ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکمن‌های آمرلی در محاصره داعش

محسن کاکارش - داعش بیش از ۷۰ روز است که منطقه ترکمن‌نشین آمرلی را محاصره کرده و ساکنان آن که بیش از ۲۰ هزار نفر تخمین زده‌ می‌شود در وضعیت اسفناکی به‌سر می‌برند.

حملات اخیر گروه «دولت اسلامی» موسوم به داعش، زندگی هزاران شهروند را در مناطق اقلیت‌نشین عراق به خطر انداخته است؛ به‌طوری که تاکنون هزاران نفر از جمله اقلیت‌‌های مسیحی، ایزدی و ترکمن کشته و زخمی شدند یا ناچار به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

برای مقابله با داعش، زنان و حتی کودکان شهر آمرلی هم مسلح شده‌اند.

به گفته منابع عراقی، داعش بیش از هفتاد روز است که منطقه ترکمن‌نشین آمرلی را محاصره کرده است و ساکنان آن که بیش از ۲۰ هزار نفر تخمین زده‌ می‌شود در وضعیت اسفناکی به‌سر می‌برند.

پیشتر سازمان ملل متحد نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داده بود و اینک نمایندگان پارلمان کردستان عراق در گفت‌وگو با زمانه از احتمال تکرار فاجعه شنگال در منطقه ترکمن‌نشین آمرلی ابراز نگرانی کرده‌اند. در پی حمله داعش به شهر شنگال در هفته‌های گذشته هزاران نفر آواره شدند و گزارش‌ها حاکی از کشتار دسته‌جمعی مردم ایزدی است.

مقاومت مردم آمرلی

ساکنان شهر آمرلی را ترکمن‌های شیعه مذهب تشکیل می‌دهند و بیم آن می‌رود، داعش به محض ورود به این شهر دست به کشتاری وسیع بزند.

آیدین معروف سلیم یکی از نمایندگان ترکمن‌ در پارلمان کردستان می‌گوید، مردم آمرلی در حال مقاومت هستند و نیروهای ترکمن تا حالا اجازه نداده‌اند یک نفر از داعشی‌ها وارد شهر شود. به گفته این عضو پارلمان کردستان، برای مقابله با داعش، زنان و حتی کودکان این منطقه هم مسلح شده‌اند.

آیدین معروف سلیم یکی از نمایندگان ترکمن‌ در پارلمان کردستان به رادیو زمانه می‌گوید، مردم آمرلی در حال مقاومت هستند و نیروهای ترکمن تا حالا اجازه نداده‌اند یک نفر از داعشی‌ها وارد شهر شود.

به گفته این عضو پارلمان کردستان، برای مقابله با داعش، زنان و حتی کودکان این منطقه هم مسلح شده‌اند.

پس از حمله داعش به شهر شنگال و همزمان با درگیری نیروهای کرد، آمریکا مواضع گروه داعش را مورد هدف قرار داد. نیروهای کرد با حمایت آمریکا توانستند برخی از مناطق را از چنگ داعش درآورند.

با این حال، آقای معروف می‌گوید تاکنون هیچکدام از نیروهای پیشمرگه و نیروهای ارتش عراق نتوانسته‌اند به محاصره داعش بر آمرلی پایان دهند. زیرا به گفته او برخی از روستاهای اطراف شهر آمرلی جزو عرب‌های سنی مذهب هستند و با داعش همکاری دارند و همین مسئله مانع از کمک‌رسانی به آمرلی شده است.

در کنار خطر حضور داعش در منطقه، راه‌های ارتباطی با این شهر کاملاً قطع شده و از طریق هوایی مواد خوراکی به ترکمن‌های این شهر می‌رسد.

این نماینده ترکمن پارلمان کردستان وضعیت انسانی در شهر آمرلی را وخیم توصیف می‌کند.

گفته می‌شود پس از عرب‌ها و کردها، ترکمن‌ها بیشترین ساکنان عراق را تشکیل می‌دهند. آنان در پارلمان کردستان دارای پنج کرسی و در پارلمان عراق دارای ۱۰ کرسی هستند.

نگرانی از تکرار شنگال

چند روز پیش نیکولا ملادنوف نماینده سازمان ملل در عراق از ارتش این کشور خواسته بود برای شکستن محاصره آمرلی تلاش کند قبل از اینکه یک فاجعه انسانی رخ دهد.

به گفته نماینده سازمان ملل ذخیره مواد غذایی و داروی این شهروندان عراقی در حال تمام شدن است.

داعش با قطع راه‌های ارتباطی، از رسیدن آب و مواد غذایی به شهروندان ترکمن‌ جلوگیری می‌کند و برق در این شهر قطع است.

داعش با قطع راه‌های ارتباطی، از رسیدن آب و مواد غذایی به شهروندان ترکمن‌ جلوگیری می‌کند و برق در این شهر قطع است.

هر دو نماینده ترکمن و کرد پارلمان کردستان می‌گویند، اگر محاصره آمرلی شکسته نشود، مردم این شهر سرنوشتی مشابه با مردم شنگال خواهند داشت.

«دولت اسلامی» با ورود به شهر شنگال در چند هفته پیش دست به کشتار دسته‌جمعی ایزدی‌ها زد و پس از آن، هزاران نفر آواره شدند.

مردم این شهر برای نجات جان خود به کوهستان‌های شنگال پناه بردند. داعشی‌ها، کوه شنگال را به مدت چندین روز محاصره کردند تا اینکه نیروهای پیشمرگه کردستان و یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه توانستند راه‌هایی باز کنند و آوارگان را نجات دهند.

شهر شنگال که بیشتر ساکنان آن از اقلیت‌ کرد ایزدی هستند، تحت کنترل داعش است.

گروه «دولت اسلامی» ایزدی‌ها را «شیطان پرست» خطاب می‌‌کند. ازجمله خشونت‌های این گروه در مناطق ایزدی‌نشین می‌توان به کشتار دسته‌جمعی ۸۰ مرد و به اسارت گرفتن زن‌ها در روستای «کوچو» در پنجاه کیلومتری شنگال اشاره کرد.

 وطن را ترک نکنید

با ادامه درگیری‌ها در مناطق مختلف در عراق، شمار آوارگان رو به افزایش است. این مسئله موجب نگرانی حکومت اقلیم کردستان و نهادهای مدافع حقوق بشر شده است.

به گفته سالار محمود رئیس هیئت جوامع مدنی در پارلمان کردستان، اگر کردها در سال‌های گذشته می‌توانستد توجه جامعه جهانی را نسبت به کشتارهایی مانند انفال و حلبچه بیشتر جلب کنند و این کشتارهای جمعی را به عنوان یک نسل‌کشی معرفی کنند، فاجعه شنگال رخ نمی‌داد.

پارلمان کردستان عراق روز ۲۵ شهریورماه در پیوند با وضعیت اقلیت‌ها نشستی فوق‌العاده تشکیل داد. یوسف محمد صادق رئیس پارلمان کردستان در این نشست گفت: «با حمله داعش، مسیحی‌های نینوا و موصل که با خطر نسل‌کشی مواجه بودند و سپس از خانه‌هایشان رانده شدند، به کردستان پناه آوردند. تا اینکه حملات داعش گسترش پیدا کرد و فاجعه شنگال را برای ایزدیان به بار آورد.»

رئیس پارلمان عراق از اقلیت‌های ایزدی، کاکه‌ای (اهل حق)، مسیحی و اقلیت‌های ملی خواسته است وطن‌شان را ترک نکنند و گفته است: «این سرزمین متعلق به همه است و با گوناگونی مذهبی - فرهنگی آن زیباست. بودن این تنوع فرهنگی در کنار هم، موجب حمایت جامعه بین‌المللی در مقابله با تروریسم شد.»

به گفته آقای صادق، پارلمان کردستان توانسته است، در سطوح مختلف وضعیت اقلیت‌های عراق را به گوش نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و کشورهای مختلف برساند.

سالار محمود رئیس هیئت جوامع مدنی در پارلمان کردستان به زمانه می‌گوید، با جنگی که در گرفته، جان تمام اقلیت‌ها از جمله شبکی‌ها، ایزدی‌ها و کاکه‌ای‌ها در خطر است.

به گفته این عضو پارلمان کردستان، اگر کردها در سال‌های گذشته می‌توانستد توجه جامعه جهانی را نسبت به کشتارهایی مانند انفال و حلبچه بیشتر جلب کنند و این کشتارهای جمعی را به عنوان یک نسل‌کشی معرفی کنند، فاجعه شنگال رخ نمی‌داد.

آقای محمود می‌‌افزاید، پارلمان کردستان در تلاش است تا جامعه بین‌المللی، فاجعه شنگال را به مثابه یک نسل‌کشی تلقی کند تا از احتمال رویدادهای مشابه در آینده جلوگیری به عمل آید.

این نماینده کرد می‌گوید، اکنون در اقلیم کردستان تلاش خواهیم کرد تضمین و امکاناتی برای ادامه زندگی به آوارگان ایجاد کنیم تا وطن خود را ترک نکنند.

به گفته آقای محمود، جدا از این، تلاش‌هایی هم برای انتقال آوارگان به کشورهای اروپایی در جریان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.