ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هر ايرانی در سال نيم کيلو سم کشاورزی می‌خورد»

سعيد سليمانی، مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی می‌گويد که «هر ايرانی سالانه حدود نيم کيلوگرم سم کشاورزی مصرف می‌کند.»

سعيد سليمانی، مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی می‌گويد که «هر ايرانی سالانه حدود نيم کيلوگرم سم کشاورزی مصرف می‌کند.»

ميزان استفاده از سموم در توليد محصولات کشاورزی طی ۱۰ سال گذشته از ۲/۵ به ۶/۵ تن افزايش يافته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۵ شهريور روزنامه شهروند، ميزان استفاده از سموم در توليد محصولات کشاورزی طی ۱۰ سال گذشته از ۲/۵ به ۶/۵ تن افزايش يافته است.

حسن‌ قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران نيز می‌گويد که «۵۰ درصد از سمومی که در مزارع اين کشور استفاده می‌شود از راه قاچاق تأمين می‌گردد که کيفيت بسيار پايين و آلايندگی‌های خطرناک‌تری دارند.»

اين گزارش می‌افزايد: «چند سالی است که بحث توليد ارگانيک در ايران مطرح و کالاهايی با اين برچسب به بازار وارد شده است اما به گفته فعالان اين عرصه، نه ‌تنها مشتريان ايرانی که حتی مديران رده بالای کشوری مفهوم ارگانيک را به درستی نمی‌دانند.»

در سرتاسر ايران تنها ١٨ فروشگاه وجود دارد که محصولات ارگانيک مورد تأييد انجمن ارگانيک ايران را به فروش می‌رسانند.  بيشتر اين فروشگاه‌ها افزون بر عرضه محصولات غذايی ارگانيک، محصولات غيرارگانيک نيز می‌فروشند. خودشان می‌گويند اگر بنا باشد تنها محصولات ارگانيک بفروشند به‌زودی ورشکست می‌شوند.

صاحب يک فروشگاه ارگانيک در سعادت‌آباد تهران به «شهروند» می‌گويد: «مشتريان ايرانی تنها به ظاهر مواد غذايی توجه می‌کنند و به هيچ عنوان اطلاعات حرفه‌ای کالا را مطالعه نمی‌کنند. آن‌ها ميوه‌ای می‌خواهند که درشت‌تر باشد بدون آن‌که بدانند ميوه به زور اوره درشت شده است و سراغ مرغ‌های چاق و چرب را می‌گيرند با اين‌که رسانه‌ها مدام اعلام می‌کنند اين مرغ‌ها هورمونی هستند. در واقع يک فرهنگ غلط بين ايرانی‌ها جا افتاده است که هرچه کالای خوراکی درشت‌تر باشد نشان‌دهنده تمول و پرستيژ مشتری است.»

اين فروشنده اضافه می‌کند: «ميوه‌های ارگانيک به دليل رشد در شرايط طبيعی اندازه کوچکتری دارند اما طعم و عطر فوق‌العاده خود را حفظ کرده‌اند.»

سيمين خاکپور، نماينده يک شرکت بين‌المللی محصولات ارگانيک و ساکن آلمان می‌گويد: «بازار محصولات ارگانيک در آلمان رشد قابل توجهی دارد. بيشتر از ۵۰‌ درصد مشتريان آلمانی از فروشگاه‌ها سراغ محصولاتی را می‌گيرند که به صورت طبيعی و بدون مواد شيميايی توليدشده‌اند.»

صرف‌نظر از فرهنگ مشتريان ايرانی درباره محصولات ارگانيک، «جولان کالاهای ارگانيک تقلبی در کشور باعث شده است که توليد اينگونه محصولات در کشور از مزيت خارج شود.  اين حجم از تقلب به اندازه‌ای است که يک کارخانه بسته‌بندی مرغ و ماهی در مشهد برند ارگانيک را برای خود انتخاب کرده و با ظاهری کاملا قانونی اقدام به گران‌فروشی محصولات خود در قالب کالای فراسودمند می‌کرد.»

علاوه بر اين توليدکنندگان مرغ سبز و مرغ ۴۲ روزه با «سوءاستفاده از عنوان ارگانيک» محصولات خود را به راحتی و با اين عنوان به بازار مصرف وارد می‌کنند.

اين در شرايطی است که محسن مشکات، معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی به «شهروند» می‌گويد: «مرغ ۴۲ روزه و مرغ سبز درواقع مرغ بدون آنتی‌بيوتيک به شمار می‌آيند اما آن‌ها با معيارهای ارگانيک مطابقت ندارند و هيچ توليدکننده‌ای مجاز نيست عنوان ارگانيک را روی اين محصولات درج کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمدی

    با سلام مطلبی که منتشر نمودید چند اشکال بسیار مهم دارد: 1- میزان مصرف سموم طی ده سال از 2/5 به 6/5 تن در چه واحدی افزایش داشته؟ در کل کشور یا در هر استان یا در هر هکتار؟؟؟؟ طبق آمار رسمی سالانه در ایران 18 تا 20 هزار تن مصرف سم گزارش شده است. 2- نقل قول از خانم سیمین خاکپور به عنوان نماینده شرکت آلمانی ***در حالیست که بازرسان و کارکنان و حتی مدیران ارشد شرکت سرس آلمانی تحصیل کرده و کاملا علمی و کاربردی آشنا به تولید ارگانیک و مشکلات آن هستند. خانم خاکپور از نام ارگانیک فقط در حد همان نام و بعضی جملاتی که از متخصصان شنیده اند اطلاعات غیر قابل استنادی دارند. وظیفه یک شبکه خبری ترویج اطلاعات درست و قابل استناد است. قابل ذکر است در حد آشنایی کوچکی که در مورد تولید ارگانیک دارم صرف استفاده ننمودن از سم و کود و یا هر گونه نهاده های شیمیایی باعث نخواهد شد که محصولی ارگانیک محسوب شود. حتی گیاهان دارویی که در کوهستان ها و به صورت خودرو هستند نیست به این سادگی ارگانیک معرفی نمی شوند. در قوانین ارگانیک هرگونه آسیب به محیط زیست توسط انسان ها به محل های رشد این گیاهان که باعث آزار رساندن به موجودات زنده آن محیط شود و یا باعث کم شدن پراکنش آن گیاه شود، باعث خواهد شد که آن گیاه دارویی از لحاظ قانونی ارگانیک معرفی نشود. و یا مثال دیگری از این دست در مورد تولید محصولات باغی ارگانیک است: به این موضوع توجه داشته باشید که لزوما میوه های تولید شده به روش ارگانیک کیفیت پایین دیداری ندارند. در صورت تغذیه درست با نهاده های ارگانیک که کم نیستند می توان محصولاتی با کیفیت بسیار بالا سالم و یا ارگانیک داشت. اینگونه نیز قابل ذکر است که اگر هر ساله باغداری بدون استفاده از سم و کود اقدام به برداشت از باغ خود کند و محصولات خود را به عنوان ارگانیک وارد بازار نماید طبق قوانین ارگانیک آن محصول فاقد نشان لیاقت ارگانیک است میدانید چرا؟ به این علت که با هر سال تولید گیاه و یا درخت حجم زیادی از مواد غذایی را از خاک خارج می کند که این به مرور زمان باعث فقر خاک و از بین رفتن باروری و حاصلخیزی آن شده و در سال های آتی با پیشرفت این معضل خاک کارابی خود را از دست می دهد لذا طبق قوانبن ارگانیک هر ساله بنا به نیاز گیاه باید خاک با نهاده های مجاز تغذیه شود. امید است که اخباری از دست درست و با استفاده از منابع آگاه در اختیار شهروندان عزیز قرار گیرد. با آرزوی موفقیت برای جنابعالی و همکاران محترمتان