ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور آتش‌بس در شرق اوکراین صادر شد

عصر جمعه ۵ سپتامبر و پس از گفت‌وگوهای مقدماتی نمایندگان «گروه تماس» در مینسک، بر سر استقرار آتش‌بس توافق شد. آتش بس از ساعت ۱۷ به وقت محلی شروع می‌شود.

عصر جمعه ۵ سپتامبر و پس از گفت‌وگوهای مقدماتی نمایندگان «گروه تماس» در مینسک، بر سر استقرار آتش‌بس توافق شد. آتش بس از ساعت ۱۷ به وقت محلی شروع می‌شود.

شرق اوکراین پس از ماه‌ها نزاع مسلحانه میان نیروهای دولتی و جدایی‌خواهان هوادار روسیه، روی آرامش به خود خواهد دید. از ساعت ۱۸ (به وقت اروپای مرکزی) روز جمعه پنجم سپتامبر آتش‌بس رسما به جریان خواهد افتاد.

توافق بر سر آتش‌بس، ظهر جمعه در شهر مینسک، پایتخت بلاروس انجام گرفت. رئیس جمهور اوکراین، پیش‌تر و در اجلاس ناتو در ولز نیز آمادگی خود برای ‌آتش‌بس را اعلام کرده بود. مخالفان دولت کی‌یف هم گفته بودند که با آتش‌بس به طور اصولی موافقند.

در مینسک از جمله توافق شده که طرفین اسرای خود را مبادله کنند. در مذاکرات «گروه تماس» افزون بر نمایندگان دولت اوکراین و شورشیان، نمایندگان سازمان همکاری و امنیت اروپا و دولت روسیه نیز شرکت داشتند.

پترو پوروشنکو، دستور آتش‌بس را ساعاتی پس از اعلام خبر توافق بر سر آتش‌بس به ارتش اوکراین ابلاغ کرد.

پیش از آغاز گفت‌وگو بر سر آتش‌بس، آتش نزاع در شهر بندری ماریوپول بالا گرفته بود. مخالفان دولت کی‌یف عصر پنجشنبه و به موازات اجلاس ناتو در ولز، دوباره و به کمک تانک به این شهر استراتژیک پیشروی کرده بودند. این شهر تا میانه ماه ژوئن در اختیار جدایی‌خواهان بود اما پس از آن به کنترل نیروهای دولتی درآمد.

جنگ در شرق اوکراین به گفته کمیساریای عالی کمک به آوارگان سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر را در به در کرده است. به گفته این کمیساریا، نزدیک ۸۱۴ هزار نفر از این آوارگان به روسیه گریخته‌اند و ۲۶۰ هزار نفر دیگر به مناطق مجاور کانون درگیری از جمله بلاروس، مولداوی یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناه برده‌اند.

بنا بر آخرین آمار سازمان ملل، دردرگیری‌ طرفین در شرق اوکراین از شش ماه پیش تاکنون، بیش از ۲۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.