ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادای سوگند اردوغان به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، به‌شکل رسمی رئیس‌جمهور این کشور شد و پست نخست‌وزیری را به احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه واگذار کرد.

رجب طیب اردوغان به‌شکل رسمی رئیس‌جمهور ترکیه شد. او احمد داوداوغلو را به‌عنوان رئیس دولت معرفی کرد. مخالفان مراسم سوگند اردوغان را تحریم کردند.

مراسم ادای سوگند رجب طیب اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور در پارلمان ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در ترکیه رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر پیشین این کشور سرانجام به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد. این مراسم ویژه روز پنجشنبه ۲۸ اوت / ششم شهريور در آنکارا و در پارلمان ترکیه برگزار شد.

نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق (CHP) که بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت است، پیش از ادای سوگند اردوغان، به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند. به نظر آن‌ها، اردوغان می‌بایست پست خود به‌عنوان نخست‌وزیر را بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تحویل می‌داد و نه دو هفته دیرتر.

نمایندگان حزب راستگرای حرکت ملی نیز به‌هنگام ادای سوگند اردوغان دست نزدند.

رجب طیب اردوغان بعد از ظهر روز پنجشنبه احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه پیشین را به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد تا دولت جدید را تشکیل دهد. داوداوغلو روز چهارشنبه ۲۷ اوت / پنجم شهريورماه با اکثریت آرای نمایندگان حزب عدالت و توسعه به رهبری این حزب برگزیده شد.

احمد داوداوغلو توانست یک‌‌هزار و ۳۸۲ رأی از یک‌هزار و ۳۸۸ رأی نمایندگان حزب عدالت و توسعه را به‌دست آورد. شش رأی باقی‌مانده نیز معتبر نبودند. داوداوغلو از پنجشنبه گذشته به‌عنوان تنها کاندیدا برای رهبری حزب معرفی شده بود.

داوداوغلو تا روز جمعه باید کابینه خود را معرفی کند.

احمد داوداوغلو (چپ)، نخست‌وزیر جدید ترکیه تا روز جمعه باید کابینه خود را معرفی کند.

تغییر از دموکراسی پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری با اختیارات بالا

با تعیین دو پست حکومتی، جابه‌جایی قدرت در سطوح بالای حزب حاکم عدالت و توسعه پیش از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ تکمیل شد.

اردوغان در روز ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد در نخستین انتخاب مستقیم یک رئیس دولت به ریاست جمهوری ترکیه، پس از هم‌حزبی خود عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه شد. عبدالله گل از سال ۲۰۰۷ در این سمت بود.

اردوغان می‌بایست برای رسیدن به ریاست جمهوری از سمت‌های نخست‌وزیری و رهبری حزب عدالت و توسعه کنار می‌کشید. او اکنون به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور تاریخ مدرن ترکیه شناخته می‌شود و قصد دارد با نفوذ بیشتری در این سمت فعالیت کند.

اردوغان ۶۰ ساله می‌خواهد یک نظام دمکراسی پارلمانی را به یک سیستم ریاست جمهوری تغییر دهد که در آن اختیارات بیشتری برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده است. برای این منظور حزب عدالت و توسعه قصد دارد پس از انتخابات ژوئن ۲۰۱۵ با به‌دست آوردن اکثریت پارلمان تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه وارد کند.

مخالفان دولت ترکیه نگران فرسایش برنامه‌ریزی‌شده تفکیک قوا در این کشورند.

پنج سال دوره ریاست جمهوری اردوغان می‌تواند یک بار تمدید شود. با توجه به پشتوانه اکثریت آرای وی در موقعیت کنونی، او این بخت را دارد که تا سال ۲۰۲۴ در این سمت باقی بماند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابوذر

    دست آورد های عدالت و توسعه کلا برای اردوغان مصادره شده .الان اردوغان در مسیر عثمانیزه کردن ترکیه گام بر میداره ...و البته این کار هزینه‌های سنگینی برای مردم خواهد داشت ....

  • شهرام

    مردم ترکیه در دوره ی نخست وزیری این شخص سطح رفاه و آرامش خود را بهتر یافتند و لذا طرفدار او هستند. مصالحه با کردها، ایفای نقش سیاسی قوی تر در منطقه، دلجویی از ارامنه، جذب سرمایه های عظیم ولی سرگردان همسایه ی نادان و مفلوک ترکیه، توسعه ی مردمسالاری با حذف نقش نظامی های کودتاچی و ... همه از دستاودهای بزرگ او و هم حزبیهایش است. قطعا در نقد یک سیاستمدار به نکات منفی هم برخواهیم خورد که در مقابل این دستاورها قابل اغماض هستند.

  • بهنام

    آغاز ریاست دزد فاسد سر گردنه و اسلامی در ترکیه را به مردم ترکیه تسلیت عرض مینمایم . امید است ملت ترکیه فریب این فرد فاسد و دزد را نخورده و اجازه ندهند اختیارات ریاست جمهوری را به نفع خود افزایش دهد .