ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی؛ «بازنده بزرگ نشست پاریس»

به نظر کارشناسان بازنده بزرگ کنفرانس بین‌المللی پاریس، جمهوری اسلامی ایران بود که آمریکا و عربستان با حضورش در آن مخالف بودند.

در پایان نشست بین‌المللی امنیت عراق در پاریس، سی کشور شرکت‌کننده، پشتیبانی و تعهد خود در مبارزه با «دولت اسلامی» را با هر وسیله از جمله استفاده از ابزار نظامی اعلام کردند. در بیانیه پایانی گفته شد : «دولت اسلامی تهدیدی نه فقط برای عراق بلکه تمام جامعه جهانی‌ست.»

فواد معصوم رئیس جمهور عراق در کنار فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در پایان  نشست پاریس  به خبرنگاران گفت: «نکته قابل توجه و شگفت‌آور در این کنفرانس این بود که همه  کشورهای شرکت‌کننده برنابودی گروه تندروی داعش تاکید و اتفاق نظر داشتند.» به گفته فابیوس‌، یکی از راه‌های مبارزه با داعش قطع مجاری پول‌رسانی به آن است. به زودی در منامه بحرین، نشستی با این دستور کار یرگزار می‌شود .

به نظر کارشناسان بازنده  بزرگ کنفرانس بین‌المللی پاریس، جمهوری اسلامی ایران بود که آمریکا و عربستان با حضورش در آن مخالف بودند. آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به برپایی کنفرانس پاریس گفت: «حرکتی که در عراق انجام شد و کمر داعش را شکست کار آمریکایی‌ها نبود بلکه کارمردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق بود .»

یک روز بعد، فرمانده سپاه پاسداران ایران سخنان خامنه‌ای را در مورد موفقیت نیروهای مردمی در عراق تکرار کرد.

فردای  برگزاری نشست پاریس، آمریکا حملات خود علیه داعش را گسترش داد و برای نخستین بار مواضع شیه‌نظامیان این گروه در نزدیکی بغداد را بمباران کرد. مشارکت فرانسه در حملات هوایی به داعش در عراق نیز با پرواز دو جنگنده  مستقر در ابوظبی به کمک هواپیماهای تجسسی آغاز شد.

استرالیا نیز با استقرار ششصد سرباز و اعزام هواپیماهای جنگی‌اش در امارات، آمادگی خود برای پیوستن به ائتلاف جهانی علیه داعش را اعلام کرد. سعید مموزینی روزنامه نگار کرد در موصل به رادیو زمانه می‌گوید که عراقی‌ها به ویژه کردهای شمال این کشور از برپایی نشست پاریس استقبال کرده‌اند. پیشمرگه‌های کرد روز سه شنبه در حملاتی تازه، مناطقی را در شمال عراق از نیروهای «دولت اسلامی»  پس گرفتند.

رادیو زمانه در پیوند با برپایی نشست بین‌المللی امنیت عراق و اهمیت آن، پرسش‌هایی را با حسن هاشمیان کارشناس سیاسی در استانبول، جلال ایجادی استاد دانشگاه در پاریس و سعید مموزینی سردبیر روزنامه خازر در کردستان عراق در میان گذاشته است.

.● اهمیت کنفرانس بین‌المللی پاریس چه بود و تصمیمات این نشست چه نقشی  در سرکوب دولت اسلامی خواهد داشت؟

● وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید کشورش مواضع داعش را حتی در خاک سوریه بمباران می‌کند. این دور تازه‌ای از جنگ در خاورمیانه خواهد بود؟

● برپایی کنفرانس به ابتکار فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه چه امتیازی از نظر سیاسی برای دولت سوسیالیست و سیاست‌های خاورمیانه‌ای این کشور خواهد داشت؟

● این کنفرانس چه بازتابی  در میان مردم عراق به ویژه در کردستان عراق داشت؟

● براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا گروه «دولت اسلامی» از راه فروش نفت روزانه سه میلیون دلار درآمد دارد. چه دولت‌هایی از این گروه تروریستی نفت می‌خرند؟

● جمهوری اسلامی ایران به نشست جده دعوت نشد و از کنفرانس پاریس هم کنار گذاشته شد. این رویدادها به انزوای بیشتر حکومت تهران و کم شدن نفوذش در منطقه می‌انجامد؟

● مواضع مقامات جمهوری اسلامی در مورد کنفرانس پاریس چه پیامی داشت؟

فایل صوتی را اینجا بشنوید:

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    ایران برای اولین بار برد! ایران 8 سال با عراق جنگید آخرش مساوی کرد، آمریکا 21 روزه عراق رو تصرف کرد! حالا آمریکا از پس یه گروه بر نمیاد؟؟؟!!! داعش رو خود آمریکا درست کرده که به خاورمیانه اصلحه بفروشه!!! تازه اگرم 0.01% آمریکا داعش رو نساخته باشه، داعش هیچ تهدیدی برای ایران نیست!

  • بهنام

    ج.ا. در سوریه وارد شد ۲۰۰۰۰۰ کشته و نابودی آن  سر زمین           اگر در عراق وارد شود چه خواهد شد۰۰۰

  • Neda

    مجلس آمریکا به تجهیز شورشیان سوری علیه «حکومت اسلامی» رای داد بدا بحال هردو حکومت اسلامی داعش و حکومت اسلامی ایران !

  • hasani

    محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، يک بار ديگر تاسيسات پارچين را يک مرکز «نظامی» دانست و گفت که «طبق هر توافقی، تاسيسات نظامی خارج از محدوده بازرسی‌ها هستند.»!!!!

  • samad

    موضعگیری ایران، روسیه و رژیم سوریه به موازات تلاش های گسترده بین المللی برای ایجاد ائتلافی قوی برای از بین بردن داعش، ایران، روسیه و سوریه برای کارشکنی و سنگ اندازی در روند تشکیل این ائتلاف کمرهمت بسته و هر کدام به نوعی با چنین ائتلافی بر علیه داعش اعلام مخالفت کرده اند.!! موضعگیری ایران از زبان دبیرکل شورای امنیت ملی علی شمخانی اعلام شد. دبیر کل شورای امنیت ملی با اعلام اینکه آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک جانبه گرایی و نقض حاکمیت کشورها است، به طور تلویحی با تشکیل ائتلاف علیه داعش مخالفت کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: "تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف ضد تروریسم با همراهی برخی کشورهایی که خود از تامین کنندگان اصلی تروریست ها بوده اند مشکوک و غیر شفاف است. آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک جانبه گرایی و نقض حاکمیت کشورها است." به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، "علی شمخانی" در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اقدام آمریکا در مسیر منحرف کردن افکار عمومی جهانی نسبت به نقش محوری این کشور و حامیان آن در ایجاد، تجهیز و توسعه گروه های تروریستی به بهانه سرنگونی حکومت قانونی !! سوریه است. خانم بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد ساعاتی پس از سخنرانی شمخانی با ابراز خرسندی از موضعگیری همپیمان خود ایران گفت: "استراتژی اوباما برای جنگ علیه داعش ضعیف و غیر واقعی است".!! بثینه درعین حال از ابراز تمایل رژیم اسد برای مشارکت در جنگ علیه داعش خبر داد. از سوی دیگر رسانه های دولتی از زبان مسئولان سوری نقل کردند که ارتش اسد هر جنگنده ای که بدون اجازه وارد حریم هوایی این کشور شود، مورد هدف پدافند هوایی قرار خواهد داد. مسکو نیز در چارچوب تلاش برای تضعیف ائتلاف بین المللی علیه داعش در بیانیه ای وزارت امور خارجه خود اعلام کرد، حملات هوایی در سوریه و عراق بدون اجازه شورای امنیت یک عمل تجاوز کارانه و نقض قوانین بین المللی خواهد بود!!

  • farid

    عراق و سوریه و لبنان و یمن و سودان و بحرین و غزه و افغانستان و ..... چه ربطی به مردم ایران دارد؟! چرا پول صادرات نفت ایران٬ اسلحه و موشک شده و به یمن و غزه و عراق و سوریه و افریقا و....فرستاده شده و یا به جیب گشاد بعضی ها رفته ؟!

  • بهنام

    جناب هوکی : منظور از ( ایران ) در کامنت بالا ( حکومت ) ایران بود و نه ملت ایران . اشتباه برداشت نشود .

  • هوکی

    نه اول اینکه جناب بهنام بگو جمهوری اسلامی و نه ایارن ایرانیان گناهی ندارند/یک غلطی والدین ما کردند و فریب این آخوندها در سال 57 خوردند قرار نیست نسلهای بعدی گناه این حرام لقمه ها پس بدهند. عراق و کشورهای همسایه طبیعتا بایست با هم دوست باشند و همکاری کنند! چطور امریکا اینجا حیات خلوتش بداند هر کاری دلش خواست بکند ولی ایران با همسایه اش دوست نباشد. چه کشکی و پشمی؟ عراق دوسومش شیعه است. لابد توقع دارید شیعیان بیاند به این بارزانی دودوزه باز و فرصت طلب رای بدهند که میخواهد عراق تجزیه کند و بعد تجزیه ایران را کشور کهن ما را؟ هان؟ اگر خود شاه یا هر حکومت سکولاردموکراتی رد ایارنب ود حتما سعی یمکرد با همسایگانش تعامل کند.

  • بهنام

    همان بهتر که راهش ندادند ، چون ملتهای منطقه هر چه بدبختی و بیچارگی میکشند زیر سر ایران است و این ایران بود که عراق را بی ثبات کرد .

  • هوکی

    نه اتفاقا رژیم ج.ا. زبلی کرد! اول اینکه از شر هزینه اضافی جنگ علیه دشمنش خلاص شد دوم اینکه غربیها برای او و دولت تحت حمایت کار خواهند کرد سوم اینکه همچنان ژست امپرالیست ستیزی اش حفظ شده چهارم اینکه ضد حال اساسی زد به غرب واسه اینکه آنها امتیازی به رژیم ندادند. قطعا اگر غرب بر سر مسئله هسته ای کوتاه می آمد رژیم جمهوری اسلامی همکاری میکرد. هر چند الانم همکاری میکند ولی غیر مستقیم!

  • منوچهر

    عدم شرکت ایران در کنفرانس پاریس شکست این کشور نیست چون برگزاری کنفرانس نیز پیروزی تلقی نمیشود در هر صورت باید بیانیه پایانی کنفرانس را دید که از حمله هوائی بسوریه ذکری بمیان نیاورده و سخنان لاوروف وزیر خاجه روسیه نیز حکایت ازان داشت که مساله سوریه موضوعی جداگانه است . در هر صورت اعراب پول میدهند و امریکا با جنگنده های خود مواضع داعش را بمباران میکند ولی در زمین نیروهای عراقی پیش مرگه های کرد و سپاه بدر و جیش المهدی فعال خواهند بود باضافه سپاه پاسداران چون نه کردها با این سپاه مخالفند و نه ارتش عراق و سپاه بدر و جیش المهدی که پرورده ایرانند واگر فتوحاتی باشد توسط نیروی زمینی است همچنانکه در امرلی اتفاق افتاد . رئیس جمهور سنی عراق وزیر خارجه شیعی و نخست وزیر این کشور همه از نبود نماینده ایران در این کنفرانس اظهار تاسف کرده اند بارزانی هم قبلا درکنار ظریف ازحمایتهای ایران تشکر کرده است و وزیر خارجه انگلیس هم خواهان همکاری ایران در این گروه شده است . ترکیه حاضر نشده است فرودگاه در اختیار امریکا بگذارد و فرانسه هم فقط پرواز شناسائی انجام داده است و 600 نفر نظامی استرالیائی اگر هم در گستره درگیری شرکت کنند فقط در حد نجات یک دهکده کارائی دارند وحال انکه سرزمینی که هم اکنون در اختیار داعش است باندازه مساحت کشور انگلستان و یا نصف فرانسه است. نبود ایران دراین کنفرانس در واقع شکست این گرد هم ائی است چنانکه در مورد سوریه نیز همین اتفاق افتاد و دو نشست بدون نتیجه و یک اتلاف وقت بین المللی را شامل شد. سعودی با حضور ایران مخالف است زیرا سیاستها ی این دو کشور در منطقه معارض یکدیگر است در لبنان حزب اله خارچشم سنی هاست و در سوریه نیز اقلیت علوی سنی ها را بیتر از 50 سال است که از حکومت دور نگاه داشته است و در عراق هم هر دولتی که تشکیل شود شیعی خواهد بود ولی در بحرین اقلیت طرفدار سعودی شیعیان را خارج گود ازکرده و در یمن هم که رسماحوتی ها زیر بمباران جنگنده های سعودی هستند . سعودی ها طرف امریکائی را مجبور کردند ایران را از کنفرانس دور نگه دارد که به نفع ایران است زیرا درصورتیکه امریکائیها امتیازی برای سنی ها در عراق طلب کنند ایران در مذاکرات هسته ای کارت برنده را در دست خواهد داشت . سعودیها هزینه پروازها ی جنگی امریکا را تقبل کردند و حرف خود را بکرسی نشاندند که ایران دور ازکنفرانس باشد ولی نه سعودی و نه امارات نمیتوانند نیروی نظامی به عراق بفرستند زیرا ناگزیر از رویاروئی با سپاه قدس خواهند بود که حتی المقدور از ان اجتناب میورزند . کار داعش باین زودیها پایان نخواهد یافت و کشورهای غربی و همچنین تمام کشورهای اسلامی که تندروان مذهبی را در کنار داعش دارند با چالش بازگشت این نیروها مواجه خواهند بود که طبق براورد دستگاههای اطلاعاتی فرانسه مجموعا بیش از 7000 نفر هستند و از هم اکنون ذهن این کشورهارا بخود مشغول کرده است.