ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«امارات و مصر، مواضع اسلام‌گرایان لیبی را بمباران کرده‌اند»

به‌گفته مقام‌های آمریکایی جنگنده‌های اماراتی دو بار در طی يک هفته بر سر اسلام‌گرايان در طرابلس بمب انداخته‌اند. گفته می‌شود اين حمله‌ها از پايگاه‌های نظامی در مصر ترتيب داده شده‌اند.

امارات متحده عربی با استفاده از پايگاه‌های نظامی مصر به حمله هوايی عليه گروه‌های اسلام‌گرای ليبی دست زده است.

یک مقام آمریکایی گفته حمله پنهانی امارات و همکاری مصر، دو متحد آمريکا در منطقه، «ايالات متحده را کاملاً غافلگير کرده است»

دو مقام آمريکايی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه، ضمن اعلام اين خبر افزودند که جنگنده‌های اماراتی دو بار در طی يک هفته بر سر اسلام‌گرايان در طرابلس بمب انداخته‌اند. اين حمله‌ها از پايگاه‌های نظامی در مصر ترتيب داده شده‌اند.

نخستين‌بار روزنامه نيويورک‌تايمز در گزارشی به اين حمله‌های هوايی ناگهانی عليه اسلام‌گرايان ليبی پرداخته بود. پیش‌تر نيروهای اسلامی ليبی نيز اخباری راجع به وقوع حملات هوايی پنهانی گزارش کرده بودند.

در همين رابطه، يک مقام آمريکايی به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله‌های گزارش‌شده، از سوی امارات متحده عربی انجام شده است. مقام آمريکايی به خبرگزاری فرانسه اطمينان داده است که «این اطلاعات کاملاً صحيح هستند».

پیش‌تر نيروهای اسلامی ليبی اخباری درباره حملات هوايی پنهانی گزارش کرده بودند

به گزارش تايمز، نخستين حمله دوشنبه هفته گذشته عليه مواضع شبه‌نظاميان در طرابلس انجام شده و به کشته‌شدن شش نفر انجاميده بود. دومين حمله نيز بامداد شنبه ۲۳ اوت در جنوب طرابلس رخ داد.

احتمالاً اين حملات برای جلوگيری از تصرف فرودگاه بين‌المللی طرابلس به دست اسلام‌گرايان بوده است. گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا در نهايت کنترل فرودگاه را در دست گرفته‌اند.

در ادامه اين گزارش، حمله‌های اخير نشانه‌ای از مرحله جديد جنگ‌های مخفی ملت‌های عرب در ليبی، سوريه و عراق توصيف شده است؛ جنگ‌هايی که پس از بهار عربی برای اعمال نفوذ بيشتر در منطقه و رقابت بر سر قدرت رخ داده‌اند.

مقام آمريکايی تأکيد کرده است که حمله پنهانی امارات و همکاری مصر، دو متحد آمريکا در منطقه، «ايالات متحده را کاملاً غافلگير کرده است».

همزمان ایران در واکنش به این گزارش‌ها حمله هوایی به لیبی را مردود دانسته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به خبرنگاران در مورد تحولات اخیر لیبی از تشدید خشونت و درگیری و به خطر افتادن جان غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرد.

سکوت امارات، انکار مصر

مصر انجام حمله هوايی يا هرگونه عمليات نظامی ديگر در ليبی را انکار کرده است. با اين حال، امارات هنوز واکنشی به اخبار منتشرشده نشان نداده است.

در همين زمینه، ابراهيم دباشی، سفير ليبی در سازمان ملل نيز ترديدهای خود را نسبت به گزارش‌های منتشرشده در اين‌ زمینه اعلام کرده و در گفت‌و‌گو با رويترز گفته است که «من اين داستان را باور نمی‌کنم. اين دو کشور به لحاظ فنی قادر به انجام چنين حملاتی نيستند و حتی اگر بودند، چنين عملی به لحاظ سياسی برای آنها بسيار حساسيت‌برانگيز است.»

با اين حال دباشی از گمانه‌زنی درباره مسئولان واقعی اين حملات هوايی خودداری کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.