ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جبران کمبود آب در ایران حداقل ۱۵سال زمان می‌خواهد»

به گفته مشاور وزیر نیرو، ایران ضمن عوض کردن الگوی کشاورزی نباید از منابع آب‌های زیرزمینی خود طی چند سال آینده استفاده کند تا بتوان بخشی آب از دست رفته را جبران کرد.

برای جبران برداشت بیش از ظرفیت از منابع آب‌های زیرزمینی، ایران باید یک دوره طولانی و طاقت‌فرسا را پشت سر بگذارد.

برای جبران بی آبی، در ۱۵ سال آینده از منابع زیرزمینی نباید استفاده شود

وزارت نیرو می‌گوید برای جبران برداشت‌هایی که طی ۴۰ سال گذشته از منابع آبی صورت گرفته، به مدت ۱۵ سال نه تنها نباید از منابع زیرزمینی استفاده شود، بلکه هر سال باید مقدار قابل توجهی آب نیز ذخیره و به این مخازن باز گردانده شود؛ امری که با توجه به روند فعلی مصرف آب در ایران بعید به نظر می‌رسد.

به گفته رضا مکنون، مشاور عالی وزیر نیرو در امور آب و مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب که تقریبا ۵۰ برابر حجم سد کرج می‌شود از آب‌های زیرزمینی اضافه برداشت کرده است. به این ترتیب اکنون بیش از ۶۰۰ دشت در ایران در وضعیت قرمز به سر می‌برند و دیگر اجازه برداشت آب ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مشاور عالی وزیر نیرو تاکید کرده است ایران باید به سرعت الگوی کشاورزی خود را تغییر دهد و محصولاتی را که به آب فراوان نیاز دارند از خارج وارد کند. او حتا تولید گندم، که محصولی بسیار استراتژیک تلقی می‌شود را نیز اکنون به صرفه نمی داند و می‌گوید:«تولید کامل گندم در ایران و در چنین شرایطی منطقی نیست چراکه حتی اگر کل آب کشور را جمع کنیم نمی‌توانیم گندم را کاملا در ایران تولید کنیم».

در شرایط کنونی ایران می‌تواند ۵۰ درصد از تولید گندم را استراتژیک و حیاتی تلقی کرده اما ۵۰ درصد دیگر نیاز کشور را از خارج وارد کند.

مشاور عالی وزیر نیرو در امور آب، تصفیه فاضلاب برای کشاورزی را جزو اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: «استفاده از این روش برای آبیاری محصولاتی که به شکل درختچه و درخت هستند راهکار خوبی خواهد بود و سلامتی محصولات را نیز دچار مشکل نمی‌کند چراکه فاضلاب تصفیه شده با میوه تماس ندارد.»

در بسیار از کشورها، فاضلاب «آب خاکستری» نامیده می‌شود و پس از تصفیه دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در نیروگاه‌های برای تولید انرژی به کار می‌رود.

در همین حال قرار است سهم آب کشاورزی در ایران نیز از سال جاری نصف شود. به گفته وزارت نیرو، سالانه ۸۵ تا ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این حدودا معادل ۹۰ درصد آب مصرفی در ایران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    برای 15 سال در کشاورزی رو ببندید و از پول نفت اقلام رو تهیه کنید. این 30 درصد جمعیت روستایی هم بیان شهر با هم نون و کثافتی هست می خوریم. الباقی تو راهی های سفارشی رهبر هم حوالت به خودشون