ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای حل بحران آب تهران

در جلسه هیئت دولت از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای تامین آب و آبرسانی فوری تهران به وزارت نیرو خبر داده شد.

در جلسه هیئت دولت، از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه به وزارت نیرو برای تامین آب و آبرسانی فوری به تهران خبر داده شد. علاوه بر این مقرر شد تا با افزایش قیمت آب، راهکاری برای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف به دلیل انگیزه اقتصادی ایجاد شود.

مسئولان دولتی ایران طی ماه‌های گذشته بارها نسبت به وضعیت کم‌آبی در ایران هشدار داده و خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌اند

به گزارش منابع خبری ایران، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه سال جاری پس از پایان جلسه هیئت دولت در یک نشست خبری، ضمن اعلام اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تامین آب و آبرسانی فوری در تهران، درباره منابع و مصرف آب در شهر تهران ارائه دادند.

به گفته نوبخت، این اعتبار ۳۰ میلیاردتومانی «به صورت علی‌الحساب» در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته تا وزیر نیرو به سرعت در این خصوص اقدام کند. قرار است منابع مالی برای اجرا و ادامه طرح‌های مربوط به بحران کم آبی به مرور تامین شود.

مدیریت مصرف آب

در پی سخنان سخنگوی دولت، وزیر نیرو با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر ۱/۸ درصد بوده، اما سرانه مصرف آب در کشور با سه درصد افزایش مواجه بوده است، به چگونگی تامین آب شرب تهران از سه سامانه شرقی، غربی و جنوب شرقی تهران پرداخت و گفت: «با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر در تهران درصد برداشت از آب چاه‌ها افزایش پیدا کرده است. به طور مثال در سال ۱۳۹۱ در چهار سد اطراف تهران حدود ۷۱۶ میلیون متر مکعب آب ذخیره بود، اما امروز این حجم به ۳۵۵ میلیون متر مکعب رسیده است.»

حمید چیت‌چیان با بیان اینکه شرایط طبیعی ما را در تنگنای جدی قرار داده است، ادامه داد: «چنانچه به منابع آبی اطراف تهران نگاه کنیم درمی‌یابیم که ظرفیت برای انتقال آب وجود ندارد و تنها راه باقی‌مانده مدیریت مصرف آب است.»

میزان مصرف متوسط هر فرد در تهران در طول شبانه‌روز بین ۳۲۰ تا ۳۴۰ لیتر است

وزیر نیرو تنها اقدام ممکن برای تامین بخشی از آب تهران را انتقال آب از سد ماملو عنوان کرد که «هم‌اکنون سامانه انتقال آب از آن به تهران در حال اجرا و تکمیل است».

وی با اشاره به مصوبات امروز هیئت دولت در مورد نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: «در جلسه امروز مقرر شد که در نظام تعرفه پلکانی که برای قیمت آب وجود دارد، برای مشترکین شهر تهران افزایش قیمتی در پله‌های بالای مصرفی انجام شود تا آن دسته از مشترکانی که بیهوده آب را مصرف می‌کنند به دلیل انگیزه اقتصادی مصرف خود را کاهش دهند.»

پیش از این مطرح شده بود که «آب مصرفی مشترکان پرمصرف ابتدا قطع شود و در صورتی که مصرف بیش از حد آن‌ها ادامه پیدا کند، تجهیزاتی متصل گردد که اجازه مصرف بیش از حد مقدار به مصرف‌کنندگان پرمصرف را ندهد».

الگوی مصرف آب در تهران برای هر شهروند در شبانه‌روز ۱۵۰ تا ۱۷۰ لیتر است. در حالی که میزان مصرف متوسط هر فرد در تهران در طول شبانه‌روز بین ۳۲۰ تا ۳۴۰ لیتر است.

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ لیتر است. این سطح مصرف، دو برابر میانگین مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعیین کرده است.

مسئولان دولتی ایران طی ماه‌های گذشته بارها نسبت به وضعیت کم‌آبی در ایران هشدار داده و خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سانسورچی

    جالب است که در دولت تدبیر وامید این همه بی تدبیری ها روی می دهد شهرهای ایران آب ندارند دولت در پی افزایش جمعیت کشور است. دولتی که مدعی تدبیر وامید است در تامین اب پایتخت درمانده است. معاون رییس جمهور با آن دماغ گوش کوبی اش که هر روز برای وضو هزاران لیتر آب را وارد خرطومش می کند از سومالی وسودان وعربستان یاد بگیرد که این مشکلات را ندارند.و برای مردم خط ونشان نکشدمیلییاردها تومان اب تهران بدلیل سوءمدیریت شهردار *** ووزیر نیرو حال هدر رفتن است.