ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف ضد داعش در جهان؛ اختلاف بر سر نقش‌آفرینی ایران

آمریکا تلاش می‌کند به جای ایران، مصر را در ائتلاف ضد داعش مشارکت دهد. فرانسه همچنان در پی نقش‌آفرینی ایران در این ائتلاف است.

لحن آمریکا در مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش) تندتر می‌شود. واشنگتن برای نخستین بار از «جنگ» سخن در میان آورد. جوش ارنست، سخنگوی کاخ سفید و جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، جنگ با «داعش» را با نبرد آمریکا بر ضد القاعده و متحدانش در سراسر جهان مقایسه کرده‌اند.

لحن آمریکا در مبارزه با داعش تندتر می‌شود

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه «سی ان ان» درباره مفهوم «جنگ» با داعش گفته است: «جنگ کلمه دقیقی برای توصیف نبرد آمریکا با گروه "دولت اسلامی" نیست. موضوع بر سر عملیات مهم ضد تروریستی است.»

هواپیماهای شکاری ارتش آمریکا از ماه اوت به این‌سو مواضع داعش را بمباران می‌کنند. باراک اوباما، هم‌زمان با سالگرد یازدهم سپتامبر برنامه آمریکا علیه «دولت اسلامی» را اعلام کرده بود: بمباران مواضع داعش در سوریه، آموزش پیشمرگه‌های کرد و گسترش ائتلاف بین‌المللی. تعداد سربازان آمریکایی در عراق به ۱۶۰۰ نفر خواهد رسید.

اکنون به گفته جان کیربی، سخنگوی پنتاگون، آمریکا قصد دارد رهبران داعش را از میان بردارد. جان کیربی گفته است: «مبارزه با شبکه‌ای مانند شبکه "دولت اسلامی" هنگامی مؤثر است که فرماندهی این شبکه از بین رفته باشد.»

پس از اعلام استراتژی اوباما علیه داعش، ژنرال بازنشسته جان آلن به عنوان هماهنگ‌کننده مأموریت بین‌المللی علیه «دولت اسلامی» تعیین شد. ژنرال آلن در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در استان انبار عراق بود. او در آن زمان جبهه مقاومت سنی‌ها علیه شبکه القاعده را سازماندهی می‌کرد.

سفر کری به مصر، اختلاف بر سر مشارکت ایران

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا امروز، شنبه ۱۳ سپتامبر وارد مصر شد. وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر با عبدل فتاح سیسی، رییس جمهور مصر و نبیل العربی، رییس اتحادیه عرب درباره چگونگی همکاری مصر با آمریکا در جنگ علیه «داعش» گفت‌و‌گو می‌کند. احتمال مشارکت مصر در این جنگ چندان زیاد نیست.

قرار است کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، مصر، اردن و لبنان، علاوه بر ادای سهم در مقابله با «تهدیدات تروریستی»، نظارت بر نقل و انتقالات مالی داعش و یارگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید در «دولت اسلامی» را تشدید کنند.

اما بحث در میان این کشور‌ها برای مشارکت نظامی علیه داعش هنوز جریان دارد. به نظر می‌رسد گسترده شدن «ائتلاف ضد داعش» از‌‌ همان آغاز، دشواری‌های اجرایی خود را نشان داده باشد. خویشتن‌داری کشورهای عربی، مخالفت ترکیه و موافقت محتاطانه فرانسه و بریتانیا شاهدی بر این مدعاست.

در آستانه برگزاری نشست پاریس در تاریخ دوشنبه ۱۵ سپتامبر، در مورد مشارکت کشورها در ائتلاف جهانی علیه داعش اختلاف ‌نظر وجود دارد. فرانسه مایل است از ایران برای شرکت در کنفرانس عراق دعوت کند اما آمریکا با حضور ایران مخالف است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده که مشارکت ایران در گفت‌وگوهای مربوط به «ائتلاف بین‌المللی علیه داعش» مناسب نخواهد بود. کری می‌گوید ایران از حامیان جدی بشار اسد برای حفظ قدرت است و نقشی که سپاه قدس در سوریه ایفا می‌کند، حضور ایران در کنفرانس پاریس را نامناسب می‌سازد.

از سوی دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی که امروز در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ایراد کرد، آمریکا را به عوام‌فریبی و تلاش برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه به بهانه مبارزه با «داعش» متهم کرد. شمخانی در همان حال با گوشه‌چشمی به آمریکا گفت ایران از «تلاش مشترک جهانی برای مبارزه صادقانه، شفاف و بدون تبعیض» حمایت می‌کند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی هم در سفری که امروز به مشهد انجام داد، اتحاد آمریکا در جنگ علیه داعش را فاقد عقلانیت خواند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nima

    اظهارات شدیداللحن مقام بحرینی علیه رژیم ایران وزیر خارجه بحرین خبر مربوط به دعوت کشورش از رژیم ایران برای حضور و مشارکت در نشست پاریس را تکذیب کرد. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه صوت المنامه، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین اخبار منتشره از سوی برخی رسانه ها مبنی بر دعوت و استقبال منامه از حضور رژیم ایران در نشست بین المللی پاریس با هدف مبارزه با داعش را تکذیب کرده است. وی در این باره در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد: من از رژیم ایران برای مشارکت در نشست پاریس دعوت نکرده ام. این خبر به صورت کلی و جزئی عاری از واقعیت است و نشریه ای که این خبر را منعکس کرده مسئول این موضوع است. وزیر خارجه بحرین در اظهاراتی شدیداللحن علیه رژیم ایران همچنین گفت: می‌گویم و بار دیگر تکرار می کنم نشست پاریس برای کسانی است که می خواهند دو ملت عراق و سوریه را آزاد کنند، و جایی برای کسانی که در قتل و آواره کردن آنها دست داشته اند نیست.

  • منوچهر

    بنظر میرسد که واقعیت پشت دروغ پنهان شده است وبهره برداری از ان سمت و سوئی دیگر میطلبد چون در شرائط کنونی تنها ایران است که در تمام صجنه های جنگ عراق با داعش حضور فیزیکی دارد و بقیه کشورها نه تنها حالا بلکه در اینده هم در این در گیری حاضر نخواهند شد با این توصیف امریکا که خود را رهبر نبرد اینده معرفی میکند مخالف حضور ایران درجنگ است در حالیکه سپاه هم اکنون در عراق حاضر است و امریکا غائب و در اینده نیز وضع بهمین منوال خواهد بود . فرانسه واقع بین تر است چون میخواهد در کنفرانس پاریس از ایران دعوت کند و انگلیس هم بروایت بی بی سی که با خبرنگاران متعدد خود در خط اول جبهه یا با ایرانیان جنگجو ویا اعضای سپاهیان بدر و جیش المهدی بزبان فارسی گفتگو میکند و مسلما با راهبرد خاص سیاسی این کشور تاکید بر حضور ایران دارد . حلقه مفقود ه مذاکرات هسته ایست که از قرار معلوم با نظریات سه دولت اروپائی نزدیکی دارد ولی با دیدگاه امریکا متفاوت است و لابی اسرائیلی در امریکا شرط توافق را عدم حمایت ایران از اسد و حزب اله وگروههای همسو در فلسطین روی میز گذاشته است و باز تاب ان درسخنان سناتور مک کین و یا سایر نئوکانها ی کنگره و سنای امریکا نمود پیدا کرده است. فعلا مذاکرات حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مورد عنایت قرار گرفته و اگر روحانی در ان شرکت کند نشانی از توافق است وچراغ سبزی برای حضور ایران در عراق خواهد بود و در غیر اینصورت کش امدن به نشستهای دیگر پیشروخواهد بود و کلاف سردرگم داعش نیز نگشوده باقی خواهد ماند. همه شواهد نشان میدهد که اگر ایران همسو با ائتلاف امریکا و متحدانش نباشد درکار زار عراق وضع داعش سامان نخواهد گرفت واین غده چرکین باقی میماند. عراق از 50 سال پیش مورد توجه ایران بود و اشتباه حمله امریکا باین کشور میوه رسیده را در دامان این حکومت انداخته است که دراوضاع کنونی منطقه شیعه نشین را بیشتر متمایل به جمهوری اسلامی کرده است .

  • mansour

    اگر اقای خامنه ای در جریان کامل فعالیت آمریکا نیست و یارگیری امریکا صرفأ به خاطر سرنگونی  اسد و تشکیل یک دولت سنی  مذهب متحد با خود است،چرا پیامی ،شعاری و لعنتی از طرف اقای  خامنه ای و بیت رهبری و یا از طرف  دولت روسیه اعتراضی نمی شود؟  در پشت پرده این یارگیری چه می گذرد و چرا رسانه ها و تحلیلگران  بی طرف سرگردان  مانده اند؟

  • hamid

    هاشمی: ما فلسطینی ها را مسلح کردیم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر کرانه باختری نیز مانند مقاومت فلسطینیان در غزه و حزب‌الله لبنان به همان سبک مسلح شود، هیچ نقطه‌ای از رژیم صهیونیستی در امنیت نخواهد بود!!

  • nader

    آمریکا نمی تواند با رژیم ایران همسو شود سناتور جان مک کین از اعضای ارشد سنای آمریکا در گفتگو با شبکه جهانی بی.بی.سی در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا باید با رژیم ایران برای شکست دادن داعش همکاری کند؟ !! گفت: حرف من این است، رژیم ایران مسئول بمب گذاری و انفجار کشتی های آمریکایی و سفارتخانه های آمریکایی است. آنها به مجهز کردن بشار اسد با سلاح و سایر تجهیزات و آموزش ادامه می دهند تا ارتش آزادی سوریه را قتل عام کند. وی افزود: این رژیم به تلاش خود برای تولید سلاح اتمی ادامه می دهد و در سراسر خاورمیانه مشکل ایجاد کرده است. لذا آمریکا نمی تواند با این رژیم همسو شود و نباید که بشود و اگر چنین اتفاقی افتاد، مردم آمریکا هرگز آن را تحمل نخواهند کرد و نباید هم آن را تحمل کنند

  • hasani

    فرانسه دنبال قرار داد رنو و چپاول بیشتر از ایران است که زنگنه قولش داده.  وگرنه جمهوری اسلامی خود از بانیان ایجاد داعش برای مبارزه با اکراد و مخالفین اسد بوده.