ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون مدافعان حقوق بشر: نگذارید دانشجویان از تحصیل محروم بمانند

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی از وی خواست تا با رفع ممنوعيت از تحصيل برای برخی از دانشجويان، مانع از تضييع حقوق شهروندی آن‌ها شده و نگذارد دانشجويان ايرانی از تحصيل بازبمانند.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، از وی خواست تا با رفع ممنوعيت از تحصيل برای برخی از دانشجويان، مانع از تضييع حقوق شهروندی آن‌ها شده و نگذارد دانشجويان ايرانی از تحصيل بازبمانند.

نامه کانون مدافعان حقوق بشر با حسن روحانی به امضای شيرين عبادی، رئیس این کانون و برنده جایزه صلح نوبل منتشر شده است.

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به حسن روحانی به امضای شيرين عبادی که رياست اين کانون را برعهده دارد، رسيده است.

در این نامه ضمن یادآوری این نکته که حسن روحانی هنگام مبارزات انتخاباتی، از محروميت دانشجويان از تحصيل انتقاد کرده بود، آمده است که همچنان تعدادی از جوانان و دانشجویان ایرانی «به جرم داشتن عقايد سياسی يا مذهبی از تحصيل در دانشگاه‌ها محروم شده‌اند.»

به‌گفته کانون مدافعان حقوق بشر ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکترا، علاوه بر قبولی در امتحانات ورودی، مستلزم داشتن «صلاحيت سياسی» است و نهادهای امنيتی مرجع تشخيص چنين صلاحيتی هستند.

همچنين يکی از شروط ورود به دانشگاه‌ها، مستلزم داشتن اعتقاد به دين اسلام يا يکی از اديان شناخته‌شده در قانون اساسی است. از همين رو تعدادی از قبول‌شدگان کنکور ورودی امسال نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند.

اشاره این کانون به محرومیت گروهی از جوانان بهایی است که در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای یافت.

پس از اعلام نتایج کنکور دانشگاه‌ها در ایران، تعداد زیادی از جوانان بهایی که برای ورود به دانشگاه‌ها رتبه لازم را کسب کرده‌ بودند، هنگام ورود به سایت سازمان سنجش با پیام‌های مبهمی مواجه شدند. پس از پیگیری به آنان گفته شده که به دلیل اعتقادات مذهبی‌شان نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند.

چند روز پیش، ۳۶۰ تن از بهائیان محروم از تحصیل در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی گفتند به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهائیان از تحصیل به همان شکل گذشته همچنان ادامه دارد.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود گفته است: «در نتيجه اتخاذ چنين روش‌هايی بسياری از نخبگان ايرانی برای هميشه از ادامه تحصيل محروم مانده يا راهی‌ کشور‌های غربی شده‌اند.»

این نهاد غیردولتی هشدار داده است که نتايج دراز مدت اين سیاست «فجايعی» به بار می‌‌آورد؛ که يکی‌ از آن‌ها تنزل رتبه علمی‌ دانشگاه‌های ايران است که به‌گفته این کانون «هم‌اکنون شاهد آن هستيم.»

کانون مدافعان حقوق بشر محروميت از تحصيل تعدادی از دانشجويان را «ميراث سياست‌های ناکارآمد و ضد حقوق بشری گذشته» دانسته و بر اين نکته تأکيد کرده است که «حق تحصيل از مهم‌ترين حقوق مصرح در اعلاميه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است.»

این کانون از حسن روحانی خواسته است تا «در صورت اعمال فشار به قصد ناتوان کردن دولت در اين زمينه»، اين کارشکنی‌ها را با افکار عمومی و به‌ويژه جوانان در ميان بگذارد .

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.