ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری قضائی دست‌کم ۱۰ میلیون نفر در ایران

«هر سال پنج میلیون پرونده وارد حوزه‌های قضائی کشور می‌شود» که اگر برای هرکدام فقط دو نفر درگیر باشند، حداقل «ده میلیون نفر» با همدیگر درگیری قضائی دارند.

به گفته رضا محجوبی، مشاور امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، «هر سال پنج میلیون پرونده وارد حوزه‌های قضائی کشور می‌شود» که اگر برای هرکدام از آنها فقط دو نفر درگیر باشند، حداقل «۱۰ میلیون نفر» با همدیگر درگیری قضائی دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رضا محجوبی در سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران در گناباد ضمن ارائه آمار پرونده‌های قضائی گفت: «هر سال پنج میلیون پرونده وارد حوزه‌های قضایی می‌شود که اگر فقط دو نفر درگیر باشند ۱۰ میلیون نفر با هم درگیرند و این‌ها نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های غلط است.»

به عقیده این کارشناس دولتی، «نگاهی به پارادایم‌های توسعه درچند دهه اخیر، ما را به این نتیجه می‌رساند که باید به حوزه اجتماعی توجه بیشتری کنیم».

مشاور امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در کشور به همراهی شماری از نخبگان اجتماعی با دولت یازدهم اشاره کرد و گفت که «باید از جمع‌ نخبگان اجتماعی که گرد آمده‌اند، سیاست‌ها و احکام پیشنهادی را استخراج کرد».

محجوبی با طرح این پرسش که چه کسی باید به این وضعیت فرهنگی - اجتماعی پاسخ دهد، ادامه داد: «نه در سیاست‌ها دو خط درباره سیاست‌های معطوف به اجتماع می‌بینیم و نه در بین کسانی که سیاست‌ها را تدوین می‌کنند نخبگان اجتماعی حضور دارند.»

اعلام ورود پنج میلیون پرونده قضائی در سال، در حالی است که میلیون‌ها پرونده از گذشته نیز در دستگاه قضائی ایران در جریان رسیدگی است.

سال گذشته الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران، از انباشت ۱۷ میلیون پرونده قضایی به جز پرونده‌های جدید در دستگاه قضائی کشور خبر داد.

گستره درگیری‌های حقوقی

علاوه بر پرونده‌های مربوط به فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، «سرقت»، «ضرب و جرح عمدی»، «نگهداری و مالکیت مواد مخدر»، «توهین»، «قتل»، «آزار جنسی»، «صدمه غیرعمدی و تهدید»، «مزاحمت تلفنی»، «مطالبه طلب مالی»، «طلاق توافقی»، «طلاق»، «مطالبه وجه چک»، «مطالبه مهریه»، «اعسار از پرداخت هزینه دادرسی»، «مطالبه نفقه»، «مطالبه خسارت»، «اعسار از هزینه محکوم‌ به الزام به تمکین» و «مطالبه خسارت تاخیر تادیه»، از جمله عنوان‌های پرونده‌های قضائی موجود هستند که بیشترین فراوانی را در درگیری‌های حقوقی دارند.

از این میان «سرقت مستوجب تعزیر»، «ضرب و جرح عمدی»، «توهین»، «صدمه غیرعمدی» (تصادفات) و «تهدید» عنوان پنج اتهام اول را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس اخبار موجود، در سال جاری، شمار پرونده‌های حوزه «ضرب و جرح عمدی» و «طلاق» افزایش یافته است.

چندی پیش در آستانه سال جدید خورشیدی، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد آمار زد و خورد بین شهروندان به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، گیلان و مازندران بسیار زیاد است.

تنها  در دو ماه نخست سال جاری، در فروردین و اردیبهشت ماه، ۱۲۸ نفر به دلیل اصابت سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.