ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهاجم به خاندان رفسنجانی؛ نخستین واکنش‌ها به لغو مجوز دانشگاه احمدی‌نژاد

سه فرزند هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد پست و مقام دارند. رسانه‌های سپاه می‌گویند دانشگاه آزاد که می‌بایست ملک خداوند باشد، در تملک خاندان رفسنجانی درآمده است.

پس از آنکه وزارت علوم در ۲۳ شهریور ماه اعلام کرد «دانشگاه ایرانیان» که به عنوان «دانشگاه احمدی‌نژاد» شناخته می‌شود غیرقانونی است و مورد تأیید این وزارتخانه نیست، برخی رسانه‌های وابسته به سپاه و حلقه مصباحیون، خاندان رفسنجانی را مورد تهاجم قرار داده‌اند. آن‌ها می‌گویند فرزندان هاشمی رفسنجانی اکنون، یک بار دیگر اداره امور دانشگاه آزاد را به دست گرفته‌اند و به همین دلیل صلاحیت علمی آن به خطر افتاده است.

هاشمی رفسنجانی در مراسم سی و دومین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد ملک طلق خداوند است

دانشگاه آزاد نخستین بار در سال‌های دهه ۱۳۵۰ با مدیریت عبدالرحیم احمدی و معاونت شاهرخ مسکوب فعالیتش را آغاز کرد. اما در انقلاب فرهنگی در محاق قرار گرفت و سپس در اردیبهشت ۱۳۶۱ توسط هاشمی‌ رفسنجانی مصادره شد و با حمایت آیت‌الله خمینی آغاز به کار کرد. هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در آن زمان تشکیل شده بود از علی خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و احمد خمینی. عبدالله جاسبی هم به ریاست موقت دانشگاه آزاد منصوب شد. با وجود اختلافات سیاسی در بدنه جمهوری اسلامی، ریاست جاسبی پایدار شد و تا دی ماه ۱۳۹۰ پایید.

عبدالله جاسبی، رییس موقتی که ریاستش پایدار شد

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تنش میان دانشگاه آزاد اسلامی و دولت بالا گرفت. علیرضا زاکانی رییس هیأت تحقیق و تفحص مجلس هفتم و از حامیان محمود احمدی‌نژاد ماجرای «فروش سئوالات کنکور دانشگاه آزاد» را مطرح کرد و سرانجام عبدالله جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد و در دی ‌ماه ۱۳۹۰ فرهاد دانشجو پس از انتخاباتی بحث‌برانگیز و با دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با میانجیگری غلامعلی حداد عادل به ریاست دانشگاه آزاد منصوب شد.

رسانه‌های سپاه و حلقه مصباحیون اکنون ادعا می‌کنند که پس از برکناری فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد، این دانشگاه مجدداً به عرصه فعالیت‌های خانواده هاشمی رفسنجانی تبدیل شده است.

آن‌ها می‌گویند محسن هاشمی پست معاونت عمرانی دانشگاه آزاد را به دست آورده و این سمت را حمید میرزاده، ۱۱ روز پس از برکناری فرهاد دانشجو و انتصابش به ریاست دانشگاه آزاد، به محسن هاشمی داده است.

فائزه هاشمی هم به معاونت آموزشی واحد پردیس منصوب شده و فاطمه هاشمی هم مدیریت گروه رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران را به عهده دارد.

هاشمی رفسنجانی هنگام عیادت از «رهبر»

این انتصاب‌ها رسانه‌های نزدیک به محافل امنیتی در ایران را خوش نیامده است. آن‌ها چنین وانمود می‌کنند که حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد، دست‌نشانده هاشمی رفسنجانی است و فرزندان او را بدون آنکه از شایستگی علمی برخوردار باشند در دانشگاه آزاد به کار گمارده.

هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت ماه سال جاری در جشن سی و دومین سال تأسیس دانشگاه آزاد گفته بود «دانشگاه آزاد ملک طلق خداوند است و به هیچ شخص و فردی هم تعلق ندارد.»

او همچنین گفته بود حمید میرزاده «بعد از عقبگردی که در دانشگاه آزاد به وجود آمد، آن را به مسیر اصلی خود بازگردانده.»

رسانه‌های سپاه اکنون به این گفته‌ها استناد می‌کنند و می‌گویند دانشگاه آزاد نه در تملک خدا که در تملک خاندان رفسنجانی است.

وزارت علوم ۲۵ تیر ماه، مجوز دانشگاه احمدی‌نژاد را لغو کرد و آن را فاقد وجاهت قانونی خواند. پیش از این، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ایران به خبرگزاری «خانه ملت» گفته بود حمید بقایی، معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد قبل از اینکه «دانشگاه ایرانیان» ثبت شود، ۱۶میلیارد تومان از محمود احمدی‌نژاد دریافت و به حساب این دانشگاه واریز کرده بود.

در این میان ظاهراً آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بیشتر به سوی هاشمی رفسنجانی گرایش پیدا کرده است. محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه‌ها گفته است: «ما به‌عنوان نماینده ولی فقیه اظهارنظری درباره مجوز یا عدم مجوز دانشگاهی نمی‌کنیم اما مجوزهای لازم دانشگاه ایرانیان متأسفانه گرفته نشده است و در جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شد که مقدمات آن کاملاً طی نشده است.»

هاشمی رفسنجانی از نخستین مقامات جمهوری اسلامی بود که در «ماجرای پروستات» و اقامت پنج روزه آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان، در مشایعت حسن خمینی به عیادت رهبر شتافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    یعنی الان ما باید نگران رفسنجانی و جاسبی باشیم؟ قم بهتره یا کاشون؟