ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موهای ناحیه تناسلی؛ زائد یا لازم؟

آوات عیار - تیغ زدن یا مومک انداختن موهای ناحیه تناسلی می‌تواند منجر به عفونت‌های پوستی، کیست‌ و برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند زیگل تناسلی، هرپس و یا زونا شود.

«خانم اضافه‌ات را هم می‌اندازی؟» این پرسش را زنانی که برای «اپیلاسیون» یا‌‌ همان «مومک انداختن» به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند زیاد شنیده‌اند. به ناحیه تناسلی زنان در آرایشگاه‌های ایران «اضافه» می‌گویند و به موهای بدن زنان «زائد».

اما به‌راستی آیا این اندام‌ها و این مو‌ها اضافه یا زائداند؟

پژوهش‌هایی که همه در سال ۲۰۱۴ با عناوینی مثل«عوارض اپیلاسیون برای از بین بردن موهای ناحیه تناسلی» در مجله‌های علمی مختلف در آمریکا، از جمله «ژورنال آمریکایی زنان و زایمان» منتشر شده‌اند، به زنان هشدار می‌دهند که از بین بردن موهای ناحیه تناسلی به وسیله تیغ‌زن یا مومک انداختن برای سلامت آن‌ها مضر است [۱]، [۲]، [۳] و [۴].

قطعاً از بین بردن موهای ناحیه تناسلی نشانی از پاکیزگی یا سلامت نیست و این مو‌ها نباید موجب شرمندگی و خجالت زنان شوند

بیشتر این پژوهش‌های نتیجه تحقیقات میدانی پژوهشگرانی است که در کلینیک‌های بهداشت و درمان و زنان و زایمان در آمریکا، میان زنان پرسش‌نامه پخش کرده‌اند یا پرونده‌های خاص مرتبط با عفونت ناشی از اپیلاسیون را بررسی کرده‌اند.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تیغ زدن یا مومک انداختن موهای ناحیه تناسلی، می‌تواند منجر به خراش‌های سطح پوستی، عفونت‌های پوستی، کیست‌های چرکی زیرپوستی و برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، هرپس یا زونا شود.

همه این پژوهش‌ها تأکید کرده‌اند که در مواردی که بیمار مبتلا به شپش ناحیه تناسلی است، از بین بردن موهای ناحیه تناسلی از راه‌های جلوگیری شیوع بیماری است.

تیغ زدن و مومک انداختن چرا ضرر دارد؟

پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهند که ۸۷ درصد از زنان آمریکایی موهای ناحیه تناسلی بدن خود را به‌وسیله تیغ زدن یا مومک انداختن از بین می‌برند. اما آنچه شگفتی‌آور است این است که ۶۰ درصد از این زنان، به خاطر از بین بردن موهای ناحیه تناسلی دچار حداقل یک عارضه بهداشتی شده‌اند.

پوست ناحیه تناسلی بدن یکی از لطیف‌ترین قسمت‌های بدن است که تیغ زدن یا مومک انداختن این قسمت موجب ایجاد سوختگی پوست، آلرژی، کهیر، خراش لایه بیرونی پوست، سایش اپیدرم و کاهش نامرئی پوست، افزایش موهای زیر پوستی، افزایش رشد آبسه‌ها و کیست‌های عفونی، افزایش احتمال عفونت قارچی و گسترش و انتقال امراض مقاربتی جنسی می‌شوند. به طور ویژه، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنانی که موهای تناسلی خود را می‌کنند یا می‌بُرند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند.

تجارت مومک انداختن ناحیه تناسلی زنان بیشتر بر سلیقه و امیال دیگری به عنوان شریک جنسی استوار است تا نیاز‌ها و راحتی خود زنان. متخصص‌های اپیلاسیون در بازار مومک‌اندازی به روش برزیلی، موهای ناحیه تناسلی زنان را به شکل‌های مختلف پیرایش می‌کنند و این شکل‌ها هرکدام توصیف مخصوص خود را دارد. زیر تصویر مربوط به شکل «گلاس مارتینی» نوشته شده است: [شریک جنسی مرد شما] یک گیلاس دیگر سفارش خواهد داد.

بیشتر این زنان از روش تیغ زدن استفاده می‌کنند. اپیلاسیون فقط دردناک نیست، بلکه مثلا در کشور آمریکا مومک انداختن گران‌قیمت و وقت‌گیر هم است. برای زنان آمریکایی ارزان‌تر است که  موهای ناحیه تناسلی را خودشان بدون مراجعه به سالن‌های اپیلاسیون از بین ببرند.

زنانی که اضافه وزن دارند یا از بیماری چاقی رنج می‌برند، دو برابر بقیه زنان ممکن است به عوارضی که ذکر شد، دچار شوند. زنان چاق معمولاً پوست بیشتری دارند و جمع شدن لایه‌لایه‌های پوست روی هم امکان رشد قارچ، باکتری و دیگر عوامل بیماری‌زا را محتمل‌تر می‌کند.

زنان برای مشکلات ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه نمی‌کنند

تجارت مومک انداختن ناحیه تناسلی زنان بیشتر بر سلیقه و امیال شریک جنسی مرد استوار است تا نیازها و راحتی خود زنان

یکی از این پژوهش‌ها که در فاصله آوریل تا ژوئن ۲۰۱۲ در یک درمانگاه دولتی در تگزاس انجام‌شده است، نشان می‌دهد که در میان ۳۳۳ زنی که در این پژوهش میدانی شرکت کردند، تنها چهار درصد آن‌ها حاضر شده‌اند برای عوارض ناشی از تیغ زدن یا مومک انداختن ناحیه تناسلی به پزشک یا درمانگر مراجعه کنند.

بیشتر این زنان ترجیح داده بودند مشکلات ناحیه تناسلی خود را، در فضای شخصی خود حل کنند. آن‌ها از کرم‌های ضد حساسیت، ضد قارچ، و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی استفاده کرده بودند و در برخی موارد کیست‌های پوستی را خود استخراج کرده بودند.

رشد زیرپوستی مو‌ها موجب ایجاد کیست‌ها و آبسه‌های عفونی می‌شود. تیغ زدن و مومک انداختن میزان موهای زیرپوستی را افزایش می‌دهد

به دلیل اینکه موهای ناحیه تناسلی به طور کلی در لایه‌های پر شیب و خم بدن رشد می‌کنند، این لایه‌ها مکان‌های مناسبی برای رشد میکروب‌ها یا موهای زیرپوستی هستند. رشد موهای زیرپوستی خود می‌تواند موجب عفونت پوستی و تولید کیست و آبسه شود که در مواردی استخراج آن‌ها از بدن نیاز به جراحی دارد.

مومک انداختن هم معمولاً با شیره غلیظ شده شکر و آب‌لیمو انجام می‌شود و قبل از انجام اپیلاسیون این شیره برای چسبندگی بیشتر داغ می‌شود. در بسیاری از موارد گرمای شیره موجب ایجاد سوختگی پوستی می‌شود که در ناحیه تناسلی به عفونت منجر می‌شود.

زنان چرا موهای تناسلی خود را از بین می‌برند؟

کسی تاکنون سنت از بین بردن موهای تناسلی را تاریخ‌نگاری نکرده است و مشخص نیست که آیا زنان قاجار که موهای صورت خود را به نشان زیبایی نگه می‌داشتند و گاهی حتی تیره‌تر هم می‌کردند، با موهای تناسلی خود چه می‌کردند.

در مصر باستان مومک انداختن موهای ناحیه تناسلی نشانی از تمدن محسوب می‌شد

اما تمام زنانی که در ایران به روش سنتی خواستگاری ازدواج کرده‌اند می‌دانند که قسمتی از برنامه آرایشگران برای نوعروسان مومک انداختن کل بدن آن‌ها از جمله «اضافه» یا‌‌ همان ناحیه تناسلی است. به دلایلی زیبایی زن در مو نداشتن اوست و موهای ناحیه تناسلی به‌ویژه زمانی که قرار است به این ناحیه توجه جنسی شود، ناگهان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند.

به عبارتی، آن چیز که قرار است اضافه باشد به دلیل توجه جنسی دیگری به ناحیه تناسلی ناگهان دیگرعضوی زیادی نیست، اهمیت پیدا می‌کند و موهای آن‌هم بنا به عرف زیبایی‌شناسی، زائد محسوب شده و کنده می‌شوند.

تاریخ کندن موهای تناسلی زنان اما بسیار قدیمی‌تر از ایران معاصر است. مصریان باستان موهای تناسلی را برای زنان زشت می‌دانستند و با استفاده از مومک و تیغ‌های ساخته‌شده از سنگ چخماق، این مو‌ها را از بین می‌بردند. سنت‌های مشابه بین یونانیان باستان هم زیبایی را در بدن صاف و صیقلی می‌دید.

اما آیا انسان معاصر، با وجود پژوهش‌های مختلف پزشکی باید با ارزش‌های زیبایی‌شناسی باستانی زندگی کند؟ چه قدرت‌هایی زنان را ناچار می‌کنند که بخواهند درد مومک اندازی و عوارض ناشی از تیغ زدن موهای تناسلی را تحمل کنند؟

موهای ناحیه تناسلی زائد نیستند

نه ناحیه تناسلی زنان عضوی «اضافه» است و نه موهای آن. موهای ناحیه تناسلی به درد می‌خورند. آن‌ها مانند کوسنی پر از مو وظیفه این را دارند که از پوست ناحیه تناسلی در برابر اصطکاک، رطوبت اضافی، آسیب، نفوذ باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا محافظت کنند. این به طور کلی وظیفه مو در بیشتر سطح پوستی بدن است و در نواحی تناسلی که تراکم مو بالا می‌رود، این وظیفه پرخطر‌تر است.

قطعاً از بین بردن موهای ناحیه تناسلی نشانی از پاکیزگی یا سلامت نیست و این مو‌ها نباید موجب شرمندگی و خجالت زنان شوند.

بیشتر متخصص‌ها به زنان توصیه می‌کنند که اگر از داشتن موهای تناسلی خود از لحاظ روانی رنج می‌برند، این مو‌ها را با قیچی یا ماشین‌های پیرایش الکتریکی زنانه کوتاه کنند اما به‌طور کامل نکنند یا نبُرند.

منابع:

[1]- Demaria A, Flores M, Hirth JM, Berenson AB. Complications related to pubic hair removal. Am J Obstet Gynecol 2014; 210:528-30.
[2]- Schmidtberger L, Ladiznski B, Ramirez-Fort MK. Wax on, wax off: pubic hair grooming and potential complications. JAMA Dermatol 2014; 150:122.
[3]- Desruelles F, Cunningham SA, Dubois D. Pubic hair removal: a risk factor for “minor” STI such as molluscum contagiosum? Sex Transm Infect 2013; 89:216.
[4]- Dendle C, Mulvey S, Pyrlis F, Grayson ML, Johnson PD. Severe complications of a “Brazilian” bikini wax. Clin Infect Dis 2007; 45: e29-31. 2014 Elsevier Inc.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهمان

    من این مطلب رو در دو سه تا پیج و فروم به اشتراک گذاشتم نزدیک به صد تا نظر اومد از بین این همه نظر فقط یکی بود که گفت کلمه اضافه و زاید رو شنیده. این اصطلاحات اصلا توی آرایشگاه های ایران کاربرد نداره. فکر کنم نویسنده خیلی از جو ایران دوره و اصلا آشنایی کافی نداره. اپیلاسیون، بیکینی و اینا مصلح هست اما اضافه و زاید اصلا. اسافاده از این کلمات در بین خانم ها یه جور بی کلاسی و بی فرهنگی محسوب میشه. کاری ندارم که توی چند تا کامنت من رو به بی سوادی و بی فرهنگی متهم کردن و اینکه گفتنن چرا شر و ور میگم و این مزخرفات رو به خورد مردم می دم در صورتی که من فقط مطلب رو به اشتراک میزاشتم موفق باشید

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 64

    […]  موهای ناحیه تناسلی؛ زائد یا لازم؟ رادیو زمانه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ «خانم اضافه‌ات را هم می‌اندازی؟» این پرسش را زنانی که برای «اپیلاسیون» یا‌‌ همان «مومک انداختن» به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند زیاد شنیده‌اند. به ناحیه تناسلی زنان در آرایشگاه‌های ایران «اضافه» می‌گویند و به موهای بدن زنان «زائد». […]

  • الی

    ولی شریک جنسی من با مو تحریک نمیشه...در ضمن این در ذات هر زنه که ناحیه تناسلیش موقع رابطه جنسیش ببی مو باشه ...مخصوصا موقع لیسیدن آلت و ...

  • محمد

    به نظر من بهترین راه استفاده ازپودرهای سنتی است

  • شهرزاد

    با تشکر از مطلب مفیدتون، گه واقعا برای سلامت نکات مهمی را یادآوری می گرد. دلم می خواد توضیحی بدهم راجع به گلمه ی "اضافه" که در مراکز اپیلاسیون ایران به کار می رود. این نه به این خاطر هست که عضو تناسلی برای زنان یا هر کس دیگر اضافه یا زیادی هست، به زعم این نوشته، بلکه این استفاده از این کلمه یک تاریخ کوچیک دارد. این موضوع را به نقل از یکی از قدیمی های تهران اینجا می نویسم. در دنیای مدرن شده ی تهران حدود 40 -50 سال پیش وقتی اپیلاسیون هم به کار آرایشگاه افزوده شد، آرایشگاه ها که بسیاریشون مختلط بودند، در زمانی که کسی برای اپیلاسیون می اومد، روی برگه ای کارهایی رو که نیاز داشت یادداشت می کردند برای صورت حساب نهایی, مثلا گفته می شد:" زیربقل، پا، دست و..." اگر کسی قصد داشت عضو تناسلیش رو هم مومک بندازه، روی کاغذ نوشته می شد، اضافه، که منظور یک رقم اضافی برای حساب کردن بوده، و نه این که این عضو اضافی! هست. صرفا چیزی رو گه از یک فرد قدیمی در این کار شنیده بودم نقل کردم. باز هم سپاس از مقالتون

  • Masoud

    لیزر بطور موقت مو را از بین میبرد. تمام موها بعد از حدود شش ماه بر میگردند.

  • بیدارزنی موهای ناحیه تناسلی؛ زائد یا لازم؟ | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: «خانم اضافه‌ات را هم می‌اندازی؟» این پرسش را زنانی که برای «اپیلاسیون» یا‌‌ همان «مومک انداختن» به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند زیاد شنیده‌اند. به ناحیه تناسلی زنان در آرایشگاه‌های ایران «اضافه» می‌گویند و به موهای بدن زنان «زائد». […]

  • گرگ

    جناب اضافه من از ایران خبری ندارم ولی در آمریکا (متاسفانه برای ما!) به لطف گروپان و امثال اون قیمت لیزر به قدری ارزون شده که داره با اپیلاسیون و موم رغابت می کنه، مخصوصا اگه در نظر داشته باشید که مو ها بعد از هربار اپیلاسیون و تراشیدن و موم دوباره به همون اندازهء قبل رشد می کنند (علاوه بر عوارضی که تو این مقاله گفته شد) ولی بعد از هر جلسه لیزر رشد موها کم و کم تر می شه پس در دراز مدت می تونه حتی از نظر هزینه به صرفه تر هم باشه. البته اینها همه به اون شرطه که درمان درست انجام بشه و واقعا از لیزر پزشکی مخصوص مو با انرژی و طول موج درست استفاده بشه چون تو اینکار بازار تقلب و لیزرهای قلابی هم متاسفانه خیلی گرمه.

  • banin

    با سلام خدمت شما میشه خواهش کنم که موهای دستگاه تناسلی خانومها با استفاده ازکرم های مو بر ضرز دارد یا خیر با تشکر از شما

  • Anonym

    الان که دیگه لیزرهای خونگی با قیمت مناسب اومده گمونم مشکل خیلی ها حل بشه.

  • فرانك

    ب نظر من تمام اين حرفها اينكه مردم ب مركز زيبايي و دكتراي پوست مراجعه كنن براي ليرز! خوب ليزر واقعا چيز خوبيه موها رو ب طور كل از بين نمي بره ولي ادم تا مدتها راحته!

  • اضافه

    جناب گرگ، من به شک افتادم که نکند این همه پژوهش در مورد خطرات تیغ و مومک پشتوانه ای است برای تبلیغ لیزر به عنوان نوعی گزینه برتر اپیلاسیون. حرف های شما متین، من تنها نگران جیب خود هستم و از آنجا که جیب اضافه کم دارم و لیزر هم بسیار گران است، تکلیف زیر خط فقری ها چیست؟

  • گرگ

    ضمنا از نظر فیزیولوژیکی موی بدن انسان هیچ کارکرد قابل توجهی نداره. برای اجداد برهنه و غارنشین ما موی بدن نقش مهمی داشت چون می تونست از پوست و بدن اونها در برابر صدمات، آفتاب و سرما حفاطت کنه، ولی از زمانی که انسان شروع به لباس پوشیدن کرد، دیگه مو اهمیت چندانی نداره (البته مگه شما nudist باشید که در اونصورت داشتن موی بدن هنوز می تونه مهم باشه). در مورد موهایی که در اثر هورمون رشد می کنند (موی زیر بغل و پوبیس) ممکنه این موها نقشی تکاملی داشتند چون می تونستند نشون بدند که زن بالغ شده و آمادهء جفتگیریه، ولی این موضوع هم از زمانی که آدمیزاد ملبس شده موضوعیتش رو از دست داده، پس بی هیچ نگرانی موها رو بزنید و راحت باشید!

  • گرگ

    با وجود انواع لیزرها نمی دونم دیگه چه نیازی به این روشها دردناک و پر دردسر هست. من ایران رو نمی دونم ولی تو آمریکا الان شما می تونید با چند صد دلار زیر نظر پزشک یه سری درمان لیزر بیکینی بگیرید و قال قضیه رو برای همیشه بکنید. چون لیزر فولیکول های مو رو از بین می بره، دیگه مشکل رشد زیر پوستی مو هم تقریبا کاملا برطرف می شه و اتفاقا از نظر سلامتی هم هیچ مشکلی نداره. حتی برای کسایی که دچار مشکل جوش بیش از حد هستند، لیزر می تونه به عنوان یه درمان پزشکی محسوب بشه چون جوش و اکنه رو بسیار کاهش می ده. ضمنا درد خود لیزر هم با زدن کرم لایدوکین قبل از درمان تا حد زیادی کنترل می شه. اگه موی جدیدی هم دربیاد معمولا بسیار نازکتره و راحت می شه برطرفش کرد. تا وقتی هم درمان زیر نظر پزشک باشه و لیزر با توجه به رنگ پوست و موی بیمار تنظیم بشه، احتمال عارضه و سوختگی تقریبا صفره. ضمنا چون زدن موی پوبیس ظاهرا به مذاق بعضی ها خوش نمیاد و اونو مخالف اصول متعالی فمینیسم می دونند، بگم که این موضوع مخصوص زنان نیست و ما در کلینیک خودمون علاوه بر زنان بیشمار، مردان زیادی رو هم لیزر کردیم (حتی "اضافه" شون رو!) و اکثرا هم از نتیجه بسیار راضی هستند. این کار اولا که یک تصمیم شخصی و ربطی به کس دیگه ای نداره، و ضمنا کمک می کنه فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشه و از نظر بهداشتی هم بهتره (فقط مجسم کنید وقتی آدم تو تابستون وسط روز عرقش در میاد و فعلا از دوش و حموم هم خبری نیست، برای باکتری هایی که تو جنگل موهای پوبیس شما زندگی می کنند چه فستیوالی می شه!) آخرش هم اینکار چون اورال سکس رو چه برای مرد و چه برای زن مطبوع تر می کنه، می تونه کیفیت روابط جنسی افراد رو کمی بهتر کنه.

  • اضافه

    من تا جایی که می دانم از همان واجبی سنتی، کرم های مو بر ساخته اند. ورژن های خارجی این کرم ها تاکید می کنند که در منطقه تناسلی استفاده نشود. تجربه شخصی خواهرم که به این توصیه توجه نکرد این بود که پوست منطقه تناسلی بدنش شدید سوخت. به حدی که ناچار شدیم قبل از مسافرت به اروژانس ببریمش. البته مادر بزرگ من تاکید می کرد که اینها واجبی نیست و این که قدیم در حمام های زنانه همه به منطقه تناسلی شان واجبی می زدند.

  • ایران زخمی

    روش داغ احتمالا مضر است. ولی آنچه به طور سنتی "واجبی" میگویند چه طور؟