ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هيچ دانشجوی بهائی به دانشگاه بازنگشته است»

۳۶۰ تن از بهائیان محروم از تحصیل در نامه‌ای به حسن روحانی گفته‌اند به‌رغم وعده‌های داده‌شده، روند محرومیت بهائیان از تحصیل همچنان ادامه دارد.

۳۶۰ تن از بهائیان محروم از تحصیل در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته‌اند به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهائیان از تحصیل به همان شکل گذشته همچنان ادامه دارد.

بهائیان محروم از تحصیل از حسن روحانی، به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواسته‌اند که مصوبات این شورا را تغییر دهد.

در این نامه اشاره شده است که حسن روحانی در زمان تبليغات انتخاباتی رياست جمهوری سال گذشته، بر رعايت حقوق شهروندی ايرانيان سخن گفت و به‌ویژه بر بازگشت دانشجويان اخراجی و محرومان از تحصيل به دانشگاه تأکيد کرد؛ اما به‌گفته امضاکنندگان این نامه در طول این یک سال نه‌تنها هيچ دانشجوی بهائی به دانشگاه بازنگشت؛ بلکه روند نقص پرونده‌ داوطلبان بهائی کنکور سراسری در امسال نيز همانند دولت‌های پيشين، توسط دولت یازدهم اجرا شد.

شادان شیرازی و روحیه‌ صفاجو، دو دختر بهائی قبول‌شده در کنکور امسال، تنها دو نمونه از این بهائیان هستند که از تحصیل در دانشگاه محروم شدند و در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را اعلام کردند.

در نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: «اعلام نشدن نتايج اوليه و نهايی تعداد زيادی از داوطلبان بهائی کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ در يک ماه گذشته، نشان از عدم تمايل شما به ورود جوانان بهائی به دانشگاه دارد.»

بهائیان محروم از تحصیل در نامه خود گفته‌اند که در اغلب موارد بسياری از مسئولان بلندپايه‌ وزارت علوم و سازمان سنجش دليل اصلی ادامه‌ پروژه محروميت از تحصيل بهائيان توسط دولت حسن روحانی و دولت‌های پيشين را «مصوبات مخفی شورای عالی انقلاب فرهنگی» اعلام می‌کنند.

شادان شیرازی، دختر بهائی، با رتبه‌ ۱۱۳ در کنکور رشته‌ ریاضی و فنی، از تحصیل محروم شد

آن‌ها به حسن روحانی، به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته‌اند که توانايی تغيير اين مصوبات را دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه‌ ششم اسفندماه ۱۳۶۹ خود، بهائیان ایران را از تحصیل و همچنین از اشتغال در اماکن دولتی محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی اگر هویت یک بهائی پس از ثبت‌نام در دانشگاه و در هنگام تحصیل روشن شود این فرد از تحصیل محروم می‌شود.

امضاکنندگان نامه از ادامه حضور بسياری از مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش دولت‌های پیشین در دولت یازدهم که نقش پررنگی در محروميت بهائيان از تحصيل و اخراج دانشجويان بهائی از دانشگاه‌ها داشته‌اند، ابراز تعجب کرده و ادامه این حضور را با سخنان رئيس‌جمهور درباره پايان‌دادن تبعيض در سطوح آموزشی کشور، متناقض دانسته‌اند.

این بهائیان محروم از تحصیل خواستار اصلاح ساختار آموزشی کشور از طریق اعلام شفاف، صريح و فوری نتايج اولی و نهايی تمامی داوطلبان بهائی کنکور سراسری سال ۹۳؛ بازگشت دانشجويان محروم از تحصيل بعد از انقلاب فرهنگی به دانشگاه اعم از ستاره‌دار، بهائی، اخراجی، تفکيک جنسيتی و غيره؛ حذف هسته گزينش دانشجويی وزارت علوم در سازمان سنجش؛ و لغو و اصلاح تمامی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ديگر بخش‌نامه‌های مربوطه که به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم موجب ايجاد هرگونه تبعيض در ورود به دانشگاه می‌شود؛ شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نه تنها بهائیان را از حق تحصیل در دانشگاه‌ها محروم کرده است بلکه نمی‌گذارد آن‌ها خود به تحصیل مستقل و ایجاد نهادهای آموزشی روی آورند.

بسیاری از شهروندان بهائی که با مؤسسه آموزش عالی بهائیان (BIHE) در ارتباط بوده‌اند دستگیر شده و این مؤسسه نیز غیرقانونی اعلام شده است. مؤسسه آموزش عالی بهائیان در سال ۱۳۶۴ توسط اساتید دانشگاه بهائی که از تدریس در دانشگاه‌ها محروم شده بودند تأسیس شد و جوانان بهایی که از تحصیل در دانشگاه‌های ایران محروم بودند در آن آموزش می‌دیدند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهائيان به‌عنوان اقليت مذهبی به رسميت شناخته نشده‌‌اند و پس از انقلاب ایران همواره مورد تبعيض‌های سياسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند. گفته می‌شود از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون دست‌کم ۲۰۰ بهائی اعدام شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران آئين بهائيت را که در قرن ۱۹ ميلادی به‌وجود آمده و بيش از هفت ميليون پيرو دارد «فرقه ضاله» می‌داند و به همین دلیل پيروان اين آئين را از حقوق شهروندی خود محروم می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 62

    […] هیچ دانشجوی بهائی به دانشگاه بازنگشته است رادیو زمانه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ۳۶۰ تن از بهائیان محروم از تحصیل در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته‌اند به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهائیان از تحصیل به همان شکل گذشته همچنان ادامه دارد. […]

  • hamid

    دولت تکذیب و دروغ !