ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شوخی با ویژگی های بارز امام

مهران خرد - در روزهایی که روحانیونی چون آیت الله مصباح یزدی آماده حرام اعلام کردن اقدامات وزارتخانه های مختلف هستند نمی توان به انتشار این نوع پیغام ها بدبین نبود.

هنوز توی صندلی تاکسی جا نگرفته بودم که صدای رسیدن پیامک از گوشی ام شنیده شد، راننده در یک نگاه من را ورانداز کرد و گفت “اگر از این چیزای جدید درباره خمینی آمده بخون ما هم شاد بشیم”. تا آن ساعت عصر چندمین نفری بود که به بهانه ای در این زمینه با من صحبت می کرد. پاسخ دادم که “نه کسی برای من از این چیزا نمی فرسته”، اما این صحبت ها و بررسی های بعدی نشان داد که موج بسیار تندی از ارسال پیام های تمسخر آمیز با موضوع شخص آیت الله خمینی شروع شده که فراتر از شیطنت های چند نفر طنّاز است.

شوخ طبعی فراگیر هموطنان در سالیان اخیر خود را با خوبی نشان داده است. در همه شرایط دشوار روبروی مردم که غالبا ساخته دست نظام ولایت فقیه بوده، نکته سنجی های لطیفه پردازان کمک بسیاری به شرح و البته تحمل شرایط کرده است. به خاطر داریم که در میانه بحران آفرینی های معجزه هزاره سوم و کارگزاران تابع ولی فقیه، چگونه طنّازی های افراد خوش ذوق و گمنام لبخندی را بر لبها نشانده و علاوه بر اینکه شرایط را به خوبی تشریح کرده، تحمل اوضاع را ساده تر ساخته است؛ اما آنچه که در روزهای پایانی هفته گذشته به سرعت رواج یافت واجد این ویژگی ها نبود.

ارسال و بازنشر جملاتی که عبارت مشترک آنها “ویژگی های بارز امام خمینی” بود در چنان سطحی صورت گرفت که حتی آنانی را که از فیسبوک و توئیتر و ابزارهای موبایلی بیشتر برای لطیفه پراکنی استفاده می کنند با پرسش مواجه کرد. از طرفی زمان انتشار این عبارات که با مشاجرات اخیر نمایندگان مجلس ولی فقیه و وزرای دولت، یکی شده بر میزان ابهامات افزوده و پرسش هایی را نه تنها در میان سیاست پیشه گان بلکه در بین مردم عادی نیز ایجاد کرد؛ و این واکنش تا بدان پایه بود که دوست عزیزی که همواره به صورت یک جانبه برای من لطیفه می فرستد، در تماسی کوتاه خواستار حذف پیغام ها و امتناع از بازنشر آن شد و نگرانی خود را از اینکه وارد “بازی کثیف سپاه” شده باشد ابراز کرد. تردیدی نیست که شروع و ادامه انتشار این پیغام ها سازماندهی شده و با برنامه قبلی بوده است.

سالها پیش دوست عزیزی توصیه می کرد که “با آخوندها درگیر نشوید چون خودشان چیز موهومی را به شما نسبت داده و سپس در مقابله با آن شما را تا حد کفر می برند”. روزهای اخیر من این جملات را چندین مرتبه از ذهن گذرانده ام که آیا ممکن است تولید کنندگان جملات ذکر شده بخش هایی از حاکمیت باشند که با قصد مقابله با جریانات مخالف خود چنین حرکتی را انجام داده اند؟ انجام چنین اقدامی نیاز به امکانات و ساختارهایی دارد که بخش هایی چون سپاه پاسداران از آن برخوردار است. همچنین این اقدام نیازمند اطمینان از عدم مواجهه با مشکل امنیتی است، چیزی که در سبد امکانات افراد مخالف نظام، گروه های مختلف داخلی و جناح های سیاسی نیز قرار ندارد. بدون شک یکی از متهمان اصلی این ماجرا نهادهای اطلاعات موازی است که در سالهای اخیر در سپاه پاسداران شکل گرفته است. از طرفی در ماجراهای سیاسی دوران حیات نظام ولایت فقیه نمونه های این دست اقدامات فراوان دیده شده. ماجرای بمب گذاری در حرم امام رضا، ماجرای موسوم به کارناوال عاشورا، آتش زدن عکس آیت الله خمینی در سال ۱۳۸۸ از نمونه های معروف آن است. دلیلی ندارد که ارکان عالی نظام در شرایط کنونی که ناگزیر از عقب نشینی در مقابل افشای پرونده های سنگین فساد و بی تدبیری سالیان اخیر است، از چنین گریزگاه آزموده شده ای استفاده نکند؟

