ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قصه‌گوی سینمای بریتانیا درگذشت

ریچارد اتنبورو، یکی از تأثیرگذارترین سینماگران بریتانیا و برنده جایزه اسکار، پس از یک دوره بیماری طولانی درگذشت.

ریچارد اتنبورو، بیش از شش دهه به‌عنوان بازیگر، کارگردان و برنده جایزه اسکار یکی از تأثیرگذارترین نمایندگان سینمای بریتانیا بود. او ۲۴ اوت / دوم شهریورماه در سن ۹۰ سالگی پس از یک بیماری طولانی درگذشت.

ریچارد اتنبورو در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، خبر درگذشت ریچارد اتنبورو، با وجود کهولت سنی او، بهت و حیرت بسیاری را برانگیخت. آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بَفتا)، بامداد ۲۵ اوت / سوم شهریورماه در بیانیه‌ای از «اندوه عمیق» به‌دلیل از دست دادن «تقدیرشده‌ترین سینماگر» نوشت. «بَفتا» از او به‌عنوان «غول سینمای بریتانیا» یاد کرد.

میا فارو، بازیگر آمریکایی، ریچارد اتنبورو را «مهربان‌ترین» مردی نامید که با او کار کرده و راجر مور، بازیگر بریتانیایی و همکار اتنبورو نیز از او به‌عنوان «مرد فوق‌العاده» یاد کرده است.

بن کینگسلی، بازیگر بریتانیایی نقش گاندی در فیلم اتنبورو با بیان این‌که «او را دوست داشتم»، گفت: «او در من اعتماد مطلق ایجاد کرد و من نیز به‌نوبه خود در او.» کینگسلی افزود: «من و میلیون‌ها نفر دیگر که او را از طریق زندگی و کارش لمس کردیم فقدان او را به‌شدت حس خواهیم کرد.»

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در پیامی ریچارد او را یکی از «بزرگان دنیای سینما» خواند.

هشت اسکار برای «گاندی»

فیلم «گاندی» که ریچارد اتنبورو آن را در سال ۱۹۸۲ ساخت یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین فیلم‌ها درباره شخصیت‌های تاریخی بود که بزرگ‌ترین موفقیت سینمایی را نصیب وی ساخت. «گاندی» هشت اسکار به‌دست آورد از جمله یکی از آن‌ها برای کارگردانی اتنبورو بود.

ریچارد اتنبورو و بن کینگسلی. پشت صحنه فیلم «گاندی».

او که ۲۰ سال تمام روی این فیلم کار کرده بود کمی پس از آن‌که فیلم به روی پرده سینماها رفت به نیویورک تایمز گفت: «هیچ علاقه‌ای ندارم که به‌عنوان یک فیلمساز بزرگ خلاق در یادها بمانم.»

سال‌ها پیش از آن، ریچارد اتنبورو کار خود را به‌عنوان بازیگر آغاز کرده و طیف گسترده‌ای از نقش‌ها را ایفا نموده بود. او با فیلم «در آن‌طوری که خدمت می‌کنيم» (In Which We Serve) به کارگردانی ديويد لين و نوئل کاوارد در سال ۱۹۴۲، به بازیگری روی آورد. در این فیلم اتنبورو ۱۹ سال بیشتر سن نداشت و در نقش خدمه یک کشتی جنگی نیروی دریایی سلطنتی ظاهر شد که در نبرد هوایی «کرت» در جنگ با ارتش آلمان شرکت دارد. این فیلم اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد.

نقطه عطف زندگی حرفه‌ای ریجارد اتنبورو در سال ۱۹۴۷ با بازی در نقش «میکی» در فیلم «صخره برایتون» بر اساس رمان معروف گراهام گرین، رمان‌نویس بریتانیایی رقم خورد.

تماشاگران جوان‌تر سینما نیز می‌توانند بازی اتنبورو را در «پارک ژوراسیک» استیون اسپیلبرگ به‌یاد آورند.

از دیگر آثاری که اتنبورو کارگردانی کرده می‌توان به فیلم موزیکال «اوه چه جنگ دوست داشتنی‌ای» (۱۹۶۹)، پلی در دوردست (۱۹۷۷)، فریاد آزادی (۱۹۸۷)، «چاپلین» (۱۹۹۲) و «سرزمین سایه‌ها» (۱۹۹۳) اشاره کرد.

اتنبورو در طول زندگی حرفه‌ای خود ۱۳ فيلم ساخت و در بيش از ۶۰ فيلم ايفای نقش کرد.

ریچارد اتنبورو در فیلم «صخره برایتون» (۱۹۴۷).

کمک‌های بشردوستانه برای یونیسف

ریچارد اتنبورو را بسیاری از دوستانش «دیکی» خطاب می‌کردند. او به‌دلیل تلاش‌های انسان‌دوستانه‌اش نیز شهرت داشت. وی به‌عنوان سفیر حسن‌نیت در امور خیریه یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، فعال بود.

یک رویداد غم‌انگیز سال‌های آخر زندگی ریجارد اتنبورو را تحت تأثیر قرار داد. جین، دختر او و نوه‌اش سال ۲۰۰۴ در جریان سونامی تایلند جان خود را از دست دادند. پس از این واقعه او هرگز نتوانست کریسمس را جشن بگیرد.

از سال ۲۰۰۸ پس از آن‌که در خانه‌اش زمین خورد، در وضعیت بد جسمانی قرار گرفت. اتنبورو سال‌های آخر زندگی خود را با همسرش شیلا سیم در خانه سالمندان به‌سر ‌برد. آن‌ها در سال ۱۹۴۵ ازدواج کردند. شیلا سیم نیز بازیگر سینما و تئاتر بریتانیا بود. آن‌ها یک پسر و یک دختر از خود به جای گذاشته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.