ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما و روحانی در یک قایق

ایرج ادیب‌زاده- واقعیت‌های ژئوپلیتیک منطقه و مسایل داخلی آمریکا و ایران کمک می‌کند که اوباما و روحانی، هر دو به موفقیت در معامله هسته‌ای و رسیدن به توافق جامع علاقمند باشند.

واقعیت‌های ژئوپلیتیک منطقه و مسایل داخلی آمریکا و ایران نشان می‌دهد که باراک اوباما وهمتای ایرانی‌اش حسن روحانی، هر دو به موفقیت در معامله هسته‌ای و رسیدن به توافق جامع و پایانی علاقه دارند.

از این رو با نزدیک شدن به مذاکرات پایانی نیویورک، به ویژه رسیدن به پایان فرصت تمدید شده، گفت‌وگوها و دیدارها شتاب بیشتری به خود گرفته‌اند.

نمایندگان ایران و آمریکا  برای دومین بار پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای پشت درهای بسته با هم مذاکره کردند. در دیدارهای دو روزه در ژنو، عباس عراقچی ومجید تخت روانچی معاونان وزارت خارجه ایران و ویلیام برنز معاون ارشد وزیر خارجه و وندی شرمن مدیر کل سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده شرکت داشتند.

عباس عراقچی پس از مذاکرات بیست ساعته با نمایندگان آمریکا، ملاقات‌ها را مفید خواند ولی گفت: «هنوز تا حل مسایل فاصله داریم.»

قرار است دور هفتم مذاکرات ایران وگروه شش  کمتر از ده روز دیگر(۱۸سپتامبر/ ۲۷ شهریور) در نیویورک آغاز شود . اما پیش از آن نمایندگان جمهوری اسلامی با نمایندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان دیداری در وین پایتخت اتریش خواهند داشت.

در همین حال یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را منتشر کرد. در این گزارش، همچنان از وجود ابعاد اعلام نشده هسته‌ای مربوط به فعالیت‌های نظامی مانند چاشنی انفجاری و تولید کلاهک هسته‌ای قابل نصب برروی موشک ابراز نگرانی شده است.

آژانس هم‌چنین تاکید کرده که ایران به پرسش‌های مهم پاسخ نداده است.

رادیو «زمانه» در پیوند با مذاکرات دو جانبه نمایندگان ایران و آمریکا و مذاکره با سه کشور اروپایی و سرانجام مذاکرات 5+1 در نیویورک، پرسش‌هایی را با دو کارشناس مسایل هسته‌ای ایران، رضا تقی‌زاده در واشنگتن و بهروز بیات در وین در میان گذاشته است.

این پرسش‌ها حول محورهای زیر طرح شده‌اند‌:

● آیا گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا در ژنو، می‌توانند نقشی در هموار کردن راه مذاکرات پایانی هسته‌ای داشته باشند؟

● آیا گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منفی توصیف شده، می‌توانند جو گفت و گوهای پایانی را نامناسب سازد؟

● مشکلات و مزاحمت‌هایی که هم در ایران هم در آمریکا برسر رسیدن به توافق پایانی وجود دارند کدامند

● چشم‌انداز موفقیت یا شکست مذاکرات جامع و پایانی چگونه است؟

● آیا جمهوری اسلامی در عراق با آمریکا همکاری می‌کند تا در ازای آن، برخورد مناسب آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را جلب کند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    سخنگوی دولت: "برخورد با بدحجابی را کاملا تایید می کنیم". !!!

  • hamid

    محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید: 'بدحجابی نوعی بیماری محسوب می‌شود!!

  • farid

    حداد عادل: در آن سر دنیا هم گشت ارشاد وجود دارد ساندی تلگراف افزود: تعدادی از زنان و دختران فرماندهی یگان پلیس امر به معروف و نهی از منکر زنان را برعهده گرفته اند. این پلیس توسط داعش ایجاد شده و ماموریت آن نظارت بر رفتار زنان در خیابان های شهر الرقه سوریه (پایتخت داعش) است!

  • farid

    در ادامه این گزارش آمده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از راه تصاویر گرفته شده توسط ماهوره های فضایی، متوجه «ادامه ساخت و ساز» در پایگاه نظامی پارچین شده است. مسئولان غربی بر این باورند که ایران در این پایگاه آزمایش های انفجار مرتبط با ساخت جنگ افزار هسته ای انجام داده است و اکنون در تلاش است آن را از هرگونه دلیل اثبات کننده، پاک کند. ایران به بازرسان آژانس، اجازه بازدید از این پایگاه را نمی دهد