ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام همبستگی ۲۴۰ عکاس ایرانی با دو هنرمند محکوم به شلاق

۲۴۰ عکاس ایرانی در نامه‌ای سرگشاده اعلام همبستگی کرده‌اند با دو همکار قزوینی‌شان که به دلیل انتقاد از کتاب یک مقام دولتی محکوم به تحمل ۷۵ ضربه شلاق شده‌اند.

۲۴۰ عکاس ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قزوین با دو همکار قزوینی‌شان که محکوم به تحمل ۷۵ ضربه شلاق شده‌اند، اعلام همبستگی کرده‌اند و خواهان آن شده‌اند که در این حکم تجدید نظر شود. رونوشتِ این نامه برای حسن روحانی رییس‌جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث ‌فرهنگی و گردشگری نیز ارسال شده است.

محکومیت دو هنرمند به ۷۵ ضربه شلاق به خاطر توهین و معاونت در توهین

۲۴۰ عکاس ایرانی در این نامه سرگشاده خطاب به محمد علی حضرتی‌ها نوشته‌اند: «با عنایت به اینکه ابراز برخی انتقادات از سوی آقایان خلیل امامی و عباس علیپور نسبت به کتاب جنابعالی با عنوان "قزوین، سرزمین روزگاران" سبب محکومیت این دو عکاس به تحمل ۷۵ ضربه شلاق شده است، به این وسیله اعلام می‌شود ما امضا‌کنندگان این نامه ضمن حمایت از ایجاد فضای نقد حرفه‌ای در حوزه تخصصی عکاسی، این یادداشت را حاوی مجموعه‌ای از انتقادات حرفه‌ای و کار‌شناسانه نسبت به کتاب یادشده می‌دانیم.»

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین کتابی از عکس‌هایش را با سرمایه شهرداری قزوین منتشر کرده است. او ادعا می‌کند که کتاب «قزوین سرزمین روزگاران» نخستین «کتاب تمام‌تصویری» است که در آن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و مردم‌شناسی استان قزوین با ۲۳۰ عکس و با توضیحاتی به دو زبان فارسی و انگلیسی نشان داده شده است. مدیر کل میراث فرهنگی قزوین می‌گوید کار جمع‌آوری این عکس‌ها را از ۲۰ سال پیش آغاز کرده است.

محمد علی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی قزوین

خلیل امامی و عباس علیپور، دو عکاس قزوینی از کتاب «قزوین سرزمین روزگاران» انتقاد کرده بودند و کیفیت هنری عکس‌های آن را نازل خوانده بودند.

ابتدا خلیل امامی در شماره ۴۸۲ هفته‌نامه تابان به کیفیت نازل این کتاب خرده گرفت. سپس محمدعلی حضرتی‌ها در پاسخ مقاله‌ای نوشت و ادعا کرد که ۳۷ سال به آموزش عکاسی مشغول بوده و آنگاه عباس علیپور در مقاله‌ای‌‌ همان انتقادات را تکرار کرد و نشان داد که با توجه به سن و سال حضرتی‌ها او می‌بایست در ۱۳ سالگی به استادی رسیده باشد. کار این جدال قلمی بالا گرفت و محمدعلی حضرتی‌ها که این انتقادات را برنتابیده بود، از این دو عکاس به دادگاه شکایت کرد.

خلیل امامی و عباس علیپور در شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین به اتهام «توهین» به مدیر کل میراث‌ فرهنگی استان قزوین در مجموع به ۷۵ ضربه شلاق محکوم شدند.

پس از رسانه‌ای شدن حکم شلاق دو عکاس هنرمند ایرانی، محمدعلی حضرتی‌ها اعلام کرد شکایتش را پس می‌گیرد، اما خلیل امامی و عباس علیپور، دو عکاسی که به ۷۵ ضربه شلاق محکوم شده‌اند، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا اطلاع دادند که مدیر کل میراث فرهنگی قزوین شکایتش را پس نگرفته است. محمدعلی حضرتی‌ها هم در پاسخ گفت فقط هنگامی شکایتش را پس می‌گیرد که دو عکاس منتقد گفته باشند: «ما اشتباه کردیم‌ و متنبه شدیم.»

محمدعلی حضرتی‌ها از ۱۳مرداد سال ‌جاری به مدیر کلی سازمان میراث‌ فرهنگی قزوین منصوب شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۸مرداد/ ۱۹اوت در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از صدور حکم این دو عکاس را اعلام کرد و این حکم را «قرون وسطایی» خواند.

رضا معینی مسئول بخش افغانستان، ایران و تاجیکستان گزارشگران بدون مرز، در این‌باره گفت: «در حالی که تعداد بسیاری از کشورهای جهان مجازات زندانی کردن را برای جرایم مطبوعاتی از قوانین قضایی خود حذف کرده‌اند، دستگاه قضایی ایران برای اتهاماتی مضحک، احکامی قرون وسطایی صادر می‌کند. محکوم کردن دو عکاس به مجازات عصر حجری تازیانه، نشانگر نگاه تحقیرآمیز مسئولان این نظام به روزنامه‌نگاران است.»

۲۴۰ عکاس ایرانی در نامه سرگشاده‌شان به محمد علی حضرتی‌ها و دیگر مسئولان کشور نوشته‌اند که آن‌ها هم مانند دو همکارشان منتقد کتاب مدیر کل میراث فرهنگی قزوین‌اند و اعلام آمادگی کرده‌اند که مدیر کل از آن‌ها هم شکایت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    با درود به این ۲۴۰ عکاس ایرانی که با عمل صحیح و اقدام سنجیده خود به این حکم قرون وسطایی اعتراض کرده و با دو همکار خود اعلام همبستگی کرده‌اند. این احکام ظالما نه ، مضحک و شرم آور نشان میدهد که تا چه اندازه سیستم قضائی ایران از حقیقت ، انصاف و عدالت فاصله دارد و تا چه اندازه در خدمت و وابسته به عوامل رژیم و کار گزاران نظام است.

  • شهرام

    چرا کسی متوجه نیست؟ هر جرمی در قزوین با شلاق جزا داده می شود. لابد دلیل ویژه و فرهنگی خودش را دارد. بگذارید به جای باقی احکام از قبیل اعدا م و قطع عضو فقط به همین شلاق محبوب اکتفا کنند.