ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تذکر به بيش از نيم ميليون نفر در ايران به دليل نوع پوشش

حسين‌علی اميری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور ايران می‌گويد در سال ۱۳۹۲به ۵۹۳هزار و ۵۹۰نفر به دليل نوع پوشش و حجاب‌شان از سوی نيروهای «گشت ارشاد» تذکر داده شده است.

حسين‌علی اميری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور ايران می‌گويد در سال ۱۳۹۲به ۵۹۳هزار و ۵۹۰نفر به دليل نوع پوشش و حجاب‌شان از سوی نيروهای «گشت ارشاد» تذکر داده شده است.

به گزارش روز دوشنبه ۲۴ شهريور خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا)، اميری افزوده که از اين رقم، سه هزار و ۶۷۲نفر نيز به دادگاه‌ها معرفی شده‌اند.

اميری در انتقاد از اين نوع برخورد گفته است: «بايد به تبعات ناشی از اين برخوردها و به عبارت دقيق تر"پرونده‌دار کردن" يک سری جوان، آثار و عواقب اجتماعی و روانی آن توجه کرد.»

وی افزود: «برای نمونه وقتی دختر نوجوانی را به خاطر بدحجابی می‌گيريم و می‌دهيم دست پليس، او را به کلانتری می‌برند. آن جا يا تذکر می‌دهند و آزاد می‌کنند يا برايش پرونده تشکيل می‌دهند و به دادسرا می‌فرستند که در دستگاه قضايی يا تبرئه می‌شود يا محکوم.»

قائم مقام وزارت کشور ادامه داده است: «هر کدام از اين چند حالت پيش بيايد حتماً تأثير منفی روحی و روانی بر خود شخص و خانواده او خواهد گذاشت و گاهی در سرنوشت شغلی وی تأثير زيادی دارد. چرا که خيلی از دستگاه‌های دولتی و غيردولتی استخدام افراد را با نداشتن سوابق و سوءپيشينه می‌سنجند.»

اميری می‌گويد: «با اين برخوردها چنين دختری يا چنين جوانی شانس اشتغال‌اش را هم از دست می‌دهد. اگر اين‌ها را در آماری که وجود دارد جمع کنيم می‌بينيد چه خسارت بزرگ و هزينه هنگفتی بر جامعه ما تحميل می‌کند.»

وی درباره تأثير «برخوردهای انتظامی و گشت ارشاد با بدحجاب‌ها» نيز گفت: «خود بنده که سال‌ها دادستان بوده و کار قضاوت کردم، تأثير اعتقادی و عمقی نديدم. ممکن است وقتی چشم‌شان به پليس بيفتد مراعات کنند اما به اينکه اعتقاد پيدا کرده باشند، ترديد دارم.»

اين مقام وزارت کشور افزود: «بايد با صدای بلند بگويم که بدحجابی به معنای بدعفافی يا بی‌عفافی نيست، ما خانم‌های عفيف زيادی در جامعه داريم که ممکن است حجاب‌شان کامل و مناسب نباشد.

اميری همچنين درباره احتمال حضور نيروهای انصار حزب‌الله در خيابان‌ها و برخوردشان با «بد حجابان» گفت: «هيچ گشتی خارج از مقررات و قوانين مقبول نيست و خود نوعی نقض قانون است و اگر تجمع غيرقانونی انجام بگيرد، حتماً جمع می‌کنيم و اگر احياناً موردی اقدام شود، از نيروی انتظامی خواهيم خواست ‌که به وظيفه‌اش عمل کند.»

در هشت سال گذشته، تنها مأموران پليس ايران بوده‌اند که اقدام به برخورد با «زنان بدپوشش» می‌کردند اما پس از روی کارآمدن دولت روحانی، گشت‌های انصار حزب‌الله که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين ايران فعاليتی نداشتند، می‌گويند می‌خواهند دوباره به خيابان بازگردند و با آنچه که «بد حجابی» می‌نامند، برخورد کنند.

دخالت سپاه و بسيج و انصار حزب‌الله در کنترل پوشش زنان و جوانان، استقرار گشت‌های  بازرسی و برخوردهای خشن با گروه‌های مختلف اجتماعی و هجوم به ميهمانی‌ها و جشن‌های عروسی، روش‌هايی است که در چند دهه اخير، توسط بعضی نهادهای نظامی و شبه‌نظامی حتی پيش از ايجاد گشت ارشاد يا طرح عفاف و حجاب يا حتی هم‌زمان با آن، برای کنترل و دخالت در نوع پوشش در ايران وجود داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Shahab rights

    حالا بايد صبر كنيم ببينيم از اين تعداد بد حجاب، چند تا خرابكار و ضد دولت و اعدامي ميتونن درست كنند، چون واسه اينا كاري نداره پرونده سازي كردن...

  • مسعود دهنمکی

    نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابان از فاحشه ها استفاده می کند.