اگر از زاویه اهداف و منافع کوتاه مدت نیز به موضوع نگاه کنیم، ایجاد دردسر برای وزاری حساسیت برانگیز دولت روحانی نیز هدف دست یافتنی و وسوسه برانگیزی است که می توان با انتشار این نوع پیام ها به راحتی بدان دست یافت. در روزهایی که دولت کارنامه یکساله خود را ارائه می کند و رئیس جمهور با صراحت بیشتری با مخالفین مواجه می شود، ایجاد فشار بر روی وزارتخانه هایی چون ارشاد و ارتباطات حتما برای مخالفین جذاب است. توقفی کوتاه روی سخنان آیت الله مکارم شیرازی درباره اینترنت نسل سوم و بالاتر ابهامات در این زمینه را بیشتر می کند. جالبتر اینکه ایشان در زمان شروع به کار ارتباط تصویری موبایل نیز با صحبت های مشابهی موجب توقف کار در این زمینه شد و بدون شک صحبت های وی در روزهای اخیر در کنار انبوه پیغام هایی که بنیانگذار نظام ولایت فقیه را هدف قرار داده است، ابزارهای مناسبی را در اختیار بخش تبلیغاتی مخالفین دولت قرار می دهد.

اما همسایه قدیمی من البته همچنان دار و دسته احمدی نژاد را بانی این اقدامات می داند، او معتقد است که آنها از دو سال قبل با ساخت ماکت مقوایی آیت الله خمینی در سالگرد ۱۲ بهمن، نشان دادند که برنامه حساب شده ای برای تخریب خمینی دارند، به نظر او این اقدام با هر هدفی که انجام شده باشد موجب خوشحالی مردم می شود چرا که بیان خواسته قلبی آنها است. اما تقدس زدایی از آیت الله خمینی همچنین عملا برای ولی فقیه نیز مطلوب است چنانچه وی در مورد اتفاقاتی مشابه آنچه که در سالگرد ۱۴ خرداد برای حسن خمینی رخ داد واکنش اندکی بروز داده است. تحلیل موضوع از زاویه انگیزه و نتیجه نیز این نظریه را تایید می کند که شخص ولی فقیه و حلقه پیرامونی وی اگر بانی این حرکت نباشند از آن نیز ناخرسند نیستند.

با فرض اینکه انتشار این پیغام ها هدایت شده بوده است، نمی توان همزمانی انجام این اقدام با موضوعاتی چون یکساله شدن دولت، فشار استیضاح ها بر وزرای کلیدی، و تلاش دولت برای پیگیری مفاسد پیشین را نادیده گرفت. در روزهایی که روحانیونی چون آیت الله مصباح یزدی و مکارم شیرازی آماده حرام اعلام کردن اقدامات وزارتخانه های مختلف هستند و وزار شمشیر استیضاح انتقام جویانه را بالای سر خود می بینند؛ نمی توان به انتشار این نوع پیغام ها بدبین نبود. اما نکته جالب اینکه عموم مردم و فعالان فضای مجازی به نحوی خودجوش و با شناخت همه احتمالات ممکن وارد روند بازنشر این نوع پیغام ها نشدند. انتشار سریع این پیغام ها در کمتر از ۴۸ ساعت کند و در کمتر از ۳۶ ساعت تقریبا متوقف شد. این اتفاق به تنهایی نشان از رشد رفتاری کاربران فضای مجازی و آشنایی آنها با نقاطی است که موجب برانگیختن حساسیت ویژه نظام ولایت فقیه می شود. این درک درست از شرایط به گونه ای است که نشان می دهد کاربران تمایلی ندارند تا با تحریک بی مورد روحانیون و کارگزاران ولی فقیه، بهانه دیگری برای گسترده تر کردن دایره فیلترینگ ایجاد کنند. به نظر می رسد طراحان این برنامه برخلاف انتظار موفق به دستیابی به اهداف خود نشده و اینبار با بی میلی کاربران فضای مجازی روبرو شده اند.

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سینا

    سلام.اصلا چرا نباید فلان نظر ثبت بشه؟ انسان ها آزادند نظر بدند و تصمیم بگیرند. چند بار باید ثبت رو بزنیم؟

  • هم وطن

    امام همیشه یا نشسته بود یا خوابیده . . . . . . . *** گشادی از ویژگی های بارز امام بود :)))

  • mostafa nik kerdar

    متاسفانه نویسنده مطلب جناب مهرداد خرد در این نوشته خواسته که ترس خودش را نسبت به این مطلب توجیه کند و آنرا به همگان تعمیم دهد . خیلی ساده و قابل فهم و شفاف میگویم : اگر نترسیم و با زبان طنز و نه , بسیار جدی و پرسشگرانه به خمینی [ که اکنون گنبد مرقدش از گنبد دیگر امامان بزرگتر است ] و وعده های دروغینی که داد و جام زهری که پس از جنگ ویرانگر نوشید و فتوای کشتار جوانان در سال سال ٦٧ و ...غیره او را نقد و یادآوری کنیم و به زبان بیاوریم , از ساختن خمینی های دیگر و حرکتهای ویرانگرانه احتمالی جلوگیری کردیم مانع از تقدس گرائی و کتمان حقیقت میشویم ... ولی اگر بترسیم و این ترس را احتیاط تصور کنیم و نشان از درک بالا بدانیم , فرداست که باید کفشهای احمد خاتمی را جفت کنیم و برای قرائتی هم گنبد و بارگاه بسازم و احمد جنتی را فرستاده خدا بدانیم و راه هر گونه انتقادی را بر خودمان ببندیم . آقای مهرداد خرد اگر هر عملی سبب تقدس زدائی و آشکار کردن حقیقت باشد حتی اگر جانب سپاه و بسیج هم باشد بنفع مردم و کشور است و آیا شما خفقانی وحشتناکتر از حالت فعلی متصور هستید که ترس از تشدید آن دارید ؟

  • حسن

    داشتن تقدس از ویژگیهای بارز امام بود!!! آدم حسابی، خمینی منفور کدام تقدس و محبوبیت را داشت که این رژیم بخواهد آن را از بین ببرد؟!!!

  • بابك

    من كاملا مخالفم. متاسفانه اين نقد قدرت شبكه هاي اجتماعي را نفي ميكنه و تبليغي است براي اقتدار حكومت. اگر به روش نگارنده مقاله نوشته خودش را نقد كنم ميشه گفت " از إصلاح طلباني است كه براي آروم كردن جو و حفظ نظام مقدس زحمت ميكشه. اگر أمام زير سؤال بره كل نظام زير سؤال ميره و به نوعي مردم پر رو ميشن" أيشان به نوعي تلقين ميكنه كه اين مردم شور ندارن و هميشه بازيچه هستند. مثال سطل آب يخ عالي بود

  • آبپرور !

    من این تحلیل رو کاملا قبول دارم ، دوستان عزیز اگر از میزان تسلطی که نهاد های مهم (!) بر فضای مجازی در ایران و البته فضای های حقیقی قبل از اون دارند آگاه نیستند ، باید یه مقدار زاویه دیدشون رو عوض کنند ... اینجا همه راهها بهدقم ختم میشه :)

  • رویا

    طنز بسیاری از این جوک‌ها بسیار قوی‌تر از آن است که هم‌وطن‌های حکومتی توانِ ساختِ آنها را داشته باشند. اگر هم طبق نظر عده‌یی، شروعِ «ویژگی‌ها بارز امام» با هدفِ خاص انجام شده، با ساخت و دگرگونی مردمی به جهتی دیگر رفته.

  • JAVAT

    انتشار سریع این پیغام ها در کمتر از ۴۸ ساعت کند و در کمتر از ۳۶ ساعت تقریبا متوقف شد اول متوقف شد بعد کند شد! خودش حالیشه چی می گه ؟ و این طرز فکر ابلها نه  و در عین حال ذلیلانه که بهونه دستشون ندین عصبانی میشنِ. اگه بعد سی و چند سال هنوز     نفهمیدی این جانوران بهونه لازم ندارند و هر چی کوتاه بیای محکمتر۰۰۰یا امیدی به فهمیدنت نیست یا دمت جایی  بنده۰

  • jamal

    مقوایی خمینی ......

  • سامان كشاورز

    ممنون از درميان گذاشتن افكارتان. دليل آوردنهاى شما يكى به نعل و يكى به ميخ زدن را مى ماند و دور خودش ميچرخد. بيشتر به خيالات يك دلنگران شبيه است تا بررسى معقول يك موضوع.

  • یک ایرانی

    تئوری توطئه شما نمونه زیبایی از عدم درک کارکرد شبکه های اجتماعی است. برای یک مثال آگاه کننده خواهشمندم نویسنده پاسخ بدهد که آیا چالش سطل آب یخ را هم توطئه استکبار جهانی و در راس آن صهیونیسم برای گمراه کردن جوانان می داند یا خیر؟