ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات سوئد؛ پیروزی سوسیال‌دموکرات‌ها، موفقیت راست‌ افراطی

سوسیال‌دموکرات‌های سوئد در انتخابات پارلمانی این کشور موفق شدند با هم‌پیمانان احتمالی خود حزب حاکم «مدرات» را شکست دهند. پیروز دیگر این انتخابات راست‌های افراطی حزب دموکرات‌های سوئد بودند.

برای سوسیال‌دموکرات‌ها و راست‌های پوپولیست، انتخابات پارلمانی سوئد یک پیروزی بود اما برای محافظه‌کاران یک شکست. در این انتخابات فردریک راین‌فلدت، نخست‌وزیر سوئد از حزب راست میانه «مدرات» شکست خورد. او استعفای خود را اعلام کرد.

استفان لوون، کاندیدای حزب سوسیال‌دمکرات در انتخابات پارلمانی

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف چهار حزبی فردریک راین‌فلدت که در سال ۲۰۱۰ توانسته بود ۴۹/۳ درصد آرا را از آن خود کند، در این دور از انتخابات ۳۹/۷ درصد آرا را کسب کرد و به این ترتیب از ائتلاف احتمالی سوسیال‌دموکرات‌ها، سبزها و چپ‌ها که ۴۳/۷ درصد  آرا را به‌دست آوردند، شکست خورد.

فردریک راین‌فلدت شکست خود را پذیرفت و از نخست‌وزیری و رهبری حزب محافظه‌کار «مدرات» استعفا داد. او در سخنانی با طرفداران این حزب پس از شکست در انتخابات، دوران نخست‌وزیری خود را به «سفری عالی» توصیف کرد. او که هنوز درباره دلایل شکست حزب خود سخنی نگفته، اعلام کرد که در بهار آینده از رهبری «مدرات» کناره‌گیری خواهد کرد.

کنت پرسون، دبیر حزب «مدرات» در رادیو سوئد نتیجه انتخابات را «ناامیدکننده» خواند و گفت: «ما نتیجه بهتری را انتظار می‌کشیدیم.»

حزب سوسیال‌دموکرات سوئد که هدف خود را کسب ۳۵ درصد آرا قرار داده بود، موفق به این کار نشد اما توانست با ۳۱/۱ درصد آرا به‌عنوان پیروز این انتخابات محسوب شود. این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۰ موفق شده بود ۳۰/۶۶ درصد آرا را به‌دست آورد.

استفان لوون، کاندیدای حزب سوسیال‌دموکرات پس از این موفقیت گفت: «برای تشکیل دولت جدید سوئد از هم‌اکنون تلاش خود را آغاز خواهم کرد.»

حزب سوسیال‌دموکرات بیش از هر حزب دیگری مایل است با حزب محیط زیست که متعلق به سبزهاست و ۶/۸ درصد آرا را به‌دست آورده دولت جدید را تشکیل دهد.

دو برابر شدن آرای راست‌های افراطی

استفان لوون می‌تواند با دو حزب سبزها و چپ‌ها ائتلاف کند و به حکومت هشت ساله راین‌فلدت پایان دهد. با این حال، این ائتلاف اکثریت را در پارلمان نخواهد داشت چرا که در آن، حزب دموکرات‌های سوئد، حزب راست پوپولیست نیز توانسته است ۱۳ درصد آرا را کسب کند.

جیمی آکِسون، رهبر حزب دموکرات‌های سوئد

حزب دموکرات با این میزان آرا به سومین حزب قدرتمند سوئد تبدیل شد. این حزب در سال ۲۰۱۰ توانسته بود ۵/۷ درصد آرا را کسب کرده و برای نخستین بار به پارلمان این کشور وارد شود.

جیمی آکِسون، رهبر حزب دموکرات‌های سوئد گفت: «ما اکنون سلطان مطلق هستیم.»

این حزب که سیاست‌های ضدخارجی و ضداروپایی آن زبانزد همه است، در میان راست‌های افراطی سوئد ریشه دارد و طرفداران سنتی آن را کسانی تشکیل می‌دهند که خواهان اصلاحات بنیادین در سیاست پناهندگی کشور هستند.

احزاب دیگر مصمم هستند که حزب دموکرات را در پارلمان منزوی سازند. توماس بودستروم، وزیر پیشین دادگستری و از رهبران حزب سوسیال‌دموکرات می‌گوید: «زمان آن فرارسیده که به روشی جدید بیندیشیم تا یک دولت میانه قوی تشکیل دهیم. ما نژادپرستان را بیرون خواهیم کرد.» استفان لوون نیز روز شنبه نسبت به احتمال پیروزی حزب دموکرات هشدار داده بود.

حزب ابتکار فمینیستی که از احزاب چپ به‌شمار می‌رود نتوانست ۴ درصد آرایی را که هدف خود قرار داده بود به‌دست آورد و تنها ۳/۱ درصد آرا را کسب کرد اما در بین احزاب کوچک، موفق‌ترین بود چرا که توانست در ۱۱ کمون از جمله استکهلم، مالمو و اومئو وارد شورای شهر شود.

به‌گزارش رادیو سوئد، گودرون شیمن، سخنگوی این حزب، در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج، از این نتیجه اظهار نارضایتی کرد اما افزایش آرای حزب ابتکار فمینیستی را از کمتر از نیم درصد در انتخابات گذشته به ۳/۱ درصد در این انتخابات، یک پیروزی برای این حزب دانست.

شادی طرفداران حزب سوسیال‌دموکرات‌ سوئد

«سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش آموزش و زیرساخت‌های جامعه»

استفان لوون ۵۷ ساله قصد دارد تغییرات جدیدی در سیاست‌های سوئد ایجاد کند. او که از کارگران آموزش‌دیده به‌شمار می‌رود تاکنون هیچ سابقه وزیری ندارد و در عرصه جهانی نیز تجربه کمی دارد. اما با وعده‌هایی که داده موفق به کسب آرای مردم شده است.

لوون وعده داده است که بار مالیاتی را از دوش خانواده‌های کم‌درآمد کم کند و پول بیشتری را در عرصه آموزش وارد کرده، در زیرساخت‌های جامعه سرمایه‌گذاری کند. اما ائتلاف حزب وی با سبزها در زمینه‌های سیاست دفاعی و انرژی اتمی با دشواری‌هایی مواجه خواهد شد.

منتقدان دولت فردریک راین‌فلدت در طول هشت سال حکومت او، آن را متهم به عمیق‌تر کردن شکاف میان طبقات فقیر و غنی می‌کردند.

حدود هفت ميليون سوئدی برای انتخاب ۳۴۹ عضو پارلمان روز يکشنبه پای صندوق‌های رأی رفتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.