ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۴۷ ميليون ايرانی، غذای مناسب نمی‌خورند»

بر پايه آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، ۱۹ ميليون ايرانی بی‌تحرک هستند، ۱۵ ميليون نفر دچار کلسترول بالا هستند و پنج ميليون نفر هم سيگار می‌کشند. همچنين ۴۷ ميليون ايرانی غذای خوب نمی‌خورند.

بر پايه آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۹ ميليون ايرانی فشار خون دارند، ۱۹ ميليون نفر بی‌تحرک هستند، هفت ميليون نفر قند خون دارند، ۱۵ ميليون نفر دچار کلسترول بالا هستند و پنج ميليون نفر هم سيگار می‌کشند. بررسی‌ها همچنين نشان می‌دهد که ۴۷ ميليون ايرانی غذای مناسب نمی‌خورند.

برخوردارنبودن ۴۷ ميليون ايرانی از غذای مناسب باعث شده تا «شيوع کمبود ويتامين D از ‌سال ٨٠ تا ٩١، شش برابر شود

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۱ شهريور روزنامه شهروند، برخوردار نبودن ۴۷ ميليون ايرانی از غذای مناسب، باعث شده تا «شيوع کمبود ويتامين D از ‌سال ٨٠ تا ٩١، شش برابر شود و کوتاهی ‌قد هم شيوع بيشتری پيدا کند.»

به‌گفته علی‌اکبر سياری، معاون بهداشتی وزير بهداشت «کوتاهی ‌قد به‌عنوان معياری برای بی‌عدالتی و گرسنگی تعبير می‌شود.»

همچنین یک مقام وزارت بهداشت و درمان ایران چند روز پیش اعلام کرد که پنج استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان با سوءتغذیه و ناامنی غذایی مواجه هستند.

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت که مطالعات و بررسی ها نشان می‌دهد کمبود ریزمغذی‌ها، آهن، انواع ویتامین به ویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش آموزان و زنان باردار این استان‌ها رو به افزایش است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شاخص کم وزنی در برخی استان‌ها همچنان بالاست، چنان‌که در هرمزگان شاخص کم وزنی ۱۲ درصد و در سیستان و بلوچستان ۱۲.۹ درصد است.

این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت سوء‌تغذیه تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما به گفته عبداللهی این استان‌ها «با توجه به شاخص‌های مورد نظر»، جزو استان‌های بسیار نا امن غذایی هستند.

به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، میانگین کوتاهی قد در برخی این استان ها بیش از دو برابر شاخص کشوری است.

عبداللهی گفته است: «در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کودکان و دانش آموزان کشور با مشکل کم خونی و کمبود انواع ویتامین ها مواجه بودند و اکنون این معضل تا حدودی کاهش یافته ولی در برخی شاخص ها هنوز با بحران مواجه هستیم.»

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرده است که «اکنون بیش از ۷۰ و گاهی تا ۱۰۰ درصد دانش آموزان کشور با مشکل و کمبود ویتامین دی  مواجه هستند.

زهرا عبداللهی، تیرماه گذشته، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعلام کرده بود که سه استان کشور از نظر تغذیه‌ برای کودکان ناامن به شمار می‌روند.

به گفته او سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان، استان‌هایی هستند که در مطالعات دیگر از جمله مطالعه «امنیت غذایی» به عنوان استان‌های ناامن غذایی مطرح شده‌اند.

زهرا عبداللهی گفته: «سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال مناطق محروم یکی از اولویت‌ها و مشکلات تغذیه‌ای شایع است که باید به آن پرداخته شود.»

ناامنی تغذیه‌ای و سیاست افزایش جمعیت

بنا بر اعلام زهرا عبداللهی قرار است سندی به عنوان «سند ملی تغذیه و امنیت غذایی» تنظیم شود.

او گفته بود: «در این برنامه توجه خاصی به این استان‌های ناامن غذایی شده است. مداخلات و برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده که با درگیر کردن بخش‌های مربوط در ذیل شورای سلامت استان و کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، کمیته‌ای شکل گیرد تا به این ترتیب وظایف تمام بخش‌ها در آن مشخص شود.»

او در توضیح نیاز همکاری بخش‌های مختلف برای حل این مشکل گفته است: «سوء‌تغذیه یک مشکل بین‌بخشی است؛ بخش‌هایی که در زمینه پروژه‌های اشتغال‌زایی، درآمدزایی و کمک به افزایش درآمد مردم کار می‌کنند نیز باید درگیر این موضوع شوند زیرا سوءتغذیه به دلیل عدم دسترسی اقتصادی خانوار در زمینه تامین غذاست.»

آمارهای هشداردهنده در مورد تعذیه و سلامت ایرانیان در حالی مطرح می‌شود که حکومت ایران در پی اجرای طرح‌های افزایش جمعیت است. سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی معروف رهبر حکومت ایران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد تغییر کلی یافته است.

در حالی که زیرساخت‌های اقتصادی، آموزشی و محیط زیستی ایران تحمل افزایش جمعیت را ندارد و در شرایط فعلی هم مسائلی مانند سوء تغذیه در میان کودکان و بزرگسالان وجود دارد، در مجلس ایران ۱۳۱ نماینده به یک فوریت «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» رأی موافق و تنها ۴۳ نفر رأی مخالف دادند.

در این طرح پیش‌بینی شده است کسانی که از موارد ذکر شده در آن تخلف کنند، مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی با آنها رفتار می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.