ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود پنج میلیون کارجوی جدید به بازار کار تا هفت سال آینده

آمارهای منتشر شده حاکی است که بیکاری افراد زیر ۳۰ سال در ایران یک بحران شدید است و این وضعیت تا سال ۱۴۰۰خورشیدی نیز ادامه خواهد داشت.

حسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر کار ایران اعلام کرده است که جدیدترین برآورد انجام شده نشان می‌‍دهد که تا هفت سال آینده، پنج میلیون کارجوی جدید وارد بازار کار خواهند شد.

تعداد بیکاران فعلی کشور ۲.۵ میلیون نفر است که دست کم ۱.۲ میلیون از آن فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.

آمارهای منتشر شده حاکی است که بیکاری افراد زیر ۳۰ سال در ایران یک بحران شدید است و این وضعیت تا سال ۱۴۰۰خورشیدی نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمارهای موجود، نرخ بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال ایران، بزرگ‌ترین مشکل کشور در حال حاضر  به شمار می‌رود.

بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفر که یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفر از آنها تحصیلکرده دانشگاهی هستند، در بیکاری مطلق به سر می‌برند و با ورودی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی و طی دو سه سال آینده، تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار کشور به بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

بر اساس این گزارش، هنوز شمار متولدین جویای کار دهه ۶۰ بالاست و پیش‌بینی می‌شود روند تقاضای کار آنان دست کم تا نیمه دهه ۹۰ نیز ادامه داشته باشد.

تغییر ذائقه کارجویان

یکنواخت شدن و نزدیک بودن نیازها و نگاه کارجویان فارغ‌التحصیل دانشگاهی به مقوله اشتغال که پس از طی دوران دانشگاه در بین کارجویان شکل می‌گیرد، باعث تجمع بیکاری در برخی رشته مشاغل و از سوی دیگر خالی شدن برخی رشته مشاغل دیگر به ویژه در بخش‌های مهارتی، فیزیکی و «نیروی کار ساده» شده است.

مسئولان اشتغال در ایران می‌گویند جوانان حاضر به انجام هرکاری نیستند

به گزارش وزارت کار، در حال حاضر تقریباً در بخش نیروی کار ساده و جویندگان کار زیردیپلم، مشکل خاصی وجود ندارد و اغلب افرادی که در این شرایط به سر می‌برند بسیار آسان‌تر از جویندگان شغل دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم وارد بازار کار می‌شوند.

به گفته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه، ذائقه کارجویان به مقوله کار تغییر یافته و کشور با کارجویانی از یک جنس و نیازهای به شدت نزدیک به هم مواجه است.

این مقام مسئول معتقد است دو میلیون فرصت شغلی در کشور وجود دارد که کسی حاضر به انجام آنها نیست. فنون مربوط به مشاغل ساختمانی از این جمله‌اند.

حسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرده که ظرف هفت سال آینده، پنج میلیون نفر نیروی جدید متقاضی کار وارد بازار کار خواهند شد که سرمایه‌گذاری‌های لازم برای ایجاد اشتغال این تعداد متقاضی شغل، خارج از توان ملی است.

به گفته او، «در مشاغل خُرد جای کار بسیاری است و دیگر اینکه در مشاغل خانگی به دلیل گستردگی، قشر جمعیتی که وارد بازار کار می‌شوند بسیار چشمگیر است».

فیروزآبادی افزوده: «مجبور هستیم به سمتی برویم که تعاونی‌ها و کارگاه‌‌های کوچک که از فضای اقتصادی خانواده‌‌ها و با سنت‌‌های ما مطابقت دارد استفاده کنیم و این ظریفت پنهان را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم و در برنامه‌های دولت قصد داریم در این جهت حرکت کنیم.»

ایران، در صدر آمار بیکاری خاورمیانه

وزارت کار ایران، اردیبهشت ماه گذشته، با ارائه اطلاعات جدیدی از بازار کار و بررسی وضعیت دوره‌ای هفت ساله اعلام کرده بود که نرخ بیکاری جوانان دو برابر سطح متوسط بیکاری در کشور است. همچنین اعلام شده بود که این کشور جزو شش کشور اول دارای نرخ بالای بیکاری در خاورمیانه به شمار می‌رود.

 ایران همچنین در میان ۴۳ کشور جهان، بالا‌ترین نرخ بیکاری را دارد و با پیش بینی نرخ  ۶/ ۱۸ درصدی، در جدول نرخ بیکاری جهان صدرنشین است.

آمارهای وزارت کار، نشان می‌دهند که ایران از نظر نرخ بیکاری بعد از فلسطین، ارمنستان، یمن، عراق و گرجستان در خاورمیانه قرار دارد.

نرخ بیکاری جوانان در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به غیر از سال ۱۳۸۶، روندی افزایشی داشته است.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز همواره از سال ۱۳۸۴ به بعد افزایش نشان داده و از ۷ / ۱۵ درصد در سال ۱۳۸۴، به ۸ / ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۱ رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عرضه نیروی کار زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور بسیار بالا و نرخ بیکاری آن‌ها نیز نسبت به مردان قابل توجه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.