه عواقب کار خود هم نیستند. البته دود این جنگ افروزی و مسلمان کشی در منطقه ،بیشتر از همه به چشم خود ترک ها خواهد رفت.چون کردهای تحت ستم در منطقه را با سه دولت شیعی (ایران،عراق و سوریه )متحد میکند و زمینه جدایی کرد های ترکیه و استقلال آنان از ترکیه هم فراهم میگردد.البته اگر رهبران پ ک ک نیز چون مسعود بارزانی در دام صهیونیزم نیافتند. نقشه آمریکا ایجاد مستعمره جدیدی به نام کشور کردستان است و این امر فقط  با فریب ترک ها و بازیچه شدنشان میسر میگردد.ضمن اینکه استقلال  کرد ها از زیر یوق ترک و عرب که کرد ها را از نژاد خود نمی دانند ،امری طبیعی و ضروری است.امّا، نه به قیمت مستعمره و پایگاه نظامی امریکا و رژیم صهیونیستی شدن که دشمنان مردم مسلمان و غیر مسلمان و نیز دشمن کرد های کمونیست و دمکرات هستند